Brändiarkkityyppi: Viaton

Brändi

Viaton edustaa parempaa, yksinkertaisempaa ja onnellisempaa elämää

Viaton on brändiarkkityyppi, joka etsii elämässään paratiisia – hyvää, yksinkertaista ja puhdasta elämää. Viatonta edustavat brändit herättävät yleisössään usein nostalgisia tunteita, muistoja lapsuudesta tai pilkahduksia viattomuudesta ja yksinkertaisuudesta, jotka vievät jonkinlaiseen unelmaan. Tuo unelma tarjoaa kohderyhmälleen lohtua, turvaa ja onnea. 

Viattomien lähestymistapa on empaattinen, turvallinen ja pehmeä. He kaipaavat itse yksinkertaisuutta ja autenttisuutta ja siksi rakentavat usein brändinsä juuri näiden ominaisuuksien ympärille. Viaton-arkkityyppiä edustavat brändit luovat ympärilleen yhteisöjä, joissa ei ole kompleksisuutta tai ristiriitoja. Ne antavat hyvää ja kevyttä mieltä lahjaksi niille, jotka niihin kuuluvat. Viattomat vetoavat yleensä ihmisiin, jotka arvostavat vilpittömyyttä ja hyveellisyyttä. Viaton-arkkityyppi sopii monille ihonhoitosarjoille, kauneus- ja hyvinvointialoille sekä puhtaiden raaka-aineiden ruokabrändeille.

Voi kulkea myös näillä nimillä:

idealisti, optimisti, haaveilija, unelmoija, pyhimys

Optimistinen ja unelmiin uskova viaton lähestyy toisia pehmeästi ja tarjoaa lohtua

Viaton on optimistinen, vilpitön ja sydämeltään puhdas tyyppi, joka uskoo maailmassa olevan edelleen ihmetystä ja onnea. Hän näkee aina asioiden hyvät puolet. Horjumaton optimismi onkin hänen suurin vahvuutensa, jonka avulla hänen unelmansa useinmiten toteutuvat. Viattoman suurin kaipuu on kuitenkin olla onnellinen. Monelle viattomalle tämä tarkoittaa yksinkertaisuutta ja puhtautta: oli kyse sitten pehmeästä arvosta, elämäntyylistä, luontosuhteesta, ravinnosta tai raaka-aineista. Viaton haluaa mahdollistaa onnellisuutta, terveyttä tai puhtautta myös muille – ja tekee sen pehmeällä, lohduttavalla tavalla.

💘 Ydintarve

Kokea paratiisi (eli elää paremmassa, puhtaammassa, terveellisemmässä, yksinkertaisemmassa maailmassa).

🏆 Tavoite

Olla onnellinen. Elää hyvää, puhdasta ja yksinkertaista elämää. Mahdollistaa onnellisuutta, terveyttä tai puhtautta myös muille.

😱 Pelko

Väärin toimiminen ja siitä rangaistuksen saaminen, negatiivisuus, ahdinko, ilkeys.

🎯 Strategia

Toimi oikein. Tee kuten sydämesi sanoo, eikä niinkuin muut neuvovat, kieltävät tai varoittavat. Rakenna hyviä asiakassuhteita sinulle tärkeiden arvojen ympärille.

💪🏼 Vahvuudet

Optimismi, toiveikkuus ja usko parempaan. 

Avainsanat:

puhtaus, yksinkertaisuus, hyvä elämä, onnellisuus, autuus, optimismi, toiveikkuus, terveys, hyvinvointi, rakkaus

Esimerkkejä Viattomasta:

Dove on yksi tunnetuimmista viaton-arkkityyppiä hyödyntävistä brändeistä. Kyyhkyseksi nimetty ihonhoitosarja kuvastaa puhtautta, viattomuutta ja yksinkertaisuutta. Dove käyttää mainoksissaan vaaleaa värimaailmaa puhtaan valkoisen rinnalla ja kuvaa herkkiä ja hyviä hetkiä kaikenlaisten ihojen ja vartaloiden kautta. 

Ruotsalaisen Matilda Djerfin muotibrändi Djerf Avenue huokuu yksinkertaisempaa, onnellisempaa elämää. Brändin visuaalinen maailma on täynnä kukkia, pehmeitä aamutakkeja, yksinkertaisia hetkiä, hidasta elämää, enkeleitä ja koiria. Lapsenomaisuus näkyy niin logossa, käsinkirjoitetuissa fonteissa kuin Instagram-feedissäkin.

Coca-Cola on hyvä esimerkki brändistä, joka on hyödyntänyt viaton-arkkityyppiä jo pitkään. Brändiarkkityyppi näkyy niin jouluisessa Coca-Cola -rekassa kuin lähes kaikissa heidän mainoksissaan, joissa kuvataan elämän yksinkertaisia ja pieniä hyviä hetkiä, jotka jaetaan ystävien ja perheen kanssa.

Innocent edustaa leikkisää viattomuutta ja puhtautta, ja on nimensä mukaisesti viaton-brändi. Heidän kohdallaan arkkityyppi näkyy etenkin yksinkertaisista, puhtaista raaka-aineista tehdyistä tuotteista. Leikkisä, kevyt ja lapsenomainen markkinointityyli näkyy esimerkiksi heidän Instagramissaan: “We make healthy drinks. Please buy them so we don’t get fired”.

Puuhapuisto Veijari edustaa hyvin viaton-brändiarkkityyppiä tarjoamalla temmellystä ja puuhaa raittiissa ilmassa, luonnon sylissä ja eläinten parissa. Heidän maailmaansa astutaan temmellystakuulla ja vietetään aikaa perheen ja ystävien kanssa.

Voisiko sun brändi olla viaton?

Brändisi on optimistinen, toiveikas ja uskoo parempaan tulevaisuuteen. Näet aina asioiden hyvät puolet ja viet toimintaasi toiveikkaasti eteenpäin. Brändisi kantaa, tai haluaisit sen kantavan, luotettavaa, puhdasta ja iloista mielikuvaa. Tapasi lähestyä yleisöäsi on pehmeä ja turvallinen, sillä et halua manipuloida tai kyseenalaisia markkinointikeinoja saadaksesi ihmiset ostamaan tai toimimaan. 

Tutustu myös muihin brändiarkkityyppeihin täältä.