Brändiarkkityypit auttavat luomaan kiinnostavampia, syvällisempiä ja johdonmukaisempia brändejä
Ja siksi mekin käytämme niitä suunnittelun tukena. Brändiarkkityypit pohjautuvat psykiatri Carl Jungin luomiin persoonallisuuden arkkityyppeihin, joita on yhteensä 12: viaton, tutkimusmatkailija, viisas, sankari, lainsuojaton, taikuri, tavallinen tyyppi, rakastaja, narri, hoivaaja, luoja, hallitsija.
Nämä persoonallisuuden arkkityypit toimivat pohjana brändiarkkityyppeille, joita hyödynnetään johdonmukaisten brändi-identiteettien luomisessa.
Carl Jungin 12 brändiarkkityyppiä
Viaton
Esimerkkibrändejä:
Dove, Djerf Avenue
Tutkimusmatkailija
Esimerkkibrändejä:
Starbucks, The North Face
Viisas
Esimerkkibrändejä:
TED, Google
Sankari
Esimerkkibrändejä:
Nike, Marvell, Tokmannin Mr. Tokmanni
Lainsuojaton
Esimerkkibrändejä:
Harley Davidson, Diesel, Liquid Death, Metsäkuutio, Varusteleka, Hakolan vaaleanpunainen kapina
Taikuri
Esimerkkibrändejä:
Dyson, Disney, MAC, Visual Friday, Loisku-limonadit
Jokamies/jokanainen
Esimerkkibrändejä:
Ikea, Skims, Levi’s
Narri
Esimerkkibrändejä:
The Other Danish Guy, Maillchimp, Old Spice
Rakastaja
Esimerkkibrändejä:
Magnum, Hallmark, Jyväs-Optiikka
Hoivaaja
Esimerkkibrändejä:
Unicef, Volvo, WWF
Luoja
Esimerkkibrändejä:
Apple, Pinterest, Instagram, Lego
Hallitsija
Esimerkkibrändejä:
Rolex, Mercedes-Benz, Versace