Brändiarkkityypit auttavat luomaan kiinnostavampia, syvällisempiä ja johdonmukaisempia brändejä

Ja siksi mekin käytämme niitä suunnittelun tukena. Brändiarkkityypit pohjautuvat psykiatri Carl Jungin luomiin persoonallisuuden arkkityyppeihin, joita on yhteensä 12: viaton, tutkimusmatkailija, viisas, sankari, lainsuojaton, taikuri, tavallinen tyyppi, rakastaja, narri, hoivaaja, luoja, hallitsija. 

Nämä persoonallisuuden arkkityypit toimivat pohjana brändiarkkityyppeille, joita hyödynnetään johdonmukaisten brändi-identiteettien luomisessa. 

Carl Jungin 12 brändiarkkityyppiä

Viaton

Esimerkkibrändejä:

Dove, Djerf Avenue

Tutkimusmatkailija

Esimerkkibrändejä:

Starbucks, The North Face

Viisas

Esimerkkibrändejä:

TED, Google

Sankari

Esimerkkibrändejä:

Nike, Marvell, Tokmannin Mr. Tokmanni

Lainsuojaton

Esimerkkibrändejä:

Harley Davidson, Diesel, Liquid Death, Metsäkuutio, Varusteleka, Hakolan vaaleanpunainen kapina

Taikuri

Esimerkkibrändejä:

Dyson, Disney, MAC, Visual Friday, Loisku-limonadit

Jokamies/jokanainen

Esimerkkibrändejä:

Ikea, Skims, Levi’s

Narri

Esimerkkibrändejä:

The Other Danish Guy, Maillchimp, Old Spice

Rakastaja

Esimerkkibrändejä:

Magnum, Hallmark, Jyväs-Optiikka

Hoivaaja

Esimerkkibrändejä:

Unicef, Volvo, WWF

Luoja

Esimerkkibrändejä:

Apple, Pinterest, Instagram, Lego

Hallitsija

Esimerkkibrändejä:

Rolex, Mercedes-Benz, Versace

Thank you for subscribing!

Loppujen lopuksi kaikessa on kyse yhteydestä. Pidetään siitä huolta yhdessä. Ota yhteyttä, niin me teemme samoin.

Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Takaisin ylös