Brändiarkkityyppi: Jokatyyppi

BrändiMarkkinointi

Jokatyyppi edustaa tavallisia ihmisiä, joita arki yhdistää

Jokatyyppiä kuvaa parhaiten tavanomaisuus ja samanarvoisuuden tavoittelu. Persoonana jokatyyppi on luotettava ja turvallinen hahmo, joka laittaa järjen tunteiden edelle. Hän on samaistuttava ja tavallinen tyyppi, jolle on tärkeää kokea yhteyttä muiden kanssa.

Usein brändit, jotka edustaa ja hyödyntää tätä brändiarkkityyppiä, vetoaa massoihin ja pyrkii siihen, että heidän tuotteet tai palvelut on palvelee kaikkia, ja on kaikille saavutettavia. Jokatyyppi sopii erityisesti brändeille, joiden palvelut liittyvät koteihin, perheisiin tai arkisiin asioihin.

Voi kulkea myös näillä nimillä:

Realisti, tavis, toveri, naapurin tyttö / poika, kunnon kansalainen, tolkun ihminen, hyvä naapuri, orpo

Jokatyyppi on tavallinen, realistinen ja empaattinen persoona, joka pitää kaikkia samanarvoisina

Lähestyttävään ja maanläheiseen jokatyyppiin voi luottaa. Hän ei siedä teeskentelyä, ylisanoja tai epärehellisyyttä. Yksi häntä ohjaavista arvoista on yhteenkuuluvuus, jonka tavoittelussa jokatyypin on varottava, ettei hän kadota itseään ja identitteettiään.

💘 Ydintarve

Kokea yhteyttä muihin

🏆 Tavoite

Kuulua joukkoon, olla samanlainen kuin muutkin

🎯 Strategia

Jaa niitä asioita, jotka yhdistää, ja joihin tavallinen ihminen voi samaistua.

💪🏼 Vahvuudet

Realismi, empatia, ei siedä teeskentelyä tai ylisanoja

😱 Pelko

Joukosta erottuminen, yhteyden menettäminen

Avainsanoja:

Tavallisuus, realismi, tolkku, maalaisjärki, maanläheisyys, lähestyttävyys, yhteisöllisyys, arki, ystävyys

Esimerkkejä jokatyypistä:

Tokmanni myy kaikenlaisia arjessa tarvittavia tuotteita edullisesti, eikä kohdenna tarvikkeitaan tietyille kohderyhmille. Tokmannin kohdalla voidaan melkein sanoa, että he myyvät kaikkea kaikille. Markkinoinnissaan Tokmanni hyödyntää narri- ja sankari-arkkityyppejä viihdyttävän Mr. Tokmannin kautta. 

Normal myy jokapäiväiseen elämään sopivia tuotteita ja korostaa sitä, että heidän liikkeissään maksetaan tuotteista vain järkeviä, tolkun hintoja, eikä mitään ylimääräistä. Liikkeissään Normal hyödyntää tutkimusmatkailija-arkkityyppiä koko liikkeen läpi kulkeutuvilla käytävillään. 

Ikea on hyvä esimerkki brändistä, joka hyödyntää jokatyyppiä. IKEA tarjoaa huonekaluja jokapäiväiseen käyttöön ja on luonut liiketoimintamallin, joka mahdollistaa kodin sisustamisen tavalliselle ihmiselle. Kokoamalla huonekalut itse, ihmiset saavat ostettua huonekaluja edullisemmin. Myös slogan ”Creating a better everyday life for many people” sopii arkkityyppiin täydellisesti.

Levi´s edustaa jokatyyppiä vaatetusalalla. Levi’s tarjoaa mukavia ja kestäviä farkkuja arkiseen pukeutumiseen ja mainostaa tuotteitaan usein erilaisten jokapäiväisten aktiviteettien kanssa. Heidän valikoimastaan löytyy kaiken mallisia farkkuja, joiden tyyli on tavallinen ja arkinen.

Skims tarjoaa alusvaatteita ja muita tuotteitaan myös niille, jotka jäävät perinteisten alusvaatebrändien koko- ja ihonvärivalikoiman ulkopuolelle. Skims on onnistunut luomaan kattavan valikoiman, josta löytyy tuotteita myös sellaisille asiakasryhmille, jotka suurin osa alalla ovat sivuuttaneet – ja saaneet sillä globaalin asiakaskunnan. Kaikille vartalotyypeille ja ihonväreille suunniteltuja tuotteita myös markkinoidaan kaikilla vartalotyypeillä ja ihonväreillä.

Voisiko sun brändiarkkityyppi olla jokatyyppi?

Tapasi lähestyä asioita ja ihmisiä on ennemmin nöyrä kuin röyhkeä. Pidät kiinni asioista, jotka olet luvannut. Et halua käyttää ylisanoja, vaan uskot rehellisyyteen. Haluat rakentaa brändiäsi ennen kaikkea tavallisille ihmisille ja olla saavutettava. Sillä on väliä sinulle, kokevatko ihmiset brändisi samaistuttavaksi ja lähestyttäväksi. 

Tutustu myös muihin brändiarkkityyppeihin täältä.