Brändiarkkityyppi: Lainsuojaton

Brändi

Lainsuojaton kyseenalaistaa vallalla olevia rakenteita, jotka eivät toimi

Lainsuojaton on brändiarkkityyppi, joka tunnetaan tarpeestaan hajottaa rakenteita ja haastaa sääntöjä. Hän haluaa tehdä havaitsemansa vian, epäoikeudenmukaisuuden ja vääryyden näkyväksi. Kyseenalaistamalla vallalla olevia yhteiskuntarakenteita ja toimimattomia tapoja lainsuojaton tavoittelee vapautta sekä itselleen että muille.

Lainsuojaton edustaa brändejä, jotka ovat rohkeita ja haluavat vaikuttaa epäkohtiin. Nämä brändit ovat usein voimallisia ja erottuvia, sillä heitä ei hävetä heittää hieman rankempaa huumoria tai tehdä provosoivaakin markkinointia. Lainsuojaton-brändiarkkityyppiä hyödyntävät brändit ovat itsenäisiä oman tiensä kulkijoita, jotka  eivät turhia anteeksi pyytele – ja juuri siksi he vetoavat yleisöön, joka arvostaa yksilöllisyyttä, rehellisyyttä ja aitoutta. Arkkityyppi sopii erityisesti brändeille, joiden toimiala on rakennus- ja koneteollisuudessa. 

Riskejä ottava kapinallinen, joka tekee asiat omalla tavallaan – ja usein eri tavalla kuin muut

Lainsuojaton ei ole massojen arkkityyppi, vaan edustaa omassa marginaalissaan olevia ihmisiä. Hän raivaa tilaa niille, jotka eivät sovi siihen muottiin, jota meille tarjotaan. Lainsuojattoman tavoite on vapauttaa kaikki toimimattomista rakenteista, muoteista ja säännöistä. Hän rikkoo ne rakenteet, jotka estävät meitä olemasta vapaita! Ennen kaikkea lainsuojaton on se, joka tekee asiat omalla tavallaan, anteeksi pyytämättä ja usein täysin eri tavalla kuin muut.

Voi kulkea myös näillä nimillä:

Kapinallinen, vallankumouksellinen, vapaustaistelija, vihollinen, ulkopuolinen, pahis

💘 Ydintarve

Haastaa toimimattomat rakenteet ja tuoda vääryydet näkyväksi, saada aikaan vallankumous.

🏆 Tavoite

Tuhota se jokin, mikä ei toimi.

😱 Pelko

Voimattomuus, vähättely, merkityksettömyys.

🎯 Strategia

Tuo vääryys näkyväksi ja ota kantaa. Osoita muille, mikä ei toimi – ja mitä vastaan kannattaa kapinoida, jotta kaikki voisivat vapautua niistä rakenteista, jotka pitävät jumissa.

💪🏼 Vahvuudet

Rohkeus haastaa ne asiat, jotka eivät toimi ja johtaa muutokseen. Kyky luoda aidosti erilaisia ja ideoita, tuotteita ja palveluita. Taipumus tehdä asioita norminvastaisesti eri tavalla kuin muut.

🦉Viisaus 

Löydä kaltaisesi.

Avainsanat:

Vapaus, erilaisuus, ulkopuolisuus, kapinointi, haastaminen, sokeeraaminen, rikkominen, voima, vallankumous, rohkeus

Esimerkkejä lainsuojattomasta

Diesel edustaa muotimaailman kapinallista kannustaen yleisöään rikkomaan turhia normeja:”Break free, you beautiful rebels!”. He inspiroivat asiakkaitaan hylkäämään yhteiskunnan asettamat säännöt ja omaksumaan oman yksilöllisyytensä ja tyylinsä muodin kautta. Dieselin markkinointi on rohkeaa ja rajoja rikkovaa, provosoivaakin. Heidän kampanjoissaan esiintyy usein malleja ja julkkiksia, joilla on asennetta ja voimaa, ja jotka ilmentävät vapautta olla juuri se, kuka todella on. 

Kun mietit vapautta, vauhtia ja moottoritietä, mietit luultavasti harrikkaa. Harley Davidson on yksi tunnetuimmista lainsuojatonta hyödyntävistä kansainvälisistä brändeistä. Heidän rakentamansa brändi ja sen selkeä ja systemaattinen jalkauttaminen on oikea malliesimerkki siitä, miten kapinnallisten kannattaa asiat tehdä. Harley Davidsonin moottoripyörät symboloivat vapaata elämäntyyliä, jossa ihminen on vapaa turhista rajoitteista.  

Varusteleka on armeijan ylijäämävarusteita ja -vaatteita myyvä yritys, joka tunnetaan kiinnostavasta, erottuvasta ja rehellisestä viestinnästään. Heidän humoristisessa viestintätyylissään on lainsuojattomille tyypillistä rajattomuutta ja sopimattomuutta, ja juuri siksi se uppoaa kohderyhmäänsä. He hyödyntävät armeija-teemaa systemaattisesti kaikilla pinnoilla ja kutsuvat mm. kanta-asiakkaitaan vitsikkäästi kantasioiksi. Tämä brändi ei hienostele eikä lankea yleisiin jargoneihin, markkinointikliseisiin tai epäeettisiin myyntikeinoihin, ja juuri siksi se on erinomainen esimerkki siitä, mitä lainsuojaton voi parhaimmillaan olla. 

Yhdistäisitkö veden kuolemaan? Luultavasti et, sillä suurin osa pullotettua vettä myyvistä brändeistä turvaa markkinoinnissaan sen puhtauteen ja terveellisyyteen – ja edustavat näin viaton-brändiarkkityyppiä. Mutta sitten on Liquid Death, joka tekee asiat aivan omalla tavallaan ja erottuu joukosta mainiona lainsuojattomana. He puhuvat janon murhaamisesta, muovin kuolemasta ja sielujen myymisestä. Kun tähän aavemaiseen ja humoristiseen brändiin törmää, sitä on kovin vaikea unohtaa. 

Metsäkuutio on tavattoman monipuolinen metsäalan palveluiden tarjoaja Keski-Suomesta ja loistava esimerkki brändistä, joka hyödyntää lainsuojatonta arkkityyppinä. Yritys on syntynyt nimenomaan kapinasta ja toimimattomien toimintatapojen haastamisesta. Metsäkuutio haluaa tarjota priimaa palvelua ja vähintäänkin siedettävän työpaikan metsäalalla, jossa heidänlaisiaan ei liikaa ole. Yritys ei pelkää käyttää hyvää, huonoa tai mustaa huumoria markkinoinnissaan – eikä turhia anteeksi pyytele.  

Voisiko brändisi lainsuojaton?

Palvelusi tai tuotteesi on epätavallinen ja uniikki. Sinua ei pelota ottaa riskejä, et mieti mitä muut ajattelevat ja sinua ei haittaa, vaikka tyylisi olisi joillekin häiritsevää. Olet tottunut shokeeraamaan tyylilläsi, mutta et tingi laadusta tai oikeudesta. Haluat tarjota parempaa ja vaikuttaa koko pelikenttään – ja saada kiinni ne, jotka toimivat väärin. 

Kuulostaako sinulta? Haluaisitko lähteä kehittämään brändiäsi ja valjastaa brändiarkkityyppisi? Me voimme auttaa. Tutustu meidän tarjoamiin brändistrategioihin täältä.

Tutustu myös muihin brändiarkkityyppeihin täältä!