Brändiarkkityyppi: Rakastaja

BrändiMarkkinointi

Rakastaja haluaa ennen kaikkea rakastaa ja nauttia elämästä

Rakastaja on brändiarkkityyppi, joka suhtautuu ainutlaatuiseen elämään intohimoisesti. Hän kaipaa rakkautta ja kauneutta ympärilleen, ja huomaa ne herkästi. Brändit, jotka lupaavat kauneutta, seksikkyyttä tai aistinautintoja, ovat todennäköisesti rakastajia. Rakastaja-arkkityyppiä edustavat ja hyödyntävät brändit rakentavat yleensä voimakkaampaa ja henkilökohtaisempaa suhdetta kohderyhmäänsä luoden intiimin yhteisön.

Rakastajat käyttävät markkinoinnissaan usein tunteellista tarinankerrontaa, kuvamaailmaa ja symboliikkaa. Yleensä näiden brändien tuotteet ja palvelutkin on sellaisia, joihin on niin kovin helppo hurmaantua ja muodostaa tunneside. Rakastaja sopii erityisesti brändeille, jotka tarjoaa jotain kaunista tai nautinnollista: koruvalmistajille, muotiliikkeille, kosmetiikkayrityksille ja konditoriatoimijoille. 

Voi kulkea myös näillä nimillä:

Romantikko, sensualisti, viettelijä, kumppani, puoliso, harmonisoija, esteetikko

Rakastaja on nautiskelija ja tunnelmoija, jolle estetiikka on tärkeää

Rakastaja-arkktiyypissä on kyse rakkaudesta kaikkea hyvää kohtaan – ja niiden huomaamisesta ympärillä. Tämän rakkauden ei välttämättä tarvitse olla romanttista, vaan se voi olla esimerkiksi rakkautta ystäviä tai perhettä kohtaan – tai ihan vain ihmisyyden ja elämän rakastamista. Rakastaja uskoo vakaasti siihen, että elämä on tehty ennen kaikkea nautittavaksi. Hän arvostaa ja huomaa ympärillä olevan kauneuden, ja osaa pysähtyä nauttimaan siitä. Hyvä tunnelma ja esteettinen ympäristö saavat hänen sisimpänsä kuplimaan.

💘 Ydintarve

Kokea rakkautta, yhteyttä ja läheisyyttä.

🏆 Tavoite

Nauttia elämästä täysillä ja kokea erilaisia aistinautintoja.

😱 Pelko

Torjutuksi tai pilkatuksi tuleminen, ulkopuolelle jääminen, yksinäisyys.

🎯 Strategia

Vedä puoleesi niitä asioita, joista viehätyt itse. Voimaannuta ja auta ihmisiä olemaan onnellisempia ja itsevarmempia sekä löytämään yhteyttä toisten kanssa.

💪🏼 Vahvuudet

Intohimoinen suhtautuminen elämään ja asioihin, arvostaminen, kiitollisuus, hyvän näkeminen ja huomioiminen, sitoutuminen.

Avainsanat:

Visuaalisuus, esteettisyys, kauneus, rakkaus, esteettisyys, romantiikka, erotiikka, aistinautinnot, kiitollisuus, ihmissuhteet, elämästä nauttiminen

Esimerkkejä rakastajista:

Magnum-jäätelön mainokset on hyvin visuaalisia, nautintoa korostavia ja aistillisia. Jäätelön ainesosia kuvataan usein täyteiläisinä putouksina, suklaakuori halkaistaan vitivalkoisilla hampailla ja jäätelön sisus nuollaan tai napataan suuhun täyteläisillä huulilla. Myös Magnumin tapa nimetä jäätelöitä on romanttinen, mikä sopii rakastajalle.

Chanel on yksi klassisimmista rakastajaa hyödyntävistä brändeistä. Naisille luksustuotteita myyvä brändi markkinoi tuotteitaan usein niin, että niitä kantavat naiset esitetään puoleensavetävinä, viettelevinä, seksikkäinä ja viehättävinä. Myös Chanelin slogan sopii rakastaja-arkkityypille: “To be irreplaceable, one must be different”.

Muun muassa juhlatarvikkeita myyvä jättiyhtiö Hallmark edustaa rakastajaa, jonka rakkaus on perhekeskeistä, ei romanttista tai seksikästä. Hallmark pyrkii auttamaan perheitä, työyhteisöjä ja ystäviä huomioimaan ja ilmaisemaan tunteitaan paremmin. 

Persoonallisia silmälaseja myyvä Jyväs-Optiikka haluaa voimaannuttaa asiakkaitaan ilmaisemaan itseään sellaisina kuin he ovat. Jyväs-Optiikan intohimoinen suhtautuminen silmälaseihin ja läheinen suhde asiakkaisiin sopii erinomaisesti rakastaja-arkkityypille.

Voisiko sun brändi olla rakastaja?

Sun tarjoamiin palveluihin tai tuotteisiin liittyy eleganssia, herkkyyttä tai kauneutta. Visuaalisuus ja estetiikka on sinulle tärkeää kaikessa mitä teet. Luot tai haluat luoda intiimiä ja läheistä suhdetta kohderyhmääsi sellaisella markkinoinnilla ja viestinnällä, joka tulee lähelle ihmistä ja herättää tunteita. 

Tutustu myös muihin brändiarkkityyppeihin täältä.