Brändiarkkityyppi: Tutkimusmatkailija

BrändiMarkkinointi

Tutkimusmatkailija tutustuu itseensä seikkailujen kautta

Tutkimusmatkailijan avoin mieli on aina valmis venyttämään rajoja parempien ratkaisujen löytymiseksi. Uusien kokemusten kautta tämä seikkailullinen tyyppi kehittyy ja kohtaa itsestään uusia puolia. Tätä arkkityyppiä ei voi vangita, sillä tutkimusmatkailijalle tärkeintä on vapaus.

Tutkimusmatkailijaa edustavia brändejä yhdistää rohkeus ja uudenlaiset ajatukset. Ne vetoavat uteliaaseen, kokemuksia halajavaan yleisöön, jolle on tärkeää tuntea olevansa elossa. Arkkityyppi sopii erityisesti brändeille, jotka ovat tekemisissä luonnon, elämyksien tai matkailun kanssa.

Utelias ja kunnianhimoinen tutkimusmatkailija tekee itsenäisiä ratkaisuja, kehittyy ja pyrkii kohti uusia innovaatioita 

Hän inspiroi myös muita elämään ainoaa elämäänsä täysillä ja löytämään niiden asioiden pariin, joissa tuntee olevansa vapaa. Tutkimusmatkailijoita yhdistää halu kokeilla, mikä on mahdollista – ja venyttää vielä hieman tuota rajaa.

💘 Ydintarve

Elää vapaata ja omannäköistä elämää.

🏆 Tavoite

Seikkailla, kerätä kokemuksia ja tutustua itseensä.

🎯 Strategia

Tarjoa kokonaisvaltaisia kokemuksia. Rohkaise ja innosta omannäköisen elämän elämiseen.

💪🏼 Vahvuudet

Rohkeus, uteliaisuus, kunnianhimo, kyky elää omanlaistaan elämää.

😱 Pelko

Paikoilleen jumiutuminen/kaavoihin kangistuminen, muiden tahtoon taipuminen.

Avainsanoja

Vapaus, rohkeus, seikkailu, kehittyminen, kokemukset, suunnan näyttäminen, avoimuus, uteliaisuus, YOLO.

Esimerkkejä tutkimusmatkailijoista:

The North Face valmistaa ulkoilu- ja vapaa-ajan vaatteita ja välineitä, ja sen slogan “Never Stop Exploring” kiteyttää yrityksen erinomaisesti – ja samalla Tutkimusmatkailija-arkkityypin. Yritystä ohjaa ajatus siitä, että kokemukset kehittävät. The North Face:lla ajattelussa, muotoilussa ja teknologioissa pyritään innovatiivisuuteen ja edelläkävijyyteen. Toiminnallaan ja tuotteillaan he haluavat mahdollistaa seikkailuja ja vapauden tunteita.

The Body Shop on aina ollut rajojen rikkoja ja poikkeava toimija kosmetiikka-alallla. Yrityksen perustaja Anita Roddick oli aktivisti ja ajatteli, että maailmaa voi muuttaa bisneksen avulla. Hän halusi taistella kosmetiikkateollisuuden määrittelemää tiukkaa kauneuskäsitystä vastaan ja valmistaa tuotteita päivittäisiin itsehoitorutiineihin, jotka auttavat tutustumaan itseensä ja löytämään sisäisen hyvän olon. Yritys tekee reilua yhteistyötä kumppaneidensa kanssa ja auttaa niitä kehittymään.

Jeep valmistaa autoja, joilla seikkailut myös haastavissa maastoissa ovat mahdollisia. Tämän selvemmin ei arkkityyppi voisi brändissä näkyä; Jeep:in slogan “Go Anywhere. Do Anything.” ja toimintaa ohjaavat vapaus, seikkailu ja autenttisuus ovat tutkimusmatkailijuuden ytimessä.

Kolme Kaveria on noussut yhdeksi jäätelötaivaan kirkkaimmaksi tähdeksi, jonka filosofia “Tärkein löytyy sisältä”, kannustaa täysillä elämiseen ilman kompromisseja. Kolmen kaverin innovatiiviset jäätelöt suuntaavat nyt Suomen rajojen ulkopuolelle samalla rohkeudella, joka on ohjannut sen toimintaa alusta alkaen. Brändi resonoi erityisesti elämyshakuisten kuluttajien kanssa.

Marine on alansa huippuammattilainen, mitä tulee erilaisiin moottoriajoneuvoihin; veneisiin, moottoripyöriin, mönkijöihin… Yritys haluaa tarjota asiakkailleen huippuhetkiä kannustamalla nauttimaan elämästä huolettomasti ja täysillä. Marine on luonut Jyväskylään myymälän, jossa on panostettu asiakaskokemukseen ja toimii alallaan suunnannäyttäjänä.

Voisiko sun brändin arkkityyppi olla tutkimusmatkailija?

Haluat tehdä asiat omalla tavallasi, kokeilet ja otat riskejä. Et jää junnaamaan paikoillesi vaan lähdet etsimään uusia toimintatapoja ja innovaatioita – haluat kehittyä. Uudet paikat, ihmiset ja elämykset saavat sinut syttymään ja löytämään itsestäsi uusia puolia. Asiakkaillesi tarjoat aitoja ja kokonaisvaltaisia kokemuksia kannustaen heitä elämään täysillä ja etsimään itseään. 

Tutustu myös muihin brändiarkkityyppeihin täältä.