Copywriting maksaa yrityksesi laskut – näin pääset alkuun

Copywriting on varmasti ponnahtanut silmillesi jossain aikaisemminkin. Luultavasti tiedät sen olevan kirjoittamista, mutta mikä copywriterin teksteissä on oikeasti investoimisen arvoista? Jokainenhan osaa kirjoittaa. Kaikki kirjoitelmat eivät kuitenkaan maksa yrityksen laskuja – copywriting sen sijaan tekee niin. Siksi siihen kannattaa panostaa. Autamme sinut ja kynäsi alkuun kohti tehokasta copya.

Sisällöntuotanto ja copy ovat eri asioita, mutta hyviä ystäviä

Suomessa käytetään usein sisällöntuotantoa ja copywriting-termiä toistensa synonyymeina. Sisällöntuotanto ja copywriting ovat kyllä lähellä toisiaan, mutta tarkoittavat eri asioita. 

Sisällöntuotanto tarkoittaa ilmaisten sisältöjen suunnittelua ja tuottamista. Niiden tehtävänä on tarjota hyödyllistä ja arvokasta sisältöä lukijalle. Sisällöntuotannon tekstilajeja ovat mm. blogit, podcastit ja automaattiset sähköpostivastaukset.

Copywriting pitää sisällään erilaiset tekstit, joilla ohjataan haluttuun toimintaan. Voidaan hakea esimerkiksi tilauksia, ostoja, seuraajia tai tykkääjiä. Yleisimmät copyn tekstilajit ovat mainostekstit, verkkosivut ja suorat sähköpostit. 

Kahden termin sekoittuminen yhteen ei ole ollenkaan huono asia. Parhaimman tuloksen saa nimittäin yhdistelemällä kaksi lajia yhdeksi. Selkeä ja toimintaan ohjaava sisältö kunnioittaa lukijaansa, kun hänelle tarjotaan laadukasta ja hyödyllistä luettavaa. Hyvä sisältö löytää oikeat lukijat taidokkaasti toteutetun copyn avulla. 

Kun on kyse sisällöistä, copy ja sisällöntuotanto on syytäkin pitää lähekkäin. Tässä kirjoituksessa keskityn kuitenkin copyyn, mikä on teknisesti haastavampaa ja myynnin näkökulmasta oleellisempaa.

Copyn salaisuus: lauseella on vain yksi tehtävä

Copya on kaikki sanallinen viestintä, mikä kulkee yhdessä yrityksen brändi-identiteetin kanssa. Usein se näyttäytyy hyvin simppelinä, tiiviinä otsikkona ja ytimekkäänä leipätekstinä, mutta se on tehokasta.

Tehokkuus ei synny kuitenkaan vain lyhyistä lauseista. Tehon takana on monta liikkuvaa osaa, jotka kolahtavat – sanan parhaassa merkityksessä.

Tuotat copya joka kerta kun kirjoitat sähköpostia, editoit verkkosivuja, postaat sosiaalisessa mediassa tai julkaiset blogiartikkelin. Ja niissä jokaisessa on kyse yhdestä yksinkertaisesta periaatteesta: jokainen lause ohjaa lukemaan seuraavan.

“Every element of copy has just one purpose — to get the next sentence read.”

Joe Sugarman

Ja jotta pystyt toteuttamaan tämän periaatteen, jokainen lause tulee kirjoittaa hänelle, joka on unelma-asiakkaasi.

Kirjoita vapaasti ja editoi armotta – mutta tee ne eri aikaan

Yksinkertainen periaate pitää sisällään monta osaa. Jos muistat tämän periaatteen tekstejä tuottaessasi, olet hyvillä jäljillä! Pienenä vinkkinä sanoisin myös sen, että älä suotta liikaa mieti kirjoittaessasi. Kun kirjoitat tekstiä, keskity luovaan tekemiseen ja editoi vasta myöhemmin. 

Älä siis multitaskaa, sillä se on tutkitusti mahdotonta. 

Kun syvennyt kirjoittamiseen, anna aivojesi työskennellä luovalla puoliskollaan häiriöttä. Kriittinen puolisko saa luvan vasta sitten, kun sen aika on. Kun annat kummankin nousta lavalle yksin, saat parhaimman lopputuloksen. 

Vaikka olisit kauhuissasi joistakin lauseista teksteissäsi, jatka eteenpäin ja luota tajunnanvirtaasi – siellä syntyvät parhaimmat työsi.

“I’m writing a first draft and reminding myself that I’m simply shoveling sand into a box so that later I can build castles.”

Shannon Hale

 

Neljä osaa, jotka jokaisessa tekstissä tulee olla

Kun olet kirjoittanut vapaasti ja pitänyt tauon, pystyt katsomaan tekstejäsi uusin silmin. Aivojesi kriittinen puolisko on valmis töihin… ja editointi voi alkaa. 

Nyt niihin osiin, jotka jokaisessa tekstissä täytyy olla. Katso kirjoitelmasi läpi ja hio nämä timanttisiksi:

  1. Vahva ja houkutteleva otsikko
  2. Kiinnostava aloitus, jossa kerrot, kuinka tekstin lukeminen hyödyttää asiakasta
  3. Lupaus, jonka annat
  4. Näytteitä, jotka puhuvat puolestaan ja aktivoivat toimimaan

Näiden osien lisäksi tekstisi vaativat tietenkin kieliopillisen tsekkauksen. Tarkista siis, ettei teksteissäsi ole kirjoitusvirheitä. Jos et ole varma jostain yhdyssanasta tai pilkkusäännöstä, tarkista ne samasta paikasta kuin kieli- ja viestintäasiantuntijatkin: netistä. Tässä kolme paikkaa, mistä itse tarkistan, jos jokin kieliopillinen asia mietityttää:

  1. Kotimaisten kielten keskus
  2. Kielitohtori
  3. Kielikello

Ja hei, jos huomaat käyttäväsi aina samoja adjektiiveja tai toistat jotain sanaa, tsekkaa myös synonyymisanakirja! Siitä saat itsellesi hyvän toverin.

No mutta onko copy oikeasti mitään visuaalisen viestinnän rinnalla?

Kyllä on. Yksinkertaistettuna copy on lopulta se, mikä maksaa yrityksesi laskut. Viestintä- ja kielitieteen tutkimuksissa on selvitetty visuaalisen ja kielellisen viestinnän suhdetta, ja lopputuloksena on tämä: Kuva nappaa huomion ja luo mielikuvaa vahvasti, teksti jatkaa mielikuvaa ja sinetöi lopulta kaupat. 

Siksi jokaisen yrityksen on tehtävä copya. Ei vaan kirjoitettava, vaan tuotettava älykästä copya.

Voisitko kuvitella ottavasi yhteyttä palveluun, josta näkisit vain työnäytteet? Varmaan jäisit kaipaamaan jotain lisää. Laadukkaat kuvat herättäisivät kyllä huomiosi ja yritys vaikuttaisi hyvältä, mutta mikä herättäisi luottamuksesi?

Älykäs copy pitää asiat selkeänä ja herättää luottamuksen.

  1. Se selittää miksi yritys on olemassa ja kertoo sen tarinan
  2. Se huomioi asiakkaan ja kertoo hänelle, että hänet kuullaan ja nähdään
  3. Se ratkaisee heidän ongelmansa
  4. Se nostaa yritystä näkyviin Googlessa
  5. Se kertoo asiakkaalle, mitä tehdä seuraavaksi

Se mitä yrityksesi tekee on merkityksellistä. Ihmiset etsivät sitä vastausta, mikä sinulla on tarjota. Siksi äänelläsi on merkitystä ja se pitää painaa yrityksesi teksteihin. Ei ainoastaan oman olemassaolosi vuoksi, vaan niiden ihmisten vuoksi, joiden ongelmaan pystyt vastaamaan. 

Digimarkkinoinnin avulla he löytävät sinut, visuaalinen ilme nappaa heidän huomionsa ja copy viimeistelee kaupan. 

Ja siksi sinunkin kannattaa panostaa teksteihin ja niiden tuottamiseen. 

Näillä ohjeilla pääset alkuun, jos haluat alkaa tuottamaan niitä itse. Jos taas koet, ettei sinulla ole aikaa opetella viestintä- ja kielitieteen saloja, ulkoista copyasi. Me Visual Fridaylla autamme mielellämme yrityksesi sisällöntuotannossa, copyssa ja brändiviestinnässä. Tämän artikkelin vinkit auttavat sinua erilaisten sisältöjen kirjoittamisessa, vaikka jättäisit mainostekstit toiselle. 

 

Lähteet: 

Copyblogger – What’s the Difference Between Content Marketing and Copywriting
The Startup – Why You Need to Stop Editing While You Write
Ashlyn Writes – What is Copywriting and Why Does it Matter for my Creative Small Business?

 

Kirjoittaja

Noora-Leea Hammar
Copywriter
#sisällöntuotanto #copywriting #viestintä #some

0400 427 030
noora-leea@visualfriday.fi

Noora-Leea
Noora-Leea