News flash! Me ihmiset vietämme yhä enemmän aikaa ruudun ääressä. Se on johtanut siihen, että digimainokset, algoritmit, some-sisällöt ja jopa -kanavat tuntuvat ylikuormittavilta ja väsyttäviltä. Tämän myötä ihmisille on tullut luottamuspula digimarkkinointia kohtaan ja kaipuu aitoihin, fyysisiin kokemuksiin ja kohtaamisiin. Ihmiset haluavat kohdata myös brändit oikeassa elämässä eikä ainoastaan digitaalisesti.
Digiähkyn vastavoimana on syntynyt trendi IRL-markkinointi (In Real Life), jossa brändit luovat elämyksellisiä kohtaamisia oikeassa elämässä.
IRL-markkinointi ei ole täysin uusi ilmiö, vaan ennemminkin paluu vanhaan – aikaan, jolloin brändit rakensivat vahvoja asiakassuhteita fyysisesti. Nyt, digiväsymyksen myötä, tällaiset kohtaamiset ovat nousseet entistä tärkeämmiksi. Ne eivät ole pelkkiä markkinointikikkoja, vaan aito vastaus kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Brändit, jotka onnistuvat yhdistämään fyysisen ja digitaalisen maailman luontevasti, tulevat erottumaan kilpailussa.
Miten voit hyödyntää IRL-markkinointia?

Panosta elämyksellisyyteen ja tunnesiteen vahvistamiseen
Brändit erottuvat, kun ne tarjoavat moniaistillisia elämyksiä, jotka herättävät tunteita ja jäävät mieleen. Showroomit, pop-upit, workshopit ja tapahtumat yhdistävät fyysisen ja digitaalisen maailman ja houkuttelevat asiakkaita jakamaan kokemuksiaan somessa. Visuaaliset ja yllättävät elementit, kuten suuret 3D-tuotteet, musiikki ja interaktiiviset elämykset, lisäävät sitoutumista.
- Panosta elämyksiin, jotka sitouttavat ja ilahduttavat kuluttajia paikan päällä.
- Järjestä workshop, koulutus tai aamiaistilaisuus ja lisää kokemukseen “instagrammattavia” elementtejä tai hetkiä. Jotain visuaalista, yllättävää ja ilahduttavaa, josta halutaan kertoa eteenpäin.
- Rakenna brändisi mukainen, visuaalisesti säväyttävä ja erottuva showroom, pop-up kauppa, pop-up tapahtuma, kioski, kiertävä rekka tai messuosasto ja luo elämys jossa yhdistyy digitaalinen ja fyysinen kokemus.
- Järjestä eksklusiivinen brändätty pienoisfestivaali, konsertti tai messutapahtuma, jossa asiakkaat voivat tuntea ja kokea brändinne arvomaailman
- Yhdistä tapahtumaan visuaalisia elementtejä, joita on “pakko” kuvata, koska ne ovat niin upeita, erikoisia tai yllättäviä. Se voi olla vaikka jättimäinen 3D versio tuotteestasi, jonka edessä jonotetaan kuviin.
- Soita musiikkia joka sopii tapahtuman luonteeseen ja luo tunnelmaa, käytä yllättävää äänimaailmaa, tarjoa kokeiluja ja maistiaisia, valokuvausta ja jotain käsin kosketeltavaa ja kokeiltavaa tai mukaan otettavaa.
Avainsanoja onnistumiseen ovat elämyksellisyys, wow-kokemus, erottuvuus ja luovuus. Älä lähde toteuttamaan kädenlämpöistä joka on jo nähty.

Hyödynnä yhteisöllisyyttä ja FOMOa
Eksklusiiviset tapahtumat ja rajoitetusti saatavilla olevat tuotteet luovat FOMOa (fear of missing out) ja houkuttelevat paikalle. VIP-ohjelmat ja osallistavat projektit syventävät asiakassuhteita ja kannustavat jakamiseen.
- Tee tapahtumasta kiinnostava tarjoamalla siellä vain tapahtuman ajan saatavilla olevia erikoistuotteita tai etuja
- Hyödynnä VIP- ja jäsenyysohjelmat, joissa vain tietyt asiakkaat pääsevät kokemaan brändin erityisiä tapahtumia ja oikeassa elämässä tapahtuvia kampanjoita.
- Lanseeraa tai toteuta tapahtumassa projekti, joissa kuluttajat voivat osallistua esim. tuotteidenne kehittämiseen.
Yhdistä fyysinen ja digitaalinen maailma
Digitaalisuus tukee fyysistä kokemusta – QR-koodit, AR-sisällöt ja livestriimit laajentavat tapahtuman vaikuttavuutta. Osallistujien luoma sisältö lisää brändin näkyvyyttä ja uskottavuutta.
- Kannusta osallistujia luomaan sisältöä tapahtumasta, tee tämä houkuttelevaksi ja helpoksi. Voit yhdistää tähän palkintoja ja arvontoja tai palkitse sisällöntuottajat ainakin tykkäyksillä ja uudelleen jaolla yrityksenne sometileillä.
- Livestriimaa tapahtuma, jotta digitaaliset ja fyysiset kokemukset yhdistyvät.
- Tuota sisältöä ja luo pöhinää ennen tapahtumaa, sen aikana ja sen jälkeen monikanavaisesti.

Muista vastuullisuus
Paikallisten yritysten tukeminen, ympäristöystävällisyys ja vastuulliset tapahtumat vahvistavat brändin arvoja. Fyysiset kohtaamiset voivat olla merkityksellisempiä ja vaikuttavampia kuin digimainonta.
Lopuksi
Live-kohtaamisiin panostaminen ei ole rahan hukkaa vaikka osallistujamäärä olisi rajallinen. Onnistunut, erottuva ja pienempikin fyysinen tapahtuma voi saada valtavan yleisön ja kiinnostuksen brändiä kohtaan myös digikanavissa. Tapahtumat ja live-kohtaamiset mahdollistavat aivan uudenlaisten elämysten tuottamisen asiakkaillesi!
Miten te voisitte hyötyä livekohtaamisista asiakkaidenne kanssa ? Mikä voisi olla teidän tapa luoda elämyksiä digikanavien ulkopuolella? Me olemme mielellämme apuna ideonnista konseptointiin ja totetukseen! Ole yhteydessä ja keskustellaan lisää.