Elämysten aika 🍒 – eli miten Visual Fridayn brändi hahmottui eräänä kesäpäivänä

AjankohtaistaBrändi

“Elämys on moniaistinen ja merkittävä kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkilökohtaisen muutoskokemuksen. Elämyksen aikana koettu ja opittu voidaan omaksua osaksi omaa arkipersoonaa, tai elämyksen kokeminen voi johtaa oman maailmankuvan muuttumiseen. Elämys on siis huomattavasti enemmän kuin mukava ja miellyttävä kokemus tai hyvä palvelu. Elämys on aina henkilökohtainen; ihminen määrittää itse oman elämyskokemuksensa. Elämyksiä ei siten voida takuuvarmasti tuottaa. On kuitenkin mahdollista luoda puitteet, joissa elämysten syntyminen on mahdollista ja jopa todennäköistä.”


Milloin viimeksi koit jotain sellaista, mikä tuntui elämykseltä?


Niille, jotka kutsuu Jyväskylää kodikseen, Kuokkalan kartano on luultavasti tuttu paikka (ja jos ei ole, suosittelemme tekemään lähempää tuttavuutta pikimmiten). Yli satavuotiasta keltaista kartanoa kiertävät huolitellut istutukset, nurmen laidalla lepäävät valtavat puut ja pensaat, sisätiloissa tervehtivä aikaansa kunnioittava arvokas sisustus ja todella hyvistä raaka-aineista valmistuvat tarjoiltavat luovat sellaiset puitteet, joissa elämysten syntyminen on mahdollista – jopa todennäköistä. 

Viime kesänä meidän VF-tiimin yhteinen päivä alkoi tuon kyseisen kartanon aittarakennuksessa herättelevällä kehonhuollolla. Meidän suunnittelija Elisa oli tullut paikalle pyörällä ja onnistui silti tuomaan meille kaikille tuoretta raparperia perheensä puutarhasta. Lempeän venyttelyn jälkeen siirryimme kartanon kirjastohuoneeseen, jonne meille oli katettu valmis aamupalapöytä.


Siinä syödessä, kesäisten äänien kantautuessa huoneeseen auki olevasta ikkunasta, puhuimme siitä, keitä me olemme ja mikä tekee meistä meidät. Miksi juuri me olimme päätyneet samaan paikkaan samaan aikaan, Visual Fridayn tiimiin?


Meidän toimitusjohtaja Mari hyppäsi heti fläppitaulun eteen tussikynä kädessä (jos olet joskus ideoinut Marin kanssa, tiedät että visualisointi on se juttu) valmiina kirjoittamaan asioita ylös. 

Aivan ensimmäinen asia, mikä nousi, oli kaipuu luovuuteen ja inhimillisyyteen. Kaikille luovuus oli olennainen osa itseä, joka oli ohjannut opinto- ja uravalintoja brändien ja markkinoinnin pariin. Monilla oli myös kokemuksia siitä, mitä tapahtuu niin ihmisille kuin tuotoksillekin, kun ihminen ahdetaan liian tiukille ja liian kauaksi omasta itsestään. Ensin lähtee ilo, sitten jaksaminen ja lopuksi luovuus, jota ilman näitä töitä ei voi tehdä. 

Kaikille meille Visual Fridaysta oli syntynyt se tunne, että “tuolla taitaa olla ihmisiä, jotka jakaa samoja arvoja kuin minä.” Jokaisella on varmasti kokemuksia myös siitä, kun jokin vaikuttaa hyvältä sen perusteella, mitä on sanottu ja luvattu, mutta totuus onkin jotain muuta. Meidän jokaisen iloksi, Visual Friday osoittautui aidoksi ja todelliseksi – sellaiseksi, mitä se oli luvannut. 


Ja se on meidän jokaisen henkilökohtainen kokemus siitä, miltä tuntuu, kun brändi ja brändimarkkinointi puhuttelee itseä, resonoi ja täyttää sen luomat odotukset. Sellaisia brändejä ja sellaista brändimarkkinointia me paletaan tehdä myös meidän asiakkaille. Aitoja ja omaperäisiä, oikeita ihmisiä puhuttelevia, merkityksellisiä ja resonoivia. Lupaukset täyttäviä. 


Me uskotaan, että sellaisia brändejä syntyy vain luovuuden ja inhimillisyyden avulla. Me tarjotaan monenlaisia palveluita, joilla rakennetaan ja kehitetään sekä brändejä että brändimarkkinointia: kampanjoiden suunnittelua ja toteutusta, luovia konsepteja, pakkauskonsepteja, animaatioita, motion brandingia (miten tämä suomennetaankaan), valo- ja videokuvausta jne. Samoja palveluita, joita moni muukin tarjoaa. Markkinointia pystyy tekemään oikeastaan kuka vaan, mutta jääkö se mieleen tai saako se huomiota on toinen kysymys.


Luova idea on lähes poikkeuksetta se kaikista vaikein synnytettävä. Ja juuri se on meidän erikoisosaamista.


Tuona kesäkuun päivänä, tuohon fläppitauluun kirjoitettiin monenlaista niin aamupalan yhteydessä kuin lounaan jälkeenkin. Kirjoitettiin arvoja, määriteltiin brändiarkkityyppiä, kerrattiin meidän strategian mukaista täydennettyä palvelutarjontaa ja pohdittiin, mistä asioista me ollaan onnistuttu viestimään jo nyt hyvin, ja mitä vielä puuttui. Ne asiat, mitä me halutaan tuoda lisää tähän maailmaan, alkoivat hahmottua.

Me halutaan tuoda maailmaan lisää perjantaifiilistä.

Lisää luovuutta.
Lisää inhimillisyyttä.
Lisää iloa. 
Lisää rohkeutta.
Lisää elämyksiä.
Lisää visuaalisuutta.
Lisää perjantaita.


Kaikki nuo sanat tuntuivat kiteyttävän sen, mitä Visual Friday on. Ei perinteinen mainostoimisto, vaan luova toimisto. 


Me uskotaan, että luova idea markkinoinnin taustalla on juuri se, mikä ratkaisee onnistumisen. Ja me uskotaan, että markkinointi ei voi toimia, jos se ei herätä tunteita oikeissa ihmisissä. Meille ilo ja elämyksellisyys on tärkeitä arvoja, jotka näkyy meidän omassa markkinoinnissa, asiakkaiden kohtaamisessa, virkistyspäivissä, toimistokulttuurissa ja meidän käsistä lähtevistä töistä. Me halutaan tarjota asiakkaille elämyksiä sillä, että meidän kanssa on kivaa ja mutkatonta luoda uutta. Me tähdätään siihen, että meidän työt herättäisi aina sen vau-fiiliksen, jonka vain luovuus voi saada aikaan.

Tuohon kiteytykseen huvittavan täydellisesti sopien meidän kesäpäivä eteni seuraavaan ohjelmanumeroon: edessä oli abstraktien taulujen maalaushetki kartanon aitassa. Ja voi että me nautittiin. Koko päivästä. Se oli luova ja kaunis. Inhimillinen. Se sisälsi syvällisiä keskusteluja, naurua ja vitsejä, aitoa iloa. Silloin me otettiin taas yksi rohkea askel eteenpäin kohti sitä, mitä me oikeasti ollaan ja halutaan tehdä. 


Se oli kokonaisuus, jossa paikka, ihmiset ja toiminta loivat yhdessä elämyksen.


Me koettiin yhdessä jotain merkittävää, mikä tuotti muutosta. Jo ennen tuota päivää olimme luoneet Visual Fridayn strategian, jonka avulla aloitettiin meidän brändin muutosmatka. Tuo muutoksen kokenut brändi on nyt julkaistu, ja se tuntuu meille aidolta. Niin kuin voit laskea, se ei syntynyt ihan hetkessä. Ja tästä se todellinen matka vasta alkaa. Yhdestä asiasta me ollaan kuitenkin varmoja: se matka tulee olemaan täynnä elämyksiä. 🍒

Milloin viimeksi koit jotain sellaista, mikä tuntui elämykseltä? 
Ja milloin viimeksi tarjosit sellaisen itse?