El√§mysten aika ūüćí ‚Äď eli miten Visual Fridayn br√§ndi hahmottui er√§√§n√§ kes√§p√§iv√§n√§

AjankohtaistaBrändi

‚ÄúEl√§mys on moniaistinen ja merkitt√§v√§ kokemus, joka voi tuottaa kokijalleen henkil√∂kohtaisen muutoskokemuksen. El√§myksen aikana koettu ja opittu voidaan omaksua osaksi omaa arkipersoonaa, tai el√§myksen kokeminen voi johtaa oman maailmankuvan muuttumiseen. El√§mys on siis huomattavasti enemm√§n kuin mukava ja miellytt√§v√§ kokemus tai hyv√§ palvelu. El√§mys on aina henkil√∂kohtainen; ihminen m√§√§ritt√§√§ itse oman el√§myskokemuksensa. El√§myksi√§ ei siten voida takuuvarmasti tuottaa. On kuitenkin mahdollista luoda puitteet, joissa el√§mysten syntyminen on mahdollista ja jopa todenn√§k√∂ist√§.‚ÄĚ


Milloin viimeksi koit jotain sellaista, mikä tuntui elämykseltä?


Niille, jotka kutsuu Jyv√§skyl√§√§ kodikseen, Kuokkalan kartano on luultavasti tuttu paikka (ja jos ei ole, suosittelemme tekem√§√§n l√§hemp√§√§ tuttavuutta pikimmiten). Yli satavuotiasta keltaista kartanoa kiert√§v√§t huolitellut istutukset, nurmen laidalla lep√§√§v√§t valtavat puut ja pensaat, sis√§tiloissa tervehtiv√§ aikaansa kunnioittava arvokas sisustus ja todella hyvist√§ raaka-aineista valmistuvat tarjoiltavat luovat sellaiset puitteet, joissa el√§mysten syntyminen on mahdollista ‚Äď jopa todenn√§k√∂ist√§. 

Viime kesänä meidän VF-tiimin yhteinen päivä alkoi tuon kyseisen kartanon aittarakennuksessa herättelevällä kehonhuollolla. Meidän suunnittelija Elisa oli tullut paikalle pyörällä ja onnistui silti tuomaan meille kaikille tuoretta raparperia perheensä puutarhasta. Lempeän venyttelyn jälkeen siirryimme kartanon kirjastohuoneeseen, jonne meille oli katettu valmis aamupalapöytä.


Siinä syödessä, kesäisten äänien kantautuessa huoneeseen auki olevasta ikkunasta, puhuimme siitä, keitä me olemme ja mikä tekee meistä meidät. Miksi juuri me olimme päätyneet samaan paikkaan samaan aikaan, Visual Fridayn tiimiin?


Meid√§n toimitusjohtaja Mari hypp√§si heti fl√§ppitaulun eteen tussikyn√§ k√§dess√§ (jos olet joskus ideoinut Marin kanssa, tied√§t ett√§ visualisointi on se juttu) valmiina kirjoittamaan asioita yl√∂s. 

Aivan ensimm√§inen asia, mik√§ nousi, oli kaipuu luovuuteen ja inhimillisyyteen. Kaikille luovuus oli olennainen osa itse√§, joka oli ohjannut opinto- ja uravalintoja br√§ndien ja markkinoinnin pariin. Monilla oli my√∂s kokemuksia siit√§, mit√§ tapahtuu niin ihmisille kuin tuotoksillekin, kun ihminen ahdetaan liian tiukille ja liian kauaksi omasta itsest√§√§n. Ensin l√§htee ilo, sitten jaksaminen ja lopuksi luovuus, jota ilman n√§it√§ t√∂it√§ ei voi tehd√§. 

Kaikille meille Visual Fridaysta oli syntynyt se tunne, ett√§ ‚Äútuolla taitaa olla ihmisi√§, jotka jakaa samoja arvoja kuin min√§.‚ÄĚ Jokaisella on varmasti kokemuksia my√∂s siit√§, kun jokin vaikuttaa hyv√§lt√§ sen perusteella, mit√§ on sanottu ja luvattu, mutta totuus onkin jotain muuta. Meid√§n jokaisen iloksi, Visual Friday osoittautui aidoksi ja todelliseksi ‚Äď sellaiseksi, mit√§ se oli luvannut.¬†


Ja se on meidän jokaisen henkilökohtainen kokemus siitä, miltä tuntuu, kun brändi ja brändimarkkinointi puhuttelee itseä, resonoi ja täyttää sen luomat odotukset. Sellaisia brändejä ja sellaista brändimarkkinointia me paletaan tehdä myös meidän asiakkaille. Aitoja ja omaperäisiä, oikeita ihmisiä puhuttelevia, merkityksellisiä ja resonoivia. Lupaukset täyttäviä. 


Me uskotaan, että sellaisia brändejä syntyy vain luovuuden ja inhimillisyyden avulla. Me tarjotaan monenlaisia palveluita, joilla rakennetaan ja kehitetään sekä brändejä että brändimarkkinointia: kampanjoiden suunnittelua ja toteutusta, luovia konsepteja, pakkauskonsepteja, animaatioita, motion brandingia (miten tämä suomennetaankaan), valo- ja videokuvausta jne. Samoja palveluita, joita moni muukin tarjoaa. Markkinointia pystyy tekemään oikeastaan kuka vaan, mutta jääkö se mieleen tai saako se huomiota on toinen kysymys.


Luova idea on lähes poikkeuksetta se kaikista vaikein synnytettävä. Ja juuri se on meidän erikoisosaamista.


Tuona kesäkuun päivänä, tuohon fläppitauluun kirjoitettiin monenlaista niin aamupalan yhteydessä kuin lounaan jälkeenkin. Kirjoitettiin arvoja, määriteltiin brändiarkkityyppiä, kerrattiin meidän strategian mukaista täydennettyä palvelutarjontaa ja pohdittiin, mistä asioista me ollaan onnistuttu viestimään jo nyt hyvin, ja mitä vielä puuttui. Ne asiat, mitä me halutaan tuoda lisää tähän maailmaan, alkoivat hahmottua.

Me halutaan tuoda maailmaan lisää perjantaifiilistä.

Lisää luovuutta.
Lisää inhimillisyyttä.
Lisää iloa. 
Lisää rohkeutta.
Lisää elämyksiä.
Lisää visuaalisuutta.
Lisää perjantaita.


Kaikki nuo sanat tuntuivat kiteyttävän sen, mitä Visual Friday on. Ei perinteinen mainostoimisto, vaan luova toimisto. 


Me uskotaan, että luova idea markkinoinnin taustalla on juuri se, mikä ratkaisee onnistumisen. Ja me uskotaan, että markkinointi ei voi toimia, jos se ei herätä tunteita oikeissa ihmisissä. Meille ilo ja elämyksellisyys on tärkeitä arvoja, jotka näkyy meidän omassa markkinoinnissa, asiakkaiden kohtaamisessa, virkistyspäivissä, toimistokulttuurissa ja meidän käsistä lähtevistä töistä. Me halutaan tarjota asiakkaille elämyksiä sillä, että meidän kanssa on kivaa ja mutkatonta luoda uutta. Me tähdätään siihen, että meidän työt herättäisi aina sen vau-fiiliksen, jonka vain luovuus voi saada aikaan.

Tuohon kiteytykseen huvittavan täydellisesti sopien meidän kesäpäivä eteni seuraavaan ohjelmanumeroon: edessä oli abstraktien taulujen maalaushetki kartanon aitassa. Ja voi että me nautittiin. Koko päivästä. Se oli luova ja kaunis. Inhimillinen. Se sisälsi syvällisiä keskusteluja, naurua ja vitsejä, aitoa iloa. Silloin me otettiin taas yksi rohkea askel eteenpäin kohti sitä, mitä me oikeasti ollaan ja halutaan tehdä. 


Se oli kokonaisuus, jossa paikka, ihmiset ja toiminta loivat yhdessä elämyksen.


Me koettiin yhdess√§ jotain merkitt√§v√§√§, mik√§ tuotti muutosta. Jo ennen tuota p√§iv√§√§ olimme luoneet Visual Fridayn strategian, jonka avulla aloitettiin meid√§n br√§ndin muutosmatka. Tuo muutoksen kokenut br√§ndi on nyt julkaistu, ja se tuntuu meille aidolta. Niin kuin voit laskea, se ei syntynyt ihan hetkess√§. Ja t√§st√§ se todellinen matka vasta alkaa. Yhdest√§ asiasta me ollaan kuitenkin varmoja: se matka tulee olemaan t√§ynn√§ el√§myksi√§. ūüćí

Milloin viimeksi koit jotain sellaista, mikä tuntui elämykseltä? 
Ja milloin viimeksi tarjosit sellaisen itse?