Kahdeksan vinkkiä brändinäkyvyyden buustamiseen & case-esimerkki

Miten laajennat brändisi näkyvyyttä ja kiinnostavuutta? Luovalla ajattelulla ja yllätyksellisyydellä tavoitat uusia ihmisiä ja markkinoita. Tässä artikkelissa vinkkaamme kahdeksan strategiaa brändisi buustaamiseen ja havainnollistamme asiaa käytännön esimerkin kautta.

VINKKEJÄ JA VILLASUKKIA

Brändin näkyvyydelle on aika ajoin hyvä miettiä uusia ja luovia laajentamisen keinoja.  Tässä artikkelissa vinkiksi kahdeksan strategiaa tämän toteuttamiseen sekä lopussa käytännön case-esimerkki.

 

1. Kanavien monipuolisuus 🪩

Laajenna brändisi näkyvyyttä eri alustoille, kuten sosiaalinen media, verkkosisältö, live-tapahtumat ja perinteinen media. Ole läsnä siellä, missä kohdeyleisösi on. 

 

2. Kumppanuudet ja yhteistyöt 🤝

Luo strategisia kumppanuuksia tai lyhyempiä yhteistöitä muiden brändien tai vaikuttajien kanssa tavoittaaksesi uusia yleisöjä ja markkinoita. 

 

 3. LUOVAT sisällöt 👨‍🎨 

Luo monipuolista ja innovatiivista sisältöä, joka resonoi yleisösi kanssa – yllätä herättävällä kampanjalla, tee videoita, blogikirjoituksia, podcasteja ja luo vuorovaikutteisia kokemuksia. 

 

4. Johdonmukainen brändäys 🏋️

Säilytä yhtenäinen brändikuva kaikissa kanavissa rakentaaksesi vahvan ja tunnistettavan identiteetin. Johdonmukaisuus vahvistaa luottamusta ja asiakasuskollisuutta. 

 

5. Osallistu keskusteluun 📣

Osallistu aktiivisesti keskusteluun asiakkaidesi kanssa sosiaalisessa mediassa tai kyselyiden ja palautekanavien avulla. Ymmärrä heidän tarpeensa ja mieltymyksensä ja muokkaa brändistrategiaasi sen mukaisesti. 

 

6. Seuraa trendejä 🏄🏼‍♀️

Pysy ajan tasalla alasi trendeistä ja integroi niihin liittyviä elementtejä brändistrategiaasi. Tämä osoittaa, että brändisi on uudistumiskykyinen ja ajankohtainen. 

 

7. YLEISÖSI luoma sisältö 👩🏼‍❤️‍👨🏼

Kannusta yleisöäsi luomaan sisältöä liittyen brändiisi. Tämä ei ainoastaan luo yhteisöllisyyttä ja sitoutumista, vaan laajentaa myös brändisi näkyvyyttä. 

 

8. Kokemuksellinen markkinointi 🎪

Luo unohtumattomia kokemuksia yleisöllesi tapahtumien, kampanjoiden tai vuorovaikutteisten tempausten kautta. Positiiviset kokemukset vahvistavat brändiuskollisuutta.

 

CASE: PUTAAN PULLAN VILLASUKAt  

 

Putaan Pulla on kolmannen sukupolven perheleipomo ja jo valtakunnallisesti tunnettu leipätalo Oulusta.  Me olemme hyödyntäneet useampaa edellä mainittua strategiaa heidän kanssaan. Aikaisemmin toteutetun brändiuudistuksen yhteydessä suunnitelimme Putaan Pullalle oman kuosin, jolla on vahva strateginen ulottuvuus ja tehtävä. Kuosi toistuu kaikissa Putaan Pullan markkinointimateriaaleissa sekä tuotepakkauksissa. Yhdistämällä kuosiin positiivisia mielikuvia sekä yrityksestä ja etenkin sen tuotteista, synnytämme muistijälkeä, joka kantaa kaupan leipähyllyille saakka.

Kuosia ja sen käyttöä on laajennuttu pois myös perinteisestä leipämarkkinoinnista yllättäviinkin kosketuspisteisiin. Viimeisin esimerkki on kuosista suunnitellut villasukat. Tiimistämme löytyy neulomisen expertti, joka suunnitteli kuosista neuleohjeen. Neuleohje jaettiin Putaan Pullan uutiskirjeessä, sosiaalisen median kanavissa ja verkkosivuilla ja tietenkin kannustettiin seuraajia neulomaan omat sukkansa.

 

Toteutimme tässä näitä strategioita:

INNOVATIIVISET & LUOVAT SISÄLLÖT

Loikka pois perinteisestä, suoraan tuotteeseen liittyvästä markkinoinnista yllättää ja jättää yleisölle positiivisen muistijäljen.

 
SEURAA TRENDEJÄ

Neulominen on noussut suureen suosioon ja lähes puolet suomalaisista harrastaa käsitöitä vapaa-ajallaan, ja neulominen on harrastuksista suosituin. Korona synnytti ilmiön “Neuloosi” joka edelleen jatkuu – me hyppäsimme mukaan tähän aaltoon.

 
YLEISÖN LUOMA SISÄLTÖ

Kannustimme yleisöä neulomaan omat sukat ja jakaamaan tuotokset sosiaalisessa mediassa. Näin laajennamme brändin näkyvyyttä käyttäjien somekanavien kautta.

 
KOKEMUKSELLINEN MARKKINOINTI

Mikä sen parempaa kokemuksellista markkinointia kuin se, että ihminen viettää tunteja aikaa brändin ja samalla oman suosikkiharrastuksensa parissa! Lisää positiivisia kokemuksia ihminen saa jakamalla tuotoksensa omaan sosiaalisen median kanavaan, saaden positiivista palautetta sekä brändiltä, että muulta yleisöltä.

 
JOHDONMUKAINEN BRÄNDÄYS

Villasukissa toistuu Putaan Pullan brändin oma kuosi ja tavoite muistijäljen jättämisestä täytetään.


VINKKI!

Avainsana on olla ketterä, luova ja reagoida markkinoiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin.

PS.

Jos sinulla on diagnoisoitu neuloosi tai kärsit vastaavista oireista, suosittelemme oireiden helpottamiseksi Putaan Pullan neulereseptiä, joka löytyy täältä.

Mari Mansikkamäki
Mari Mansikkamäki
Visual Fridayn perustaja ja luova toimitusjohtaja luotsaa projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Kokeneelle valokuvaajalle ja luovalle johtajalle kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.