Näin syntyi Visual Friday 2.0

Yleiset

Visual Friday perustettiin vuonna 2016 Marin ja Kimmon visiosta ja rakkaudesta lajiin – halusimme palavasti auttaa yrityksiä menestymään ja viestimään omasta ainutlaatuisuudestaan houkuttelevalla tavalla. Ja työn laatu oli meille jo silloin sydämen asia. 

Visiomme kantoi alusta asti mukavasti. Meidän laatuun luotettiin, asiakaskunta kasvoi, projektit kasvoivat. Vuoden 2018 alussa mukaan saatiin kolmas osakas Sanna, jonka tuomien verkostojen ja osaamisen kautta otimme taas uusia harppauksia eteenpäin. Nyt Visual Fridayta johdetaan kolmen osakkaan voimin, ja meitä on jo kymmenen ammattilaisen huikea työyhteisö, jota perheeksikin kutsutaan.

Keväällä 2020 totesimme, että voimme jäädä odottelemaan mitä tapahtuu tai ottaa ohjat omiin käsiin. Teimme vallitsevaan maailman aikaan rohkeita päätöksiä. Suunnanmuutos ajettiin läpi vajaassa puolessa vuodessa, maailmaa kurittavana poikkeusaikana. Työ ja matka on vielä alussa, mutta visio on kirkas. Miten kaikki tapahtui, miten prosessi eteni ja mitä opimme?

Oppi n:o 1 – Kriisi ja muutos on mahdollisuus

Kun korona keväällä 2020 iski toden teolla, pysäytti se myös meidät miettimään Visual Fridayn olemassaolon tarkoitusta ja tulevaisuutta. Olimme jo jonkin aikaa tiedostaneet tilanteen, joka on monelle meidän asiakkaallekin tuttu – meidän brändi ja mielikuva meistä yrityksenä ei vastannut enää sitä, mitä aidosti olimme.

Meidän koko toiminta – palvelut, asiakkaat ja osaaminen olivat kehittyneet hurjasti alkuajoista eteenpäin. Ja niin pitääkin olla. Mutta se ei näkynyt ulospäin oikealla tavalla. Meillä oli selkeitä kilpailuetuja, joista emme kommunikoineet mitenkään.

Kun toimintaympäristö muuttuu tai kriisi iskee, nämä tilanteet tarjoavat aina uusia mahdollisuuksia. Me halusimme koronan aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta (tai ehkä juuri siitä syystä) katsoa (uhkarohkeastikin) tulevaisuuteen ja päätimme, että nyt on aika ja paikka tuoda Visual Friday vuodesta 2016 vuoteen 2020.

Se ei tarkoittanut vain ulkoista brändin uudistusta ja uusien tekstien kirjoittamista verkkosivuille. Ensin piti sukeltaa pintaa syvemmälle, määritellä ja kirkastaa strategia täydellisesti uudelleen. Oli aika tehdä päätöksiä siitä, millainen yritys olemme ja mihin olemme menossa.

Oppi n:o 2 – Mieti missä olet hyvä, missä pitää kehittyä ja missä ovat mahdollisuudet

Aloitimme pohtimalla missä me olemme hyviä ja mistä saamme säännöllisesti hyvää palautetta asiakkailtamme. Nämä ovat asioita, jotka kantavat myös tulevaisuudessa ja joita toiminnan ytimessä kannattaa säilyttää. Brändien kehittämisessä olimme kehittyneet huimasti, ja rinta rottingilla voidaan sanoa, että olemme siinä hyviä. Meidän pippurisen tiimin laatutaso ja brändikokonaisuudet eivät kalpene pätkääkään isompien toimistojen tuotosten rinnalla. Verkkosivustojen suunnittelussa ja toteutuksessa olimme myöskin päässeet aivan uudelle tasolle.

Lisäksi talon sisällä oleva laaja valokuvausosaaminen ja siihen liittyvät palvelut olivat selkeä kilpailuetumme ja ylpeyden aiheemme. Mutta myös asia, josta emme juurikaan pitäneet meteliä missään.

Me olemme siis erinomaisen hyviä pistämään yrityksen niin sanotun kivijalan ja perustan kuntoon, mutta mitä tapahtuu sen jälkeen? Asiakas jää yksin uuden brändinsä ja viimeiseen asti viilatun verkkosivustonsa kanssa.

Pullonkaulaksi oli muodostunut, että meillä ei ollut tarjota selkeää palvelua tästä eteenpäin. Asiakkaiden brändejä jalkautettiin verkkosivuille ja muihin materiaaleihin, joillekin asiakkaille toteutimme markkinoinnin vuosisuunnitelmia. Mutta miten voisimme auttaa asiakkaitamme saavuttamaan tuloksia vielä konkreettisemmin ja nopeammin nyt, kun meillä oli yhdessä tehty brändityö ja markkinoinnille vahva pohja?

Olimme toki jo pitkään tiedostaneet, että markkinointi on siirtynyt suureksi osaksi digikanaviin ja, että siellä piilee huimat mahdollisuudet. Digimarkkinointia olimme tehneet pienessä mittakaavassa, mutta resurssimme eivät riittäneet sen kehittämiseen. Isompia digimarkkinointitoteutuksia teimme yhteistyökumppaneiden kanssa. Totesimme, että tämä on tuolimme lenkottava jalka ja se kuntoon laittamalla saisimme vahvan pohjan ja juuri sen puuttuvan palasen palvelutarjontaamme. Päätimme, että tulevaisuudessa Visual Friday tunnettaisiin ei pelkästään design lähtöisenä brändien kehittäjänä vaan myös selkeitä tuloksia aikaansaavana digimarkkinointitoimistona.

Digitaalisen markkinoinnin tekemistä Visual Fridayn toimistolla

Oppi n:o 3 – Etsi itseäsi viisaampia ja taitavampia ihmisiä

Digimarkkinoinnin kehittämiseen kaivattiin kipeästi lisää osaamista talon sisälle, ja alusta asti oli selvää, että tälläkään osa-alueella meille ei riitä hyvä – pitää olla erinomainen. Lähdimme hakemaan kokenutta ammattilaista, joka opettaisi koko meidän organisaatiota digimarkkinoinnin saloihin ja lähtisi alusta saakka kehittämään tästä yhtä meidän ydinpalvelua. Tiesimme, että sellaisia ihmisiä on vaikea löytää. Mutta onneksemme hakijoiden joukosta juuri sellainen helmi löydettiin! Päätimme samalla palkata kahteen muuhunkin meille merkittävään rooliin, myyntiin ja suunnittelutiimiin kokeneet ammattilaiset. Yksi suuri tavoite saavutettu – bändi ja osaaminen oli kasassa.

Oppi n:o 4 – Tee tarjoomastasi kristallin kirkas

Olimme päättäneet, että meidän palvelut kiteytetään brändiin ja digimarkkinointiin. Sillä nämä kaksi tarvitsevat toinen toistaan. Jos yritys panostaa brändiin, mutta siitä ei viestitä missään, ei voida odottaa tuloksia. Jos taas paukut laitetaan ainoastaan digimarkkinointiin, mutta brändikokemus verkkosivuilla on pettymys, asiakas kääntyy kannoillaan, ja digimarkkinointiin laitetut rahat menivät hukkaan. Jos halutaan tuloksia, nämä kaksi asiaa on oltava kunnossa. Piste.

Nämä kumpikin osa-alue pitää sisällään toki paljon – avataan näitä sitten toisessa blogijutussa – mutta brändin ja digimarkkinoinnin pyhä liitto on asia, josta tulemme varmasti kyllästymiseen asti puhumaan omassa viestinnässämme ja asiakastapaamisissa.

Nämä pohdinnat, päätökset ja niiden pohjalta käynnistetyt kehitystoimenpiteet kirkasti koko tiimille sen mitä olemme ja mihin olemme menossa.

Oppi n:o 5 – Strategia ennen brändiä

Näiden havaintojen ja päätösten jälkeen kirjoitimme auki meidän strategian. Nyt meillä on visio, olemme määritelleet miten erotumme, ketkä ovat asiakkaamme, mitkä ovat meidän kilpailuetumme ja kehityskohdat miten strategia toteutuu. Meillä keskitytään kehittämään seuraavat kolme vuotta näitä viittä asiaa:

  1. Visual Fridayn tunnettuus, brändi ja markkinointi
  2. Asiakkuudet & asiakaskokemus
  3. Ihmisten oppiminen ja kehittyminen
  4. Tuotteet ja palvelut
  5. Prosessit

Nyt kun iso kuva ja suunta oli selkeä, pystyimme lähteä kehittämään myös ominta aluettamme, eli brändiämme ja sen viestintää. Kohderyhmä kirkkaana mielessä muotoilimme viestinnän tyylin uudelleen, kirjoitimme uusia sisältöjä, päivitimme kuvat, uusimme verkkosivut, viilasimme visuaalista ilmettä. Tästä työstä ensimmäinen ilmentymä ovat nämä tänään avatut, uudet verkkosivumme. Kivijalka on nyt kunnossa, tälle pohjalle on hyvä lähteä rakentamaan vankkaa kivitaloa.

Näiden asioiden ääreen istahdamme joka kerta ensimmäisenä, kun asiakkaamme brändiä lähdetään uudistamaan tai luomaan. Ilman selkeää strategiaa brändin määrittely ja kehittäminen on arvailua. Siksi strategia tulee aina ennen brändiä.

Oppi n:o 6 – Nauti matkasta, yhdessä!

Nyt olemme uuden polun aivan alkupäässä, jota kutsumme Visual Friday 2.0:ksi. Maali ei vielä näy mutta polku on hyvin valaistu. Välillä kävellään, välillä juostaan, joskus on hyvä pysähtyä katsomaan maisemia ja heittää muutama varsaloikka. Varmasti kuoppiakin osuu matkan varrelle. Tällaista matkaa ei kukaan pysty taittamaan yksin. Yhdessä olemme tulleet vanhan tien päähän ja yhdessä astumme ensimmäiset askeleet eteenpäin kohti uutta. Tämä ei ole pikajuoksu vaan maraton, ja matkasta pitää muistaa nauttia. Meillä on maailmanluokan tiimi ja huikeat asiakkaat – yhdessä pystymme mihin vaan. Poikkeusaikoinakin. Nyt mennään!

DESIGN WE LOVE,
IN DIGITAL WE TRUST