
Brändi-identiteetti, valokuvaus, verkkosivut
Kuljetusalalla on pitkät perinteet Suomessa ja maailmalla. Ajan myötä muotoutuneissa tavoissa tehdä työtä on paljon hyvää ja säilytettävää, mutta myös asioita, joiden on aika muuttua ja kehittyä. Näin koettiin K-S Bulkilla, kun yritys aloitti sisäisen kehitystyönsä. Yritys uudisti itseään sisältäpäin ja valtava työ haluttiin viestiä tehokkaasti niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. K-S Bulk halusi erottuvan, rohkean ja perinteistä poikkeavan brändin, mikä kuvastaa heidän missiotaan ja tapaa tehdä asiat toisin.
– Sort of like a typical transport company
Rekka Group on suomalainen yhtiö, joka tarjoaa kuljetuspalveluita suomalaisille ja kansainvälisille metsä-, energia-, rakennus-, lääke- sekä elintarviketeollisuuksille. Ammattitaitoiset rekkakuskimme kuljettavat vaarallisia, nestemäisiä kemikaaleja sekä jauhemaisia ja rakeisia teollisuuden raaka-aineita painesäiliö- sekä nestekuljetuksina turvallisesti ja ympäristöystävällisesti. Sinänsä yhtiössä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, mutta kuitenkin on.
Rekka Group on rohkea ja perinteisiä rajoja rikkova kuljetusyhtiö
Rekka Group oli projektin alkaessa K-S Bulk. Vuosi 2021 on ollut kehittämisen aikaa yhtiössä niin myynnin, talouden, johtamisen, strategian, kasvun ja ympäristöystävällisyyden kanssa. Kasvua ei ole rakennettu ainoastaan liiketoiminnan näkökulmasta, vaan myös henkilöstön hyvinvoinnissa ja työn merkityksessä. Valtava sisäinen työ haluttiin näkyviin ja kuuluviin myös yrityksen ulkopuolella, joten kehittyvän yrityksen brändiä lähdettiin uudistamaan. Yhteistyössä strategiatyö ja brändin uudistaminen kulkivat vierekkäin muokaten ja vaikuttaen toisiinsa.
“Arvostan laadukasta visuaalista ilmettä, sillä yksi kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi yhteistyömme alkoi Visual Fridayn kanssa ja lopputulosta voittekin ihailla nettisivuilla. Työskentely oli mutkatonta ja ajatukset säkenöivät yhdessä. Minulla saattoi olla jokin idean alku, mutta VF:n porukka sai sen kirkastettua ja eloon. Tilasin uuden brändin ja uudet nettisivut, mutta koen että sain niin paljon enemmän. Etsimme vastauksia yrityksen sisällä kysymyksiin, joita VF esitti meille. Se pakotti meidätkin miettimään mitä me ollaan ja miten me tehdään. Emme ikinä olisi löytänyt tuota tarinaa itse. Näin valtava brändimuutos on myös sisäisesti rankka prosessi, siksi alkuun suunniteltu aikataulu venyi meidän puolelta jopa 2 kuukautta. Yrityksen uusi nimi vaati sisäistä sulattelua, rekkojen värit isoja päätöksiä, brändijuhlassa esiteltävä rekka-auto olikin myöhässä. Mutta VF eli mukana meidän arjessa ja tuki muutoksen läpiviemisessä. Ensimmäinen askel muutokseen lähtee omasta päätöksestä. Ja kun halutaan tehdä jotain isoa ja rohkeaa, voin todella suositella Visual Fridayta mukaan matkalle. Meidän matka Rekka Groupilla on vasta alussa, mutta siitä tulee upea kasvumatka, voin jo nyt tuntea sen. Tästä tarinasta puhutaan vielä.”
Suvi Widgren, Kehitysjohtaja, Rekka Group
Mikä projektin tavoite oli?
Kuljetusalalla on pitkät perinteet Suomessa ja maailmalla. Ajan myötä muotoutuneissa tavoissa tehdä työtä on paljon hyvää ja säilytettävää, mutta myös asioita, joiden on aika muuttua ja kehittyä. Näin koettiin K-S Bulkilla, kun yritys aloitti sisäisen kehitystyönsä. Yritys uudisti itseään sisältäpäin ja valtava työ haluttiin viestiä tehokkaasti niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. K-S Bulk halusi erottuvan, rohkean ja perinteistä poikkeavan brändin, mikä kuvastaa heidän missiotaan ja tapaa tehdä asiat toisin.
Mitä projektissa tehtiin?
Brändi-identiteetin luominen alkaa tutustumisesta
Projekti alkoi niin kuin teemme jokaisessa brändi-identiteetti-projektissa: istuimme yhdessä alas kahvittelemaan ja keskustelemaan K-S Bulkista. Tutustuimme yritykseen, sen toimintaan, palveluihin, strategiaan, tavoitteisiin, haasteisiin ja vahvuuksiin. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen koko brändi-tiimimme kokoontui selkeyttämään sen ytimen, mikä kirkastettaisiin viestintään ja ilmeeseen. Näistä pohjatöistä suunnittelijat määrittivät yrityksen persoonan: mitä ollaan ja mitä ei olla.
Brändi-identiteetissä yrityksen persoona määrittää viestinnän ja ilmeen
Pohjatyön myötä määritelty persoona toimi perustana koko brändiviestinnälle ja -ilmeelle, mihin kuuluivat: ydinviesti, tone of voice, bränditarina, logo, graafinen ohjeistus, brändivärit, graafiset elementit ja kuvamaailman tyyli. Lisäksi, koska aloituspalaverissa kävi ilmi, että uudistuksen aikaan julkistettaisiin myös fuusioitumisen myötä syntyneen uuden yrityksen nimi, olimme yhteistyökumppanina mukana sen ideoinnissa. Nimestä haluttiin toimialaa kuvaava, mutkaton ja suora – jotain, mikä kuvastaisi rekkakuskien leppoisaa ja hauskaa kulttuuria.
Uudessa brändissä yhdistyvät Rekka Groupin intohimoinen asenne koko alaa kohtaan, ihmisten arvostus, rohkeus ja huumori
Jo ensimmäisessä työpajassa tuli selväksi, että Rekka ei pelkää olla erilainen. Siksi koettiin tärkeäksi, että brändistä luodaan toimialaltaan rohkeasti erottuva. Rekkakuskien kulttuuri ja hyvinvointi olivat keskustelun kantavia teemoja. Brändiin nostettiin Rekkan missio ja toiminnan merkitys: koko alan kehittäminen, rekkakuskien kulttuuri ja huumori, rohkeus mennä eteenpäin sekä ihmisten ja ympäristön arvostus. Yrityksen kehittyminen ja ns. uusi luku K-S Bulk Oy:n ja SFK Kuljetus Oy:n fuusioitumisen myötä haluttiin tuoda näkyviin modernilla ja kansainvälisiin tavoitteisiin skaalautuvalla brändillä.
Brändi-identiteetin laadukas jalkauttaminen on yhteistyötä
Brändi-identiteetin valmistuttua siirryimme brändi-identiteetin jalkauttamiseen. Niin kuin aina, myös laadukas jalkauttaminen on yhteistyötä, jossa sekä sisäisen viestinnän että ulkoisen viestinnän systemaattisuus määrittää vaikuttavuuden. Yhtenäinen tarina on ainoa tarina, mikä muistetaan. Aito tarina on lopulta ainoa tarina, jolla on merkitystä. Rekka Group on omassa viestinnässään ottanut luodun brändi-identiteetin systemaattisesti ja laajasti käyttöön.
Näin jalkautettiin Rekka Groupin brändi-identiteetti
Siksi jalkautuksessa koettiin tärkeäksi viestiä rehellisesti ja aidosti. Brändivalokuvauksiin nostettiin autenttisuus ja ihmiset keskiöön. Valokuvauksissa otettiin rohkeasti aitoja kuvia Rekkan tekijöistä. Perinteistä poiketen tekijät nostettiin kaluston edelle. Rekkakuskit kuvattiin työssään ja huollon henkilöstö Rekka Groupin toimitiloissa Laukaassa. Lisäksi otimme henkilökuvat ja erilaisia detaljikuvia markkinointia ja jalkautusta varten. Brändi-ilme jalkautettiin verkkosivuille suunnittelemalla ilmeen mukainen layout ja lisäämällä brändivalokuvat verkkosivuille. Verkkosivujen teknisessä toteutuksessa korostui toimivuus, selkeys ja vaivaton käyttökokemus sekä brändin mukainen visuaalinen erottuvuus. Hakukoneoptimoiduilla verkkosivuilla näkyy myös brändiviestinnän mukainen, hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto, jonka toteutimme. Brändivideolla hyödynnettiin suunnittelemaamme bränditarinaa. Sen tyylikäs ja tehokas toteutus on yhteistyökumppanimme, Agalma Filmsin, käsiälaa. Kattavan kokonaisuuden lisäksi brändi-identiteetti on käytössä myös yrityksen vaatetuksessa, oheismateriaaleissa ja kalustossa.
Aiheesta muualla:
Rekka Group irrotti itsensä perinteisestä kuljetusalan muotista
https://www.ksml.fi/paikalliset/4401219
Kartano kuljettaa vierailijat omaan aikaansa Kuokkalan kartano pihapiirinsä kanssa kuuluu Keski-Suomen maakunnallisesti arvokkaisiin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin Jyväskylässä. Suunnittelimme sielukkaalle kartanolle tasokkuutta
kampanja täynnä hyvää tuulta ja koiranruokaa Uudistettuamme koirien tuoreruokaa tarjoavan Neun brändin suunnittelimme heille hyväntuulisen lanseerauskampanjan. Suunnittelimme Neulle materiaalit heidän omia
Visual Friday on lämminhenkinen ja ketterä mainostoimisto, jolle luovuus on elämäntapa. Rautainen tiimimme koostuu kokeneista konkareista sekä nuorista timanteista. Saammeko auttaa luomaan yrityksestänne upean?
Jätä meille viesti. Otamme yhteyttä pikimmiten!
Wanha Naulatehdas
Konttisentie 8 B, 3. krs
40800 Jyväskylä
Mari Mansikkamäki
CEO | Creative Director
0400 919 763
mari@visualfriday.fi
Hennariikka Alhovuori
Sales & Customer Success Manager
050 341 1147
hennariikka@visualfriday.fi
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category . |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-non-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Non Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance". |
cookielawinfo-checkbox-preferences | 1 year | This cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to check if the user has given consent to use cookies under the "Preferences" category. |
cookielawinfo-checkbox-uncategorized | 1 year | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for cookies in the category "Uncategorized". |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
lang | This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website. | |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
_ga | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, camapign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assigns a randoly generated number to identify unique visitors. |
_ga_XMV4F51BRK | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gid | 1 day | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the wbsite is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages viisted in an anonymous form. |
ajs_anonymous_id | never | This cookie is set by Segment.io to check the number of ew and returning visitors to the website. |
ajs_user_id | never | The cookie is set by Segment.io and is used to analyze how you use the website |
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
_gat_UA-72182795-1 | 1 minute | This is a pattern type cookie set by Google Analytics, where the pattern element on the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. It appears to be a variation of the _gat cookie which is used to limit the amount of data recorded by Google on high traffic volume websites. |
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
bcookie | 2 years | This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page. |
lidc | 1 day | This cookie is set by LinkedIn and used for routing. |
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
_fbp | 2 months | This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website. |
fr | 2 months | The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
IDE | 2 years | Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile. |
Cookie | Kesto | Kuvaus |
---|---|---|
_gcl_au | 2 months | Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services. |
_lfa | 2 years | This cookie is set by the provider Leadfeeder. This cookie is used for identifying the IP address of devices visiting the website. The cookie collects information such as IP addresses, time spent on website and page requests for the visits.This collected information is used for retargeting of multiple users routing from the same IP address. |
_pin_unauth | 1 year | No description available. |
ajs_group_id | never | This cookie is set by Segment.io. The purpose of the cookie is currently not identified. |
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
attribution_user_id | 1 year | This cookie is set by the provider Typeform. This cookie is used for Typeform usage statistics. It is used in context with the website's pop-up questionnaires and messengering. |
bscookie | 2 years | This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 year | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
debug | never | No description available. |
GetLocalTimeZone | session | No description |
li_gc | 2 years | No description |
li_sugr | 2 months | |
lissc | 1 year | |
prism_224736753 | 1 month | No description |
test_cookie | 11 months | This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the users' browser supports cookies. |
u | 2 months | |
uael_visitor | 1 year | No description |
UserMatchHistory | 1 month | Linkedin - Used to track visitors on multiple websites, in order to present relevant advertisement based on the visitor's preferences. |