Brändi-identiteetti, valokuvaus, verkkosivut

Rekka Group

Kuljetusalalla on pitkät perinteet Suomessa ja maailmalla. Ajan myötä muotoutuneissa tavoissa tehdä työtä on paljon hyvää ja säilytettävää, mutta myös asioita, joiden on aika muuttua ja kehittyä. Näin koettiin K-S Bulkilla, kun yritys aloitti sisäisen kehitystyönsä. Yritys uudisti itseään sisältäpäin ja valtava työ haluttiin viestiä tehokkaasti niin sisäisesti kuin  ulkoisestikin. K-S Bulk halusi erottuvan, rohkean ja perinteistä poikkeavan brändin, mikä kuvastaa heidän missiotaan ja tapaa tehdä asiat toisin.

–  Sort of like a typical transport company

Rekka Group on suomalainen yhtiö, joka tarjoaa kuljetuspalveluita suomalaisille ja kansainvälisille metsä-, energia-, rakennus-, lääke- sekä elintarviketeollisuuksille. Ammattitaitoiset rekkakuskimme kuljettavat vaarallisia, nestemäisiä kemikaaleja sekä jauhemaisia ja rakeisia teollisuuden raaka-aineita painesäiliö- sekä nestekuljetuksina turvallisesti ja ympäristöystävällisesti. Sinänsä yhtiössä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, mutta kuitenkin on.

Rekka Group on rohkea ja perinteisiä rajoja rikkova kuljetusyhtiö

Rekka Group oli projektin alkaessa K-S Bulk. Vuosi 2021 on ollut kehittämisen aikaa yhtiössä niin myynnin, talouden, johtamisen, strategian, kasvun ja ympäristöystävällisyyden kanssa. Kasvua ei ole rakennettu ainoastaan liiketoiminnan näkökulmasta, vaan myös henkilöstön hyvinvoinnissa ja työn merkityksessä. Valtava sisäinen työ haluttiin näkyviin ja kuuluviin myös yrityksen ulkopuolella, joten kehittyvän yrityksen brändiä lähdettiin uudistamaan. Yhteistyössä strategiatyö ja brändin uudistaminen kulkivat vierekkäin muokaten ja vaikuttaen toisiinsa.

“Arvostan laadukasta visuaalista ilmettä, sillä yksi kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi yhteistyömme alkoi Visual Fridayn kanssa ja lopputulosta voittekin ihailla nettisivuilla. Työskentely oli mutkatonta ja ajatukset säkenöivät yhdessä. Minulla saattoi olla jokin idean alku, mutta VF:n porukka sai sen kirkastettua ja eloon. Tilasin uuden brändin ja uudet nettisivut, mutta koen että sain niin paljon enemmän. Etsimme vastauksia yrityksen sisällä kysymyksiin, joita VF esitti meille. Se pakotti meidätkin miettimään mitä me ollaan ja miten me tehdään. Emme ikinä olisi löytänyt tuota tarinaa itse. Näin valtava brändimuutos on myös sisäisesti rankka prosessi, siksi alkuun suunniteltu aikataulu venyi meidän puolelta jopa 2 kuukautta. Yrityksen uusi nimi vaati sisäistä sulattelua, rekkojen värit isoja päätöksiä, brändijuhlassa esiteltävä rekka-auto olikin myöhässä. Mutta VF eli mukana meidän arjessa ja tuki muutoksen läpiviemisessä. Ensimmäinen askel muutokseen lähtee omasta päätöksestä. Ja kun halutaan tehdä jotain isoa ja rohkeaa, voin todella suositella Visual Fridayta mukaan matkalle. Meidän matka Rekka Groupilla on vasta alussa, mutta siitä tulee upea kasvumatka, voin jo nyt tuntea sen. Tästä tarinasta puhutaan vielä.”

Suvi Widgren, Kehitysjohtaja, Rekka Group

 

Mikä projektin tavoite oli?

  • Brändin uudistaminen fuusioitumisen myötä uutta yritystä ja strategiaa vastaavaksi
  • Toimialalta erottuva, rohkea ja erilainen tapa näkyä ja viestiä 
  • Tiedonvälittäminen siitä, miten asioita tehdään

Kuljetusalalla on pitkät perinteet Suomessa ja maailmalla. Ajan myötä muotoutuneissa tavoissa tehdä työtä on paljon hyvää ja säilytettävää, mutta myös asioita, joiden on aika muuttua ja kehittyä. Näin koettiin K-S Bulkilla, kun yritys aloitti sisäisen kehitystyönsä. Yritys uudisti itseään sisältäpäin ja valtava työ haluttiin viestiä tehokkaasti niin sisäisesti kuin  ulkoisestikin. K-S Bulk halusi erottuvan, rohkean ja perinteistä poikkeavan brändin, mikä kuvastaa heidän missiotaan ja tapaa tehdä asiat toisin. 

Mitä projektissa tehtiin?

  • Brändi-identiteetti 
  • Verkkosivut
  • Sisällöntuotanto
  • Brändivalokuvaus
  • Brändivideo yhteistyökumppani Agalma Filmsin toteuttamana

Brändi-identiteetin luominen alkaa tutustumisesta

Projekti alkoi niin kuin teemme jokaisessa brändi-identiteetti-projektissa: istuimme yhdessä alas kahvittelemaan ja keskustelemaan K-S Bulkista. Tutustuimme yritykseen, sen toimintaan, palveluihin, strategiaan, tavoitteisiin, haasteisiin ja vahvuuksiin. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen koko brändi-tiimimme kokoontui selkeyttämään sen ytimen, mikä kirkastettaisiin viestintään ja ilmeeseen. Näistä pohjatöistä suunnittelijat määrittivät yrityksen persoonan: mitä ollaan ja mitä ei olla. 

Brändi-identiteetissä yrityksen persoona määrittää viestinnän ja ilmeen

Pohjatyön myötä määritelty persoona toimi perustana koko brändiviestinnälle ja -ilmeelle, mihin kuuluivat: ydinviesti, tone of voice, bränditarina, logo, graafinen ohjeistus, brändivärit, graafiset elementit ja kuvamaailman tyyli. Lisäksi, koska aloituspalaverissa kävi ilmi, että uudistuksen aikaan julkistettaisiin myös fuusioitumisen myötä syntyneen uuden yrityksen nimi, olimme yhteistyökumppanina mukana sen ideoinnissa. Nimestä haluttiin toimialaa kuvaava, mutkaton ja suora – jotain, mikä kuvastaisi rekkakuskien leppoisaa ja hauskaa kulttuuria. 

Uudessa brändissä yhdistyvät Rekka Groupin intohimoinen asenne koko alaa kohtaan, ihmisten arvostus, rohkeus ja huumori

Jo ensimmäisessä työpajassa tuli selväksi, että Rekka ei pelkää olla erilainen. Siksi koettiin tärkeäksi, että brändistä luodaan toimialaltaan rohkeasti erottuva. Rekkakuskien kulttuuri ja hyvinvointi olivat keskustelun kantavia teemoja. Brändiin nostettiin Rekkan missio ja toiminnan merkitys: koko alan kehittäminen, rekkakuskien kulttuuri ja huumori, rohkeus mennä eteenpäin sekä ihmisten ja ympäristön arvostus. Yrityksen kehittyminen ja ns. uusi luku K-S Bulk Oy:n ja SFK Kuljetus Oy:n fuusioitumisen myötä haluttiin tuoda näkyviin modernilla ja kansainvälisiin tavoitteisiin skaalautuvalla brändillä.

Brändi-identiteetin laadukas jalkauttaminen on yhteistyötä

Brändi-identiteetin valmistuttua siirryimme brändi-identiteetin jalkauttamiseen. Niin kuin aina, myös laadukas jalkauttaminen on yhteistyötä, jossa sekä sisäisen viestinnän että ulkoisen viestinnän systemaattisuus määrittää vaikuttavuuden. Yhtenäinen tarina on ainoa tarina, mikä muistetaan. Aito tarina on lopulta ainoa tarina, jolla on merkitystä. Rekka Group on omassa viestinnässään ottanut luodun brändi-identiteetin systemaattisesti ja laajasti käyttöön. 

Näin jalkautettiin Rekka Groupin brändi-identiteetti

Siksi jalkautuksessa koettiin tärkeäksi viestiä rehellisesti ja aidosti. Brändivalokuvauksiin nostettiin autenttisuus ja ihmiset keskiöön. Valokuvauksissa otettiin rohkeasti aitoja kuvia Rekkan tekijöistä. Perinteistä poiketen tekijät nostettiin kaluston edelle. Rekkakuskit kuvattiin työssään ja huollon henkilöstö Rekka Groupin toimitiloissa Laukaassa. Lisäksi otimme henkilökuvat ja erilaisia detaljikuvia markkinointia ja jalkautusta varten. Brändi-ilme jalkautettiin verkkosivuille suunnittelemalla ilmeen mukainen layout ja lisäämällä brändivalokuvat verkkosivuille. Verkkosivujen teknisessä toteutuksessa korostui toimivuus, selkeys ja vaivaton käyttökokemus sekä brändin mukainen visuaalinen erottuvuus. Hakukoneoptimoiduilla verkkosivuilla näkyy myös brändiviestinnän mukainen, hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto, jonka toteutimme. Brändivideolla hyödynnettiin suunnittelemaamme bränditarinaa. Sen tyylikäs ja tehokas toteutus on yhteistyökumppanimme, Agalma Filmsin, käsiälaa. Kattavan kokonaisuuden lisäksi brändi-identiteetti on käytössä myös yrityksen vaatetuksessa, oheismateriaaleissa ja kalustossa.

 

Aiheesta muualla:

Rekka Group irrotti itsensä perinteisestä kuljetusalan muotista

https://www.ksml.fi/paikalliset/4401219

 

 

Tutustu myös näihin

Neu

RAKKAUTTA SUSILLE KOIRAN VAATTEISSA Meillä oli ollut jo pitkään tarve uudistaa ja kirkastaa brändiämme. Yritystä oli ollut, mutta kukaan ei

Saammeko auttaa luomaan yrityksestänne upean?

Visual Friday on lämminhenkinen ja ketterä mainostoimisto, jolle luovuus on elämäntapa. Rautainen tiimimme koostuu kokeneista konkareista sekä nuorista timanteista. Saammeko auttaa luomaan yrityksestänne upean?

Jätä meille viesti. Otamme yhteyttä pikimmiten!