Stailaus tuotekuvauksessa – miksi ja kuinka stailaat häikäisevät tuotekuvat

Oletko koskaan miettinyt, mikä tekee upeasta tuotekuvasta niin vaikuttavan ja pysäyttävän? Hyvään kuvaan vaaditaan taitava kuvaaja ja tarpeeksi laadukas välineistö. Mutta stailaus on se piste i:n päälle.

Stailauksen avulla tuote herätetään henkiin. Huolella viimeistelty kuva pysäyttää ja tuo lisäarvoa tuotteelle. Minulle on erityisen tärkeää herätellä katsojan aisteja ja mielikuvia. Tässä artikkelissa kerron stailauksen monista mahdollisuuksista, omasta prosessistani ja annan vinkkejä, kuinka pystyt kehittämään omia stailaustaitojasi.

Herättele mielikuvia

Stailauksen tärkeyttä ei voi alleviivata liikaa. Sen avulla pystyt korostamaan tuotteen parhaita puolia ja välittämään konkreettisesti erilaisia käyttökonteksteja.

Taitavalla stailauksella pystyt herättelemään katsojan aisteja. Mietitään esimerkiksi omenateen mainoskuvaa. Pelkkä teekupponen ei kerro oikein mitään tarkempaa kupin sisällöstä. Mutta kuvittele kuvaan ajan patinoima vanha puupöytä, höyryävä teevesi ja rintamiestalon pihan vanhat omenapuut. Pystyt melkein jo haistamaan makeat aromit ja maistamaan pehmeän lämpöisen omenan maun.

Erotu massasta

Monilla tuotteilla on paljon hyvin samantyylisiä kilpailijoita. Haluat varmasti erottua massasta ja jäädä mieleen. Stailauksen avulla kuviin saada mukaan yrityksen ja tuotteen persoonaa. Sen avulla pystyt ohjaamaan asiakasta haluamasi mielikuvan suuntaan. Jos vihreät arvot ja eettisyys ovat sinulle tärkeitä ja suuressa roolissa yrityksesi toiminnassa, pystyt tuomaan näitä arvoja mukaan tuotekuviin. Sinun ei tarvitse kirjoittaa “vihreät arvot ovat meille tärkeitä” vaan voit tuoda tämän esiin voimakkaina mielikuvina.

Yllä olevassa kuvassa haluttiin käyttää erottuvuustekijänä erityisesti huumoria.

Mistä aloittaa stailaus?

Tärkeintä stailauksessa, kuten aikalailla kaikessa muussakin asiakastyössä, on asiakkaan kuunteleminen. Aloita aina kartoittamalla mahdollisimman tarkasti tuotteen tai kampanjan kohderyhmä sekä selvittämällä, missä kanavissa materiaalia tullaan käyttämään. Jos asiakas haluaa voimakkaan ja erottuvan stailauksen tai vaikkapa tiettyä väriä, minä pohdin, kuinka nämä toteutetaan tyylikkäästi. Jos tiedän jo kättelyssä, ettei jokin tule toimimaan kuvassa, on se tärkeää sanoa. Meidän tehtävämme asiantuntijoina on varmistaa, että lähtökohdat ovat realistiset.

Tässä on suunnittelun kulmakivet, joiden pohjalta lähdetään sitten miettimään erilaisia vaihtoehtoja.

 

Kuvaussuunnitelma auttaa välttämään yllätykset

Teen usein asiakasta varten suhteellisen tarkan kuvaussuunnitelman. Suunnitelmassa avataan kuvien tyyli ja tunnelma, valaisu, miljöö, stailaus ja rekvisiitta. Myös sommittelu on tärkeää miettiä jo tässä vaiheessa – mihin kohtaan kuvaa tuote sijoitetaan ja tarvitaanko kuinka paljon tyhjää tilaa. Tämä on tärkeä muistaa, sillä esimerkiksi ilmoitus mainontaa varten kuviin halutaan joskus lisätä jälkikäteen tekstiä tai grafiikkaa.

Suunnitelmaaan kannattaa aina laittaa havainnollistavia esimerkkikuvia. Näin asiakkaan on helpompi saada kiinni siitä, millaisia kuvia lähdetään taltioimaan. Kun panostat huolella kuvaussuunnitelmaan, pystyt välttämään mahdolliset myöhemmät yllätykset siinä vaiheessa, kun kuvat on jo otettu.

 

Kuinka saada inspiraatiota?

Kun kokonaiskuva on hanskassa ja tavoite kiteytettynä, lähdetään luomaan itse kuvausprosessia. Luonto, tai ihan tavallinen arki voi yllättää ja tuoda mieleen ideoita. Olen kokenut Pinterestin hyväksi inspiraation apuvälineeksi. Se ei tietenkään tee työtä puolestasi, mutta auttaa kivasti laittamaan ajatuskulkuja käyntiin. Lähden aina liikkeelle mahdollisimman simppelistä ja etsin sitä kautta punaisen langan stailaukseen. Jos kuvattavana on useampi tuote, lähden liikkeelle yhdestä kuvasta. Sen jälkeen peilaan, kuinka kuvaa pystyy jatkamaan sarjana. On erittäin tärkeää huomioida, että kaikki kuvat toimivat niin yksittäin kuin yhdessä kokonaisuutena.

Suunnittele hyvin, mutta jätä tilaa oivalluksille

Suunnitellessani tuotekuvan stailausta, jätän aina tilaa oivalluksille ja luovuudelle. Haluan pitää kuvauksen vapaana, rentona ja intuitiivisena. Tämä heijastuu myös lopputulokseen semmoisena positiivisena värinänä. Lopulliseen kuvaukseen vaikuttaa kuitenkin niin moni asia. Kuvausmiljöötä ei aina pääse etukäteen näkemään, eli ympäristöön täytyy pystyä mukautumaan. Toisinaan myös sää, ja sen mukana valaistusolosuhteet saattavat yllättää.

Otan kuvaukseen mukaan ison kasan stailaustavaroita ja napsin sieltä sitten sopivimmat. Meillä Visual Fridaylla on omalla studiolla jonkin verran rekvisiittaa, ja loput hankin aina tarpeen mukaan.

Tunne tuotteesi läpikotaisin

Kohderyhmän lisäksi on tärkeää perehtyä hyvin tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin. Heijasteleva pinta vaatii valaistukselta omat jipponsa. Tekstiileissä on hyvä näkyä eri materiaalien tuntu. Ruokakuvauksessa haluat varmistaa, että kuvattava ruoka on varmasti tuoretta ja houkuttelevan näköistä. Tuotteen ja rekvisiitan kontrastiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, ettei tuote pääse hukkumaan stailauksen joukkoon.

Muista – tuote on aina kuvan tähti

Varmista aina tuotteen olevan kuvan tähti. Stailaus voi olla tuotteesta ja kohderyhmästä riippuen rauhallisen harmoninen tai räväkän räiskyvä, mutta tuote ei saa koskaan hukkua rekvisiitan joukkoon. Usein paras stailaus on sitä, että lopputulos on luonnollinen.

Älä unohda tunnepuolta

Entä, jos stailaus ei vain kiinnosta? Haluaisit mieluummin ryhtyä suoraan toimeen ja jättää ylimääräiset askartelut välistä. Kuva saattaa toki toimia aivan mainiosti myös sellaisenaan. Mutta, pahimmillaan tuote menee kohderyhmältä täysin ohi eikä herätä oikein minkäänlaisia tunnetiloja tai mielikuvia. Mikäli kuvat eivät vetoa kohderyhmään, menee mainonta täysin hukkaan. Voisi sanoa tämän olevan kuin kaivoon heitettyä rahaa. Tämän takia stailaukseen kannattaa panostaa. Ostopäätökset kumpuavat hyvin pitkälti tunnepohjalta, siksi myös tunteisiin on tärkeä pystyä vetoamaan.

Kuinka kehittää omia stailaustaitoja?

Parhaat stailaukset syntyvät mielestäni kunnon pohjatyöllä, mutta rennolla otteella. Alan trendeissä kannattaa pysyä mukana ja seurata muutenkin, mitä kansainvälisesti puuhaillaan. Näistä saa hyvää inspiraatiota omalle tekemiselle. Kokemuksen karttuessa usein myös oma varmuus kasvaa, ja uskaltaa rohkeammin kokeilla ja heittäytyä – luottaa siihen omaan visioon.

Stailaus tuotekuvauksessa

  • Kartoita tarkasti tuotteen tai kampanjan kohderyhmä sekä kanava.
  • Etsi inspiraatiota esimerkiksi luonnosta, arjesta ympärilläsi ja Pinterestistä.
  • Tee mahdollisimman havainnollistava kuvaussuunnitelma.
  • Tutustu huolella tuotteen ominaisuuksiin.
  • Muista jättää tilaa luovuudelle ja varautua muuttuviin olosuhteisiin.
  • Hanki tarvittava rekvisiitta.
  • Varmista, että tuote on kuvan tärkein elementti.
  • Vetoa tunnepuoleen ja herättele katsojan aisteja.
  • Seuraa alan trendejä.
  • Kasvata pikkuhiljaa rohkeutta ja vahvista omaa tyyliä.

 

Asiakkaamme ajatuksia

”Stailatuista tuotekuvista on ollut erittäin paljon hyötyä markkinoinnissa ja tunnelmien välittämisessä asiakkaille somen sekä verkkosivujen kautta. Lisäksi olen teetättänyt kuvista julisteita esim. omien myyntipisteiden yhteyteen. Stailauksen myötä tuotteet alkavat elää ja vahvistavat niitä fiiliksiä, joita haluaa oman yrityksen välittävän ja herättelevän.

Stailauksella kokonaisuudesta on syntynyt viimeistelty paketti, joka korostaa tuotteen merkitystä sekä vahvistaa yrityksen brändi-identiteettiä ja luo ihanan visuaalisen elämyksen. Puhumattakaan positiivisesta vaikutuksesta myynninedistämiseen. En osaa ihan sanoiksi pukea, mutta kyllähän ammattitaitoisesti otetut kuvat stailauksineen luo erittäin tärkeää vakuuttavuutta niin yrityksestä kuin tuotteista <3”

-Marjaana Niskanen-
https://marjaananiskanen.fi

 

Kirjoittaja

Tiina Salminen
Designer & Photographer

050 3051636
tiina@visualfriday.fi

Mari Mansikkamäki
Mari Mansikkamäki
Visual Fridayn perustaja ja luova toimitusjohtaja luotsaa projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Kokeneelle valokuvaajalle ja luovalle johtajalle kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.