Visual Friday

Luova mainostoimisto. Design we love, in digital we trust.

Tarvitseeko yritys sloganin?

Meiltä kysytään usein tarvitseeko yritys sloganin. Tässä artikkelissa pohdimme, mikä rooli sloganilla on, onko se välttämätön ja millainen on hyvä slogan. Avaamme myös miten meidän oma slogan syntyi. Lopussa saat vinkkejä oman sloganin ideointiin.

Slogan. Iskulause. Tagline.

Slogan (hyvä sellainen) on tarttuva ja mieleenjäävä lause, jota yritykset käyttävät markkinoinnissa ja viestinnässä. Sen tarkoitus on puhutella tuotteen tai palvelun kohderyhmää. Tunnettuja esimerkkejä sloganista ovat mm.nämä:

McDonald’s: “I’m Lovin’ It”

Nike: “Just Do It”

L’Oréal: “Because You’re Worth It”

Suuryrityksillä on usein myös suuret markkinointibudjetit, jotka mahdollistavat sen, että slogan jää tietenkin paremmin mieleen kun näemme ja kuulemme sitä kaikkialla. Näin ei tokikaan ole kaikilla yrityksillä. Tässä artikkelissa pohdimme, mikä rooli sloganilla on, onko se välttämätön ja millainen on hyvä slogan. Avaamme myös miten meidän oma slogan syntyi. Lopussa saat vinkkejä oman sloganin ideointiin.

Hyvä slogan palvelee tarkoitusta

Ajatus sloganista voi tuntua hienolle, mutta sloganin tulisi palvella jotain tarkoitusta. Slogan voi olla lupaus siitä mitä asiakas saa asioidessaan kanssamme tai kuvaus siitä mitä teemme ja tarjoamme. 

Jos yrityksesi tai brändisi nimi ei suoraan tarkoita mitään tai kerro millä alalla toimitte, on hyvä idea liittää viestintääsi ja logoosi slogan, joka tarkentaa tätä. Silloin henkilö, joka törmää yrityksenne viestintään tai logoon ymmärtää – ja toivottavasti jatkossa myös muistaa, minkä alan yrityksestä on kyse.

Tunnetut brändit kuten edellä mainittu McDonald’s voi käyttää mielikuvaa rakentavaa ja tunnetta herättävää slogania. Kaikki tietävät mitä McDonald’s myy vaikka sen nimi ei kerro yrityksen toimialasta mitään, kuten ei slogankaan. Yrityksen pitkä historia ja valtavat markkinointibudjetit ovat tehneet brändin kaikille tutuksi. Silloin kun yritys ei ole laajalti tunnettu, on hyvä ajatus käyttää edellä mainittua, toimialaa tai palvelua tarkentavaa slogania.

Kaikilla yrityksillä ei ole slogania ja silti he pärjäävät aivan mainiosti. Usein slogan syntyy luonnollisena ahaa-elämyksenä ja ideana esim. strategia- tai brändityön tuloksena ja brändiviestintää suunnitellessa. Yhden sloganin sijaan yrityksellä voi olla useampia, markkinoinnissa käytettäviä lauseita, jotka kuvaavat brändin persoonaa mielenkiintoisella tavalla.

Mutta slogania ei kannata vääntää väkisin. Jos saat kiteytettyä yrityksesi tehtävän tai toiminnan muutamaan sanaan, slogan voi olla hyvä idea. Väkisin keksityt, mitään sanomattomat sloganviritelmät ovat turhia.

Slogan tukee yrityksen strategiaa ja arvoja

Slogan voi siis olla lupaus siitä miten asiakas hyötyy palveluistamme tai kuvaus siitä mitä teemme. Me valitsimme viimeisen. Visual Friday ei ole tunnettu suuryritys ja siksi tavoitteemme on saada viestittyä sloganin avulla siitä, mitä teemme.

Visual Fridayn slogan “Design we love. In digital we trust.” syntyi näin:

Meille slogan ei ollut itseisarvo eikä sitä tietoisesti lähdetty suunnittelemaan. Se syntyi meidän startegiatyön tuotoksena. 

Kun lähdimme kirkastamaan omaa strategiaamme, kävimme läpi mm. vahvuuksiamme, asioita joista saamme hyvää palautetta asiakkailta. Asiakaspalautteen perusteella, meidät tunnetaan laadukkaista visuaalisista toteutuksista. Sen sijaan meidän muita palveluja ei tunneta niin hyvin. Siksi valitsimme sloganiin ja muuhun viestintään termiksi designin. Design tarkoittaa muotoilua, jonka alle menee visuaalisen suunnittelun lisäksi brändin strateginen ja -sisällöllinen kehittäminen, verkkosivut, valokuvaus jne. Lähes kaikki mitä teemme on asioiden muotoilua paremmaksi ja asiakkaan liiketoimintaa tukevaksi.

Strategiassa määrittelimme digimarkkinoinnin uudeksi ydinpalveluksi ja siksi siihen liittyvä sana löysi luonnollisesti paikkansa myös sloganissa. Tavoitteemme on, että meidät muistettaisiin ja tunnettaisiin myös digimarkkinointia laadukkaasti toteuttavana toimijana.

Näistä syistä sloganistamme löytyy sanat DESIGN ja DIGI.

Sanat TRUST = luottamus ja LOVE = rakkaus liittyvät puolestaan meidän arvoihin ja kaikkeen tekemiseen. 

Strategiamme yhdeksi kehityskohdaksi on määritelty asiakaskokemuksen kehittäminen. Meille on tärkeää, että asiakas voi luottaa meihin, meidän työn laatuun sekä sovittuihin asioihin. Näistä olemme saaneet myös hyvää palautetta mutta aina on kehitettävää.

Sisäisesti meille luottamus merkitsee sitä, että jokaista kohdellaan oikeudenmukaisesti ja jokainen on yksilönä tasa-arvoinen. Luottamus on myös sitä, että jokainen yrittää parhaansa ja jokainen haluaa olla luottamuksen arvoinen ja kaikkien työyhteisön jäsenten välillä vallitsee keskinäinen arvostus. Ja näitä asioita haluamme vaalia ja toki myös kehittää entisestään.

Siksi TRUST.

Visual Friday syntyi viisi vuotta sitten puhtaasti “rakkaudesta lajiin”. Jo alusta saakka meillä on ollut palava halu auttaa yrityksiä brändin ja markkinoinnin kehittämisessä koska uskoimme ja uskomme edelleen, että näillä on valtava vaikutus siihen miten yritys menestyy. Varmasti kaikki luovan työn tekijät ovat päätyneet alalle myös samasta syystä – rakkaudesta lajiin. Koko meidän tiimi syttyy ideoinnista, luovasta ongelmanratkaisusta, muotoilusta, uuden luomisesta ja paremman ja toimivamman ratkaisun löytämisestä. Tätä työtä tehdään suurella sydämellä.

Siksi LOVE.

Näistä sanoista syntyy meidän “virallisen” sloganin lauseiden lisäksi useita erilaisia, ja toimintaamme hyvin kuvaavia sanapareja:

Trust Design
Digital Love
Digital Design
Trust Digital
Digital Love
Trust Love

Näitä voimme hyödyntää hauskasti ja monipuolisesti viestinnässämme. 

Strategiatyössä määrittelimme siis omat vahvuutemme, tavoitteemme ja arvomme. Näistä nousi esiin neljä meille tärkeää sanaa, joista slogan syntyi.

 

Millainen on hyvä slogan?

Meistä sloganin pitää olla sellainen, että sen voi painaa t-paitaan ja sitä pitää pystyä kantamaan rinta rottingilla! Tällöin se kertoo siitä, että slogan kuvaa aidosti sitä mitä tarjoamme, edustamme tai mihin uskomme. Jos omaa slogania ei mielellään näytä tai kerro ääneen, se ei todennäköisesti ole hyvä slogan. Sen pitää tuntua omalle ja olla persoonallinen. Ei niin helppo tehtävä.

Hyvä slogan kulkee yrityksen mukana vuosia ilman tarvetta muuttaa sitä. Siksi sen olisi hyvä kertoa yrityksen syvimmästä ytimestä, ei tämän hetken trendeistä. Hyvä slogan tukee yrityksen liiketoiminnallisia tai mielikuvallisia tavoitteita.

Kun slogan ideoidaan strategialähtöisesti, se voi toimia hyvänä keinona kirkastaa myös sisäisesti koko työyhteisölle yrityksen syvin olemus ja tehtävä.

Vinkit sloganin ideointiin

Jos sloganin ideointi kiinnostaa, tässä muutama vinkki miten voit lähteä liikkeelle:

  • Tee lista yritykseesi liittyvistä sanoista, adjektiiveista ja arvoista
  • Käy läpi yrityksen strategia ja nosta sieltä tärkeimmät ydinsanat
  • Tee näitä sanoja hyödyntäen muutaman sanan mittaisia lauseita
  • Tee lauseita paljon! Siitä on helppo lähteä karsimaan huonoimpia pois
  • Jos mahdollista, tee ideointia isommalla porukalla. Mitä enemmän ideoita, sanoja ja lauseita syntyy, sitä helpompi niistä on lähteä jalostamaan parasta vaihtoehtoa
  • Nuku yön yli. Usein ideat jalostuvat kun aivot saavat lepoa
  • Hyvä slogan on lyhyt. 2-6 sanaa
  • Vältä trendikkäitä ja ajankohtaisia erikoissanoja, ne eivät välttämättä toimi enää hetken päästä
  • Ole rehellinen – älä lupaa tai kerro sloganissasi mitään mitä et tee tai ole aidosti
  • Kysy muutamalta ulkopuoliselta miltä slogan kuulostaa ja mitä mielikuvia se herättää ja kuuntele palaute herkällä korvalla
  • Älä rakastu itseäsi eniten miellyttävään versioon jos kukaan muu ei ymmärrä sitä

Meiltä kysytään usein tarvitseeko yritys sloganin. Vastaus on kyllä ja ei. Sen ideointia kannattaa ainakin kokeilla. Jos slogan syntyy suht kivuttomasti ideointiprosessin tuotoksena tai mainostoimistosi tuottamana ja se tuntuu sielussa asti hyvälle – käytä sitä. Parhaassa tapauksessa sloganiin tulee niin huikea idea, että se herättää laajempaakin huomiota ja voi olla yrityksen markkinoinnin helmi. Se voi olla myös hyödyllinen tapa tiivistää asiakkaille mitä te teette tai edustatte. Varmista kuitenkin, että muutkin yrityksesi ulkopuolella ymmärtävät sen niin kuin ajattelit. Mutta älä tee sloganista elämäntehtävääsi. Yrityksen menestys ei ole sloganista kiinni. Ilmankin pärjää.

 

Kirjoittaja

Mari Mansikkamäki
Partner / Creative Director

Visual Fridayn toinen perustaja johtaa luovasti projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Kokeneelle valokuvaajalle ja luovalle johtajalle kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.

 

Lisää luettavaa

Pandemia on saanut ihmiset siirtymään entistä enemmän verkkoon ostoksille. Verkkokauppa ei ole kuitenkaan vaan isojen yritysten ja toimijoiden pelikenttä. Kuluttajat ovat entistä valveutuneempia ostopäätöksissään ja pienillä brändeillä ja yrityksillä on nyt upeat mahdollisuudet menestyä verkossa. Tässä jutussa kerromme muutamia syitä miksi ja miten.
Mikäli mietit verkkosivujen uudistamista, tarkista ensin, että varpaasi osoittavat oikeaan suuntaan. Tarkastele ensin yrityksesi brändiä ja sitten vasta verkkosivuja. Me kerromme miksi: haluamme sinun menestyvän.
Copywriting on varmasti ponnahtanut silmillesi jossain aikaisemminkin. Luultavasti tiedät sen olevan kirjoittamista, mutta mikä copywriterin teksteissä on oikeasti investoimisen arvoista? Jokainenhan osaa kirjoittaa. Kaikki kirjoitelmat eivät kuitenkaan maksa yrityksen laskuja - copywriting sen sijaan tekee niin. Siksi siihen kannattaa panostaa. Autamme sinut ja kynäsi alkuun kohti tehokasta copya.