Tekijät tutuksi – suunnittelijat ja devaajat

Visual Fridayn Tekijät tutuksi- blogisarjassa tutustumme meidän ihmisiin ja heidän ajatuksiinsa mm. omista unelmista, työnkuvasta ja inspiraation lähteistä.

Tekijät tutuiksi – Designerit ja Web Developerit

Kuka ottaa kopin kun asiakasprojektiin tarvitaan kohderyhmää puhutteleva visu, myyvä teksti tai näyttävät verkkosivut? Mistä inspiraatio kumpuaa ja miten meidän idearikas suunnittelutiimi onnistuu kerta toisensa jälkeen luomaan toteutuksia, joista sekä me että asiakkaat saamme olla ylpeitä? Tutustutaan meidän luovan työn tekijöihin vähän tarkemmin!

  1. Millainen tausta sinulla on alalta?
  2. Mitkä ovat vahvuuksiasi?
  3. Mitä osa-aluetta haluaisit vielä kehittää?
  4. Millainen projekti saa sinut syttymään?
  5. Ikimuistoinen asiakastyö?

Joonas Ojala – Web Developer

1. Alalle vei henkilökohtainen kiinnostus ja vapaa-ajan harrastukset. Ennen ammattikorkeakoulua olin tehnyt paljon grafiikkaa ja mainoksia tapahtumiin sekä valokuvannut. Lukion jälkeen selailin kuitenkin teknisen alan mahdollisuuksia. Sattumalta törmäsin mediatekniikan koulutusohjelmaan Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, josta valmistutaan mediatekniikan insinööriksi. Siinä oli vaihtoehto, mikä yhdisti molemmat kiinnostukseni. Opintojen ohessa aloitin työt freelancer-yrittäjänä, joita jatkoin vielä valmistuttuani. Silloin tuli tehtyä mitä vaan alaan liittyvää, mikä kiinnosti: valokuvausta, videokuvaamista, graafista suunnittelua, teknistä toteutusta. 

2. Ongelmien ratkaiseminen, olen hyvä käyttämään Googlea! 😁 

Ajattelen asioita hyvin insinöörimäisesti uskoen, että kaikkeen löytyy kyllä aina ratkaisu. Olen utelias etsimään tietoa ja tykkään tutkia vaikeitakin asioita. Web Developerin työhön kuuluu oleellisesti se, että ongelmiin täytyy lähteä etsimään ratkaisua, vaikka ei olisi täysin selvää, mistä ongelma johtuu, löytyykö siihen ratkaisua ja mistä sen voi löytää. Huono huumori on vahvuus tässä, ei pidä menettää hermojaan! En ota asioista turhia paineita tai stressaa, sillä osaan katsoa asioita asioina. Kaikki järjestyy ja hoituu aina tavalla tai toisella. 

3. Ala ja tekniikat kehittyvät koko ajan, joten jo siinä täytyy koko ajan yrittää pysyä kehityksen perässä. Ei tarvitse erikseen miettiä, missä voisi vielä kehittyä. 

4. Projektit joissa pääsee sopivasti haastamaan itseään, kokeilemaan jotain uutta tapaa tai tekniikkaa käytännössä ja joissa pystytään auttamaan asiakasta saavuttamaan unelmiaan.

5. Yleensä ne jotka eivät mene niin hyvin. Itellä onneks mikään ei ole vielä jäänyt kummittelemaan, niin en ole vissiin vielä epäonnistunut tarpeeksi. 😆

Tiina Salminen – Designer

1. Olen kouluttautunut alalle ja tehnyt graafista suunnittelua 1990-luvulta lähtien. Olen kerryttänyt työkokemusta suunnittelijan tehtävissä mainostoimistoissa ja oppilaitoksessa. Tämän lisäksi olen tehnyt suunnittelutyötä myös itsenäisenä yrittäjänä. Kollegani tuntevat minut offsetin (vanhempi painamistapa, jossa laatu on erinomainen) vankkumattomana kannattajana. 😁

2. Vahvuuksiani ovat heittäytyminen, innostuminen, monipuolisuus, sekä taipuminen eri tyyleille ja asiakkaan tarpeisiin. Tykkään fiilistellä symboliikkaa syvällisemmin ja pidän siitä, että grafiikka on muutakin kuin visuaalisesti kauniita linjoja. Haluan tehdä aikaa kestäviä, mutta samaan aikaan persoonallisia kokonaisuuksia. 

Vahvuuksiani on myös kykyni hahmottaa kokonaisuuksia sekä asettua asiakkaan ja kohderyhmän rooliin. Laatu on tärkeää, alusta loppuun saakka – teen tätä työtä rakkaudesta lajiin.

3. Tässä työssä on aina uutta opittavaa, kuten alati päivittyvät ohjelmistot. Myös animointi ja sähköisen viestinnän mahdollisuudet kiinnostavat.

4. Kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Rakastan kuulla asiakkaiden taustoja ja tarinoita sekä tavoitteita tulevasta ja haaveista uuden äärellä. Projekteista parhaita ovat ne, joissa saan olla mukana alkumetreiltä aina kalkkiviivoille asti. Töiden osalta olen kaikkiruokainen. Huomaan innostuvani siitä mistä asiakaskin innostuu.

Pidän myös siitä, että projektit ovat monipuolisia ja tyylillisesti vaihtelevia. Haasteet otan rikkautena ja omaan hyvin periksiantamattoman asenteen. Hyvä työilmapiiri sekä tyytyväiset asiakkaat saavat minut loistamaan työssäni. Liekki syttyy siitä, että ympärillä olevat ihmiset luottavat minuun.

5. Yksi mieleenpainuvin työ on ollut kuumailmapallokankaan suunnittelu. Ja mikä parasta: pääsin vielä lentämään kyseisellä pallolla. ❤️

Tommi Toikkanen – Designer

1. Olen opiskellut graafista suunnittelua ja audiovisuaalista viestintää, jonka jälkeen graafinen suunnittelu seurasi jatko-opintojen ohella sivutyönä, kun opiskelin sisustusarkkitehtuuria ja kalustemuotoilua. 

Suunnittelu on ollut minulle aina intohimo, ja monialaista kokemusta olen kerryttänyt vuosien varrella myös 3D-, sisustus-, keittiö-, kaluste- ja myymäläsuunnittelusta. Graafinen suunnittelu on ollut minulle se mieluisin työskentelytapa, joten jäin sille tielle.

2. Vahvuuksiani ovat käytännönläheinen suunnittelu, kokonaisuuksien hahmottaminen sekä järjestelmällisyys, mikä antaa tilaa luovuudelle.

3. Haluan pysyä ajan hermolla ja kehittyä suunnittelijana, sillä joka päivä voi oppia uutta. Maailma muuttuu nopeasti ja tahtotilani on olla parempi kuin mitä eilen olin.

4. Kokonaisvaltainen brändin kehitys ja sen jalkautus erilaisiin sovelluksiin. On tärkeää, että brändi viedään vahvasti jokaiselle alustalle ja pinnalle, jossa se näkyy. 

5. Niitä on monia, mutta päällimmäisenä tulee mieleen ne hetket, kun asiakkaan odotukset sekä toiveet täyttyvät. Se on suunnittelijan suurin palkkio! 😊

Noora-Leea Hammar – Viestinnän suunnittelija ja Copywriter

1. Taustani on kieli- ja viestintätieteissä. Opiskelin Jyväskylän yliopistossa kuusi vuotta suomen kieltä ja kirjallisuutta sekä viestinnän johtamista. Aloin työskentelemään luovalla alalla opintojeni alkuvaiheessa ja olen tehnyt töitä siitä asti.

Yleisin tittelini on ollut copywriter, mutta työnkuva on lähtenyt usein rönsyilemään. Tutuksi ovat tulleet myös markkinointi, some, valokuvaus ja viestinnän strateginen suunnittelu. Mutta aina vain palaan siihen, että rakastan luovaa kirjoittamista eniten. Ja tietenkin ihmisiä, sillä ilman heitä tässä hommassa ei olisi merkitystä. ❤️  

2. Empatia. Pystyn vahvasti kuvittelemaan sen henkilön, jolle tekstiä kirjoitan. Olen myös sitä mieltä, että ihmisten aika on tärkeää ja kunnioitan sitä. Siksi pyrin siihen, etten tuhlaa tekstillä kenenkään aikaa – kaiken sisällön täytyy olla pysähtymisen arvoista. Sen on tuotava tietoa, mitä etsijä kaipasi. Siitä on tultava inspiroitunut fiilis tai muuten vaan todella hyvä olo. Sen tulee olla kiinnostavaa tai herättää ihastunutta ihmetystä. Mikä ikinä onkaan tekstin tehtävä, sen on täytettävä se. Tekstin pitää jättää lukijalleen se fiilis, että täällä voi piipahtaa toistekin.

3. Verbaalista nerokkuutta. Se on ikuinen tavoitteeni, sillä siinä riittää löydettävää varmasti koko iäksi. Olen itse lukenut kirjoja ja kuullut ihmisiä, joiden verbaliikka on hämmästyttävää. Se pitää otteessaan ja jättää olon hölmistyneen haltioituneeksi. Siinä ymmärtää, kuinka joillain kieli on vähän suurempaa kuin toisilla, vaikka jakaisimme saman äidinkielen. Nerokas verbaliikka pitää ihmetyksessä kiinni ja tuo maailmaan taian tuntua. Sellaisen verbaliikan haluaisin löytää.

4. Luulen aika monen suunnittelijan sanovan tämän saman: rohkea ja luova projekti hyvien ihmisten kanssa. Siihen lisäisin vielä näkemyksellisyyden. On upeaa palvella yritystä, joka haluaa luoda parempaa huomista omalla toiminnallaan. Merkitystä korostava, persoonallinen ja rohkea yritys sekä heille tehtävä brändityö leimahtaisi kyllä itsellä. Jos sen tarinassa olisi vielä jotain liikuttavaa, olisin täysin myyty.

5. Oma äitini ryhtyi runoilijaksi muutamia vuosia sitten, ja hänen esikoisteoksensa Se minä olen teki hänestä kirjailijan vuonna 2020. Runoja äitini on rustannut koko elämänsä, mutta me muut emme tienneet sitä. Vaadittiin yli kymmenen vuoden taival kroonisen kivun ja sairauden kanssa, ennen kuin runot näkivät päivänvalon. Nuo runot kertovat sisäisen maailman suuruudesta, joka paljastaa itsensä, kun ulkoinen on väkisin viety. Julkaistu runokirja on kirja hyväksymisestä ja kaikista niistä tunteista, joiden syleileminen on elämän pitkässä juoksussa välttämätöntä.

Itse sain olla mukana kirjan suunnittelussa ja tuottamisessa. Yhteistä työskentelyä äitini kanssa en tule unohtamaan koskaan. Kyseinen kirja tulee siirtymään minulta omalle lapselleni, jos joskus saan hänet.

 

Mari Mansikkamäki
Mari Mansikkamäki
Visual Fridayn perustaja ja luova toimitusjohtaja luotsaa projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Kokeneelle valokuvaajalle ja luovalle johtajalle kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.