Visual Friday

Luova mainostoimisto. Design we love, in digital we trust.

Tekijät tutuksi – suunnittelijat ja web developerit

Visual Fridayn Tekijät tutuksi- blogisarjassa tutustumme meidän ihmisiin ja heidän ajatuksiinsa mm. omista unelmista, työnkuvasta ja inspiraation lähteistä.

Kuka ottaa kopin kun asiakasprojektiin tarvitaan kohderyhmää puhutteleva visu, myyvä teksti tai näyttävät verkkosivut? Mistä inspiraatio kumpuaa ja miten meidän idearikas suunnittelutiimi onnistuu kerta toisensa jälkeen luomaan toteutuksia, joista sekä me, että asiakkaat saamme olla ylpeitä? Tutustutaan meidän luovan työn tekijöihin sekä koodareihin vähän tarkemmin!

1. Millainen tausta sinulla on alalta?

2. Mitkä ovat vahvuuksiasi?

3. Mitä osa-aluetta haluaisit vielä kehittää?

4. Millainen projekti saa sinut syttymään?

5. Ikimuistoinen asiakastyö?

 

Lauri Hokkanen – web developer

1. Viimeisin koulutukseni on mediatekniikan insinööri. Valmistuin Jyväskylän Ammattikorkeakoulusta 2015 ja työkokemusta mainostoimistossa on kertynyt noin 6 vuotta.

2. Vahvuutenani on kova halua kehittyä omassa työssäni.

3. Haluaisin oppia lisää omaan alaani liittyvästä suunnittelutyöstä, kuten graafinen suunnittelu sekä sisällöntuotanto. Tämän lisäksi muut oman alan osa-alueet kiinnostavat, esimerkkinä tästä eri web frameworkit ja backend -koodaus.

4. Minut saa syttymään laaja projekti, jossa voin yhdessä tuotantotiimin kanssa suunnitella kokonaisuuden alusta loppuun asti. Mielenkiintoisessa projektissa pääsen myös ylittämään omat rajani sekä oppimaan jotain uutta, josta on hyötyä tulevissa projekteissa.

5. Ikimuistoisin asiakastyö on varmasti ensimmäinen työsuhteessa toteutettu verkkosivusto. Sivusto ei ollut erityisen monimutkainen tai laaja, mutta koska oma osaamiseni ei ollut silloin vielä erityisen laaja, opin uutta joka koodirivillä. Oli myös erittäin mielenkiintoista tehdä sivusto ammattilaisten kanssa, sillä työelämän toteutukset eroavat melkoisen paljon koulussa annetuista tehtävistä ja ryhmätöistä.

Noora-Leea – copywriter ja sisällöntuottaja

1. Taustani on kieli- ja viestintätieteissä. Opiskelin Jyväskylän yliopistossa kuusi vuotta suomen kieltä ja kirjallisuutta sekä viestinnän johtamista. Aloin työskentelemään luovalla alalla opintojeni alkuvaiheessa ja olen tehnyt töitä siitä asti.

Yleisin tittelini on ollut copywriter, mutta työnkuva on lähtenyt usein rönsyilemään. Tutuksi ovat tulleet myös digimarkkinointi, some, valokuvaus ja strateginen suunnittelu. Mutta aina vain palaan siihen, että rakastan kirjoittamista eniten. Ja ihmisiä. Ja sitä, että asiat näyttävät upeilta. Ja sitä, että tekeminen tuottaa tuloksia (eli resonoi toisissa). Fanitan kyllä oikeasti kaikkea brändiin liittyvää. Tällä alalla on vaikea olla innostumatta erilaisten suunnittelijoiden tekemisistä.

2. Empatia. Pystyn vahvasti kuvittelemaan sen henkilön, jolle tekstiä kirjoitan. Olen myös sitä mieltä, että ihmisten aika on tärkeää ja kunnioitan sitä. Siksi pyrin siihen, etten tuhlaa tekstillä kenenkään aikaa – kaiken sisällön täytyy olla pysähtymisen arvoista. Sen on tuotava tietoa, mitä etsijä kaipasi. Siitä on tultava inspiroitunut fiilis tai muuten vaan todella hyvä olo. Sen tulee olla kiinnostavaa tai herättää ihmetystä. Mikä ikinä onkaan tekstin tehtävä, sen on täytettävä se. Tekstin pitää jättää lukijalleen se fiilis, että täällä voi piipahtaa toistekin.

3. Verbaalista nerokkuutta. Se on ikuinen tavoitteeni, sillä siinä riittää löydettävää varmasti koko iäksi. Olen itse lukenut kirjoja ja kuullut ihmisiä, joiden verbaliikka on hämmästyttävää. Se pitää otteessaan ja jättää haltioituneeksi. Siinä ymmärtää, kuinka joillain kieli on vähän suurempaa kuin toisilla, vaikka jakaisimme saman äidinkielen. Nerokas verbaliikka pitää ihmetyksessä kiinni ja tuo maailmaan taian tuntua. Sellaisen verbaliikan haluaisin löytää.

4. Luulen aika monen suunnittelijan sanovan tämän saman: rohkea ja luova projekti. Siihen lisäisin vielä näkemyksellisyyden. On upeaa palvella yritystä, joka haluaa luoda parempaa huomista omalla toiminnallaan. Merkitystä korostava, persoonallinen ja  rohkea yritys ja heille tehtävä brändityö leimahtaisi kyllä itsellä. Jos sen tarinassa on vielä jotain liikuttavaa, olen täysin myyty.

No lisätään tähän vielä se, että asiakkaan kanssa on hauskaa ja töitä tehdessä on hyvä meininki. Että innostutaan niin kovin, että koko homma meinaa mennä pipariksi, ennen kuin fiksataan taas asiantuntijanaamat kuntoon ja vakavoidutaan (edes vähän).

Lisäyksiä tuli lopulta aika monta. Hups. Mutta koottuna siis: hyvien ihmisten kanssa rohkean, merkityksellisen ja luovan brändityön prokkis sytyttää.

5. Oma äitini ryhtyi runoilijaksi muutamia vuosia sitten, ja hänen esikoisteoksensa Se minä olen teki hänestä kirjailijan vuonna 2020. Runoja äitini on rustannut koko elämänsä, mutta me muut emme tienneet sitä. Vaadittiin yli kymmenen vuoden taival kroonisen kivun ja sairauden kanssa, ennen kuin runot näkivät päivänvalon. Nuo runot kertovat sisäisen maailman suuruudesta, joka paljastaa itsensä, kun ulkoinen on väkisin viety. Julkaistu runokirja on kirja hyväksymisestä ja kaikista niistä tunteista, joiden syleileminen on elämän pitkässä juoksussa välttämätöntä.

Itse sain olla mukana kirjan suunnittelussa ja tuottamisessa. Yhteistä työskentelyä äitini kanssa en tule unohtamaan koskaan. Ja itse kirja tulee siirtymään minulta omalle lapselleni, jos joskus saan hänet.

Antti Tahvanainen – designer

1. Kiinnostukseni taiteeseen ja visuaalisuuteen heräsi jo lapsena Uimaharjussa, kun äiti ilmoitti minut ja veljeni kuvataidekerhoon. Kerhon opettajat olivat innostavia, tekeminen vei mukanaan ja kokemus oli tulevan visuaalisen urani kannalta käänteentekevä. Myös isäni antoi hyvä esimerkin kätevyydellään: hän esimerkiksi suunnitteli ja rakensi itse jäädytyskoneen, jolla hän jäädytti meille kolmelle veljekselle oman luisteluradan joka talvi.

Rakastan taidetta, designia, musiikkia, muotoilua, valokuvausta ja graafista suunnittelua. Haen kaikista vaikutteita suunnitteluuni ja toivottavasti ne tuottavat iloa myös muille. Suunnittelutyön tekemisen vastapainoksi teen taidetta, pyöritän verkkokauppaa, keräilen taidetta, pelaan videopelejä, leikin lasten kanssa, hoivaan kahta kissaani ja lenkkeilen.

Minulla on yli 10 vuoden kokemus mainos- ja markkinointitoimistoissa työskentelystä. Olen toiminut muun muassa AD:na ja graafisena suunnittelijana. Olen saanut toimia useissa eri toimistoissa ja kerätä oppia useilta mahtavilta ihmisiltä. Heiltä olen saanut oppia liiketoimintalähtöisyydestä, ideoinnista, luovuudesta ja sparrailuista.

2. Omaan rikkaan visuaalisen maailman. Tämän ansiosta saan kätevästi koppia asiakkaan tarpeista, ja osaan pukea ne oikeaan muotoon. Pyrin näkemään oman työni isommassa kuvassa ja sisäistämään pienet raapaisut sekä laveiden pensselinvetojen vaikutukset. Olen innostuja ja tykkään huonosta huumorista sekä tilannekomiikasta, joten se auttaa sopeutumaan/tutustumaan erilaisiin ihmisiin.

3. Kaikkia. Tällä alalla ei voi jäädä töröttämään puupökkeloksi keskelle aapaa. Jos jotain pitää valita, niin UI-design, kuvitus, copywriting, konseptisuunnittelu, valokuvaus ja videotuotannot. Mielestäni on tärkeää, että designerit hyppäävät tilaisuuden tullen mukavuusalueltaan ja kokeilevat tehdä muiden hommia – tämä auttaa ongelmanratkaisussa ja ideoinnissa.

4. Sellaiset, missä ollaan turvallisesti tulisilla hiilillä. Sellaiset, johon voi käyttää tekemisen paloa, kuitenkaan polttamatta näppejään. Sellaiset, jotka saa sisäisen roihun lyömään valtoimenaan. Sellaiset, jotka eivät pelkää tulta ja tulitusta. Sellaiset, jotka ovat valmiina leimahtamaan kuin metaani suljetussa purkissa. Sellaiset, joilla ei ole tulenpalava kiire. Sellaiset, johon ihastuu heti tulisesti.

5. Kerran asiakkaalta tuli palaute, että hän oli tirauttanut onnenkyyneeleet, koska toteutus oli ollut niin hieno. Ja kerran sain asiakkaalta laatukonjakkia hyvin tehdystä työstä.

Kurkkaa myös Antin taidonnäyte – hänen oma, upea design brändi ja verkkokauppa Nekokau!

Tiina Salminen – designer

1. Olen kouluttautunut alalle ja tehnyt graafista suunnittelua 1990-luvulta lähtien. Olen kerryttänyt työkokemusta suunnittelijan tehtävissä mainostoimistoissa ja oppilaitoksessa. Tämän lisäksi olen tehnyt suunnittelutyötä myös itsenäisenä yrittäjänä. Kollegani tuntevat minut offsetin vankkumattomana kannattajana.

2. Vahvuuksiani ovat heittäytyminen, innostuminen, monipuolisuus, sekä taipuminen eri tyyleille ja asiakkaan tarpeisiin. Tykkään fiilistellä symboliikkaa syvällisemmin ja pidän siitä, että grafiikka on muutakin kuin visuaalisesti kauniita linjoja. Haluan tehdä aikaa kestäviä, mutta samaan aikaan persoonallisia kokonaisuuksia.

Vahvuuksiani on myös kykyni hahmottaa kokonaisuuksia sekä asettua asiakkaan ja kohderyhmän rooliin. Laatu on tärkeää, alusta loppuun saakka – teen tätä työtä rakkaudesta lajiin.

3. Aina uutta opittavaa, kuten alati päivittyvät ohjelmistot. Myös animointi ja digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet kiinnostavat.

4. Kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Rakastan kuulla asiakkaiden taustoja ja tarinoita, sekä tavoitteita tulevasta ja haaveista uuden äärellä. Projekteista parhaita ovat ne, joissa saan olla mukana alkumetreiltä aina kalkkiviivoille asti. Töiden osalta olen kaikkiruokainen. Huomaan että innostun siitä mistä asiakaskin innostuu

Pidän myös siitä, että projektit ovat monipuolisia ja tyylillisesti vaihtelevia. Haasteet otan rikkautena ja omaan hyvin periksiantamattoman asenteen. Hyvä työilmapiiri sekä tyytyväiset asiakkaat saavat minut loistamaan työssäni. Liekki syttyy siitä, että ympärillä olevat ihmiset luottavat minuun.

5. Yksi mieleenpainuvin työ on ollut kuumailmapallokankaan suunnittelu. Ja mikä parasta: pääsin vielä lentämään kyseisellä pallolla.

Riika Kastelehto – designer

1. Olen aina rakastanut piirtämistä ja alakouluikäisenä kävin taidekursseilla. Kiinnostus alaan kulki mukana läpi peruskoulun ja vuonna 2013 muutin Jyväskylään opiskelemaan. Tuolloin syntyi myös ensikosketus graafiseen suunnitteluun. Opiskelin lopulta ulkoasuntoteuttajaksi ja opintojen ohella tein oman yritykseni kautta erilaisia asiakastöitä. Visual Fridaylle pääsin suoraan koulun penkiltä ja täällä olen kartuttanut osaamistani jo kohta kolme vuotta.

2. Vahvuuksiani on monipuolisuus ja kyltymätön tiedonnälkä sekä kykyni luoda kuvituksia ja grafiikkaa. Usein ennen projektin aloittamista rakastan ahmia tietoa alasta, jolle tulen tekemään suunnittelua. Kun minulla on syvempi ymmärrys alan historiasta ja taustoista, se tuo suunnitteluun uutta ulottuvuutta ja sen myötä myös tarttumapinta on parempi.

Tämän lisäksi sytyn rohkeista väreistä ja erottuvista, räkeistä muodoista, mutta samaan aikaan rakastan suunnitella myös harmonisia, minimalistisia töitä. Olen kameleontti, joka muovautuu tarpeen mukaan.

3. Kaikkia ja kaikkea! Innostun helposti esimerkiksi seuraavista aiheista: video- ja valokuvaus, UI-design, symbolit ja symboliikka. Olisi myös ihanaa osata itse tehdä fontteja!

4. Minut saa innostumaan projekti, jossa on läsnä luovuus, muutoksenhalu, rohkeus sekä asiakkaan halu erottua: projekti, jossa on sopivassa suhteessa haastetta ja naurua. Kun asiakas osaa ottaa uudet ideat rohkeasti vastaan, innostua ja on valmis erottumaan massasta, saa minutkin suunnittelijana syttymään. Myös se, että projektilla on hyvä tarkoitus, merkitsee minulle paljon.

5. Työ, jossa sain suunnitella urbaanin ja erottuvan ilmeen. Tässä projektissa asiakkaiden tyyli ja ajatukset osuivat täydellisesti yhteen omieni kanssa ja visio syntyi heti ensimetreillä. Innostunut mielentila säilyi alusta loppuun. Asiakas oli mukava ja huumori kulki matkassa mukana läpi projektin. Lisäksi yhteistyö oli sujuvaa ja asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen.

Lisää luettavaa

Visual Fridayn Tekijät tutuksi- blogisarjassa tutustumme meidän ihmisiin ja heidän ajatuksiinsa mm. omista unelmista, työnkuvasta ja inspiraation lähteistä.