Strategia ilman iloa on tragedia

Ajankohtaista

Uusi strategia, uusi aika

Hei sinne ruudun toiselle puolelle!

Minä olen Mari Mansikkamäki, Visual Fridayn toimitusjohtaja ja luova johtaja. Kun vuosi sitten sain kunnian lähteä luotsaamaan Visual Fridayta, halusin ensitöikseni kirkastaa sekä itselleni, että tiimille sen mihin me olemme menossa ja millainen yritys me haluamme olla. Mihin maailma on menossa, mitkä ovat meidän vahvuudet, missä meidän tulee kehittyä ja mitä asiakkaat haluavat meidän tyyppiseltä toimijalta tässä maailman ajassa? 

Strategiaa on jumpattu tiimin kanssa viime kesästä saakka ja lähdetty viemään kehityskohteita pala palalta eteenpäin. Meidän strategiamme ammentaa olemassa olevista vahvuuksista, lisää sitä mitä yritykset tarvitsevat tänä päivänä ja vähentää rönsyjä. Startegiatyön iso osa oli myös visioida millaisessa työpaikassa ja -ympäristössä haluamme tehdä töitä. 

Suomi ja maailma on täynnä taitavia markkinoinnin ammattilaisia. Meidän alalla on vaikea erottua työn jäljessä tai palvelutarjonnassa. Missä sitten?

Ilo ja inhimillisyys

Me saamme toistuvasti hyvää palautetta siitä, että meidän kanssa on mukava toimia, olemme aitoja ja helposti lähestyttäviä. Se on kulttuuri joka lähtee puhtaasti ihmisistä. Sitä olemme vaalineet ja siitä on tullut jopa meidän selkeä kilpailuetu. Tämä arvo ohjaa myös meidän rekrytointeja, haluamme tehdä töitä hyvien ja mutkattomien ihmisten kanssa. Näin varjelemme myös meidän omaa työilmapiiriä. 

Asiakkaille tämä tarkoittaa sitä, että olemme ihmisiä ihmisille. Innostavia ja kohteliaita. Palvelemme asiakkaita hyvin. Meidän kanssa toimiminen on positiivinen kokemus.

Elämyksellisyys

Ihmiset haluavat tuntea, kokea elämyksiä ja viihtyä. Positiiviset tunteet kuten luottamus ja ilo ohjaavat päätöksentekoa. Tarjoamalla positiivisia elämyksiä kaikissa asiakkuuden vaiheissa ja hyödyntämällä paremmin meillä jo olemassa olevia vahvuuksia luomme omaleimaisen palvelukulttuuriin. Avoimuuteen ja luottamukseen perustuva yhteistyö asiakkaidemme kanssa takaa aina parhaat tuotokset ja tulokset. 

Elämyksellisyys kulkee mukana koko meidän toimintakuluttuurissa aina toimitiloista asiakaskohtaamisiin sekä käsistämme lähteviin töihin.

Me haluamme tarjota asiakkaillemme meidän koko toiminnan läpileikkaavan elämyksen, tavalla jota ei tyypillisesti alalla tehdä.

Meidän missio on luoda asiakaskokemuksesta asiakaselämys.


Entistä luovempia, entistä rohkeampia

Visual Fridayn DNA:ssa on aina ollut vahvasti luovuus. Sellaisia ihmisiä, luovuuden lahjalla varustettuja meille on hakeutunutkin. 

Kaikki eivät ole luovia ihmisiä eikä tarvitsekaan. Sen vuoksi Visual Friday on olemassa. Luovuus on meidän supervoima. Rohkaisemme kokeilemaan uusia ideoita, harjoittelemaan uusia taitoja, toimintapoja ja työkaluja. Positiivinen yrityskulttuuri tukee luovaa ajattelua. 

Olemme tarkkoja laadusta, meillä on töissä alan huippuammattilaisia ja myös yhteistyökumppanit valitsemme tarkoin. Teemme töitä ihmisten ja yritysten kanssa, jotka vievät meitä osaamisellaan eteenpäin.

Rohkeus on sitä, että meidän ei tarvitse olla kuin muut. Eikä se itsestäänselvin ratkaisu ole aina paras. Siitä meidän brändiuudistus on konkreettinen esimerkki.

Uusi Visual Friday on entistä luovempi, rohkeampi ja elämyksellisempi kumppani. Olemme tiivistäneet palvelutarjontamme selkeämmäksi ja meidän sydän sykkii erityisesti näille:

Brändien kehittäminen
Markkinointikampanjat
Luovat tuotannot
Pakkaussuunnittelu

Meidän tekemisen keskiössä on visuaalisia ja tarinallisia ilotulitteita kuten videota, valokuvaa, animaatiota, somea, sisältö- ja digimarkkinointia. Kaikkea sitä mitä tämän päivän markkinoinnilta vaaditaan. 

Uusi strategia, uusi brändi

Koska itse olemme vahvojen brändien puolestapuhujia, strategiamylläyksen jälkeen brändiuudistus oli meille itsestäänselvyys. Heti ensi metreiltä päätimme, että meidän pitää olla esimerkki siinä miten brändi elää ja hengittää kaikissa sen kohtaamispisteissä.

Uuden brändin tulee tukea päivitettyä startegiaa, yrityksen arvoja ja sitä mitä me aidosti olemme. Ei mitään kädenlämpöistä. Siinä tulee olla iloa, elämyksiä, luovuutta ja rohkeutta. Nyt se työ on nyt tehty ja isoin kiitos siitä koko tiimille! Se on ollut iso rutistus ja samalla tärkeä investointi tulevaisuutemme.

Nyt kun strategiaa on alettu jalkauttamaan ja se on saanut oikean muodon Visual Fridayn brändiuudistuksen kautta, on olo jopa tunteellinen. Tuntuu luottavaiselta, tuntuu omalle, hienolle ja samalla jännittävälle. Tämä tunneskaala vinkiksi kaikille,  jotka miettivät brändiuudistusta – kun kaikki on niin kuin pitääkin, se tuntuu sielussa saakka! Ja luo vahvaa luottamusta tulevaisuuteen. 

Lopuksi

Markkinointi ei ole tylsää, kylmää ja laskelmoitua. Numeroita tarvitaan päätöksenteon tueksi mutta parhaimmillaan markkinointi on aitojen tarinoiden kertomista, asiakkaan ymmärtämistä ja välittämistä, rohkeutta yllättää ja ilahduttaa. Sitä markkinointi ja tämä ala on minulle aina ollut – luovaa ajattelua, iloa, yhdessä tekemistä, auttamista, vahvuuksien löytämistä.

Minä haluan uskoa, että tässä ajassa ihan oikean ihmisen ajattelu, luovuus ja läsnäolo merkitsevät. Ihmiset, myös teidän asiakkaanne, me kaikki arvostamme aitoutta. Kerrotaan tarinoita, luodaan yhdessä vangitsevia ideoita ja Suomeen uusia menestystarinoita. Niiden tarinoiden kirjoittaminen on meidän tärkein tehtävä.

PS. Lukaiseppa myös miten meidän tiimiläiset kokivat ja kirjoittivat tästä muutosprosessista. Jutun löydät täältä.