Vahva brändi on vuonna 2022 tärkeämpi kuin koskaan aiemmin

Shopifyn raportti osoittaa, että brändi vaikuttaa ostopäätökseen paljon vahvemmin kuin koskaan ennen.

Meillä on enemmän valinnan varaa verkossa kuin koskaan aiemmin. Globaalin pandemian myötä kontaktiton kaupankäynti on nostanut verkkokauppojen suosiota räjähdysmäisesti, mikä on nostanut myös kilpailun huippuunsa. Kovan kilpailun myötä verkosta saatavat mainonnan tuotot ovat laskeneet jyrkästi. Yritysten on pakko näkyä ja kuulua, mutta miten saisimme ihmiset katsomaan ja kuuntelemaan paikassa, mikä on niin täynnä kaikkea…kaikille?

Shopifyn 2022 Future of Commerce -raportti ennustaa kaupankäynnin tulevaisuutta vakuuttavalla aineistolla

Shopify on maailman suosituin pilvipohjainen verkkokauppa-alusta, jonka palvelua käyttävät miljoonat (liioittelematta) yritykset ympäri maailmaa. Yritys julkaisi vuoden 2022 Future of Commerce -raportin, jossa tarkastellaan kaupankäyntiä ja sen tulevaisuuden suuntauksia. Aineiston Shopify on saanut omalta alustaltaan, jota käyttävät miljoonat yritykset Euroopassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella ja Lähi-idässä. Vaikka Shopifyn teettämä raportti ei ole tieteellinen tutkimus eikä täytä sen kriteereitä se on valtavan aineistonsa vuoksi vakuuttava katsaus kaupankäynnin tulevaisuuteen.

Maailma muuttuu ja meidän käyttäytymisemme sen mukana

Ihmisten käyttäytyminen on muuttunut. Jokainen meistä varmaan huomaa sen, kun pysähdymme miettimään. Olemme entistäkin halukkaampia tukemaan brändejä, jotka resonoivat meissä syvemmin. Kuluttaminen ei ole enää vain kuluttamista, vaan se on todella arvolatautunutta ja harkittua toimintaa. On yhä vain yleisempää, että ihmiset ostavat tuotteita ja palveluita brändeiltä niiden sijainnin, arvojen ja kestävyyden vuoksi. Tarjonta ei yksin ohjaa sitä, keneltä ostamme. Haluamme tuntea brändin, jonka tuotteen tai palvelun ostamme ja varmistua siitä, että yritys todella on tukemisen arvoinen.

47% kuluttajista ostaa mieluummin paikallisilta brändeiltä.

Kuluttajat ostavat 4 kertaa todennäköisemmin brändeiltä, joilla on vahvat arvot.

77% kuluttajista on huolissaan ostamansa tuotteen ympäristövaikutuksista.

Kilpailua ei voiteta hinnoilla, vaan sielukkaalla brändillä

Oikea hinnoittelu on tärkeää minkä tahansa tuotteen tai palvelun kohdalla. Sen me tiedämme. Hintoja polkemalla ei kuitenkaan voiteta kilpailua pitkässä juoksussa. On keksittävä toinen keino. Shopify kirjoittaa raportissaan, että menestyäkseen vuonna 2022, tarvitaan kaksi asiaa: erottuvuutta ja monipuolisuutta. Siksi kilpailu voitetaan vahvalla brändillä.

Ihmiset haluavat ostaa brändeiltä, jotka seisovat jonkin takana ja tekevät työtä jonkin merkityksellisen eteen. Haluamme ostaa yrityksiltä, jotka jakavat syvimpiä arvoja kanssamme. Siksi kohderyhmää ei voida rajata ainoastaan demograafisten tietojen mukaan. Nyt meidän täytyy ymmärtää kanssakuluttajistamme muutakin kuin heidän ikänsä, sijaintinsa, sukupuolensa tai sosioekonominen asemansa: meidän on ymmärrettävä heidän maailmankuvaansa, unelmiaan ja jopa heidän pelkojaan. On aika katsoa pintaa syvemmälle ja herkistyä sille, mitä kohderyhmämme oikeasti kaipaavat.

Niinpä brändit, jotka eivät ainoastaan tiedä, keitä heidän asiakkaansa ovat ja tuuttaa heille sisältöä, vaan jotka keskustelevat kohderyhmiensä kanssa ja kuuntelevat heitä, tulevat pärjäämään. Jos haluamme, että yrityksemme kiinnostaa ihmisiä, meidän on ensin oltava kiinnostuneita heistä.

Globaalisti 52% kuluttajista ostavat yritykseltä, jonka arvot he jakavat.

Tämä johtaa siihen, että yritysten tulee keskittyä entistä enemmän asiakassuhteiden ylläpitoon ja ihmissuhteiden elinikäiseen arvoon. Palveluntarjoajien ja kauppiaiden tulee investoida ja panostaa asiakaskokemukseen ja yhteisön rakentamiseen, jotta asiakkaat palaavat yhä uudelleen.

Businesses that not only own their customers and know who they are, but are speaking to them and listening to them, will have a definite advantage going forward.

  • Robert Befumo Head of Ecommerce Strategy and Marketing, Parkfield Commerce


Go green or go red, sillä kestävä kehitys on tullut jäädäkseen

Ympäristöasioiden huomioiminen ja sosiaalisen vastuun ottaminen on välttämätöntä jokaisessa yrityksessä, jotta ihmiset voivat sitoutua brändiin. Kestävän kehityksen listaaminen osaksi yrityksen arvoja ei kuitenkaan enää riitä. Olemme siinä pisteessä, että jokainen itseään kunnioittava yritys huomioi kestävän kehityksen vaatimukset jollain tapaa viestinnässään (ja toivottavasti myös toiminnassaan). Siksi kestävän kehityksen toimissa erottautuminen on yksi suurimmista mahdollisuuksista vuonna 2022.

Viime vuonna lähes 50 % asiakkaista ostivat brändeiltä, jotka selkeästi sitoutuivat kestävään kehitykseen.

Sanaparin “sustainable goods”  hakumäärä on noussut 71 % vuodesta 2016.

Kilpailun kärkeen päästään ainoastaan vahvalla brändillä

Liian monet yritykset aliarvioivat brändin merkityksen ja hakevat nopeita ja välittömästi mitattavia tuloksia. Jos brändi ei ole kunnossa, markkinointiin panostettu raha menee hukkaan. Brändi on pitkän ajan investointi. Totuus on, että brändin kehittäminen on työläs ja aikaa vievä prosessi, minkä onnistunut toteutus vaatii halua, asiantuntijuutta ja syvää yhteistyötä. Investointi ei ole halpa, ja panostus brändiin maksaa itsensä takaisin vasta pidemmässä juoksussa. Viivan lämpimällä puolella se vie yrityksen lopulta kilpailun kärkeen.

Tosiasia on, että ilman vahvaa brändiä kilpailusta ei selviä. Vahvat brändit ansaitsevat enemmän orgaanista näkyvyyttä ja onnistuvat luomaan vahvemmat siteet asiakkaisiinsa. Seurauksena yritykset, jotka kehittävät brändiään aktiivisesti, voivat nostaa hintoja ja ovat kannattavampia.

Ruuhkautuneessa digitaalisessa maailmassa brändi-identiteetti ja brändin tunnettuus kasvavat entistä kriittisemmiksi. Hyvin rakennettu brändi toimii pohjana kestävälle, pidempiaikaiselle kasvulle. Suurin osa kuluttajista tietävät jo etukäteen, miltä brändiltä he haluavat ostaa silloin, kun tarve tulee. Google raportoi, että yli 80 % asiakkaista vertailevat erilaisia vaihtoehtoja verkossa ennen kuin aikovat ostaa. Mitä arvelet, millainen brändi jää tässä vertailussa asiakkaan mieleen?

Yli 80 % asiakkaista vertailevat vaihtoehtoja verkossa ennen ostopäätöstä.

Vahvat brändit löytävät tukijoukkonsa

Yritys tarvitsee vahvan brändin, jotta asiakkaat haluavat tukea heitä. Kun asiakas tutkii verkossa erilaisia vaihtoehtoja, on paljon todennäköisempää, että mieleen painuu yritys, jolla on vakuuttava brändi ja samaistuttavat arvot. Ja kun osto on ajankohtainen, asiakas päätyy ostamaan juuri siltä sielukkaalta brändiltä, mikä kolahti ja teki vaikutuksen aitoudellaan. Vahvoja brändejä tuetaan.

Miltä teidän brändinne näyttää?

Vuonna 2022 kilpailussa voi pärjätä ja voittaa vain vahvalla ja aidolla brändillä, jonka rakentamiseen käytetään aikaa ja sydäntä. Onko teidän yrityksellänne jo sellainen? Nyt on hyvä aika pysähtyä ja tarkastella omaa brändiä ja sen kehittämistä. Jos katsot yrityksenne toimitiloja, sosiaalista mediaa, verkkosivuja, markkinointia, viestintää ja verkkokauppaa, mitä ne mahtavat kertoa?

 Näyttävätkö ne siltä, että brändiin on panostettu? Ajatteletko “wau!”, kun katsot? Jokainen ihminen tunnistaa laadun sen nähdessään. Onko brändinne vahva, uskottava, erottuva ja aito? Mitä toivot, että brändisi kertoo teistä ja kertooko se niitä asioita? Herättääkö brändi positiivisia mielikuvia ja välittömän mielenkiinnon? Oletko ylpeä brändistänne?

Toivomme, että olet! Emme nimittäin fiilistele mitään niin paljon kuin tunteita herättäviä, laadukkaita, hienoja, villejä, suloisia, dynaamisia, hulluja, arvokkaita, aitoja, kauniita, sielukkaita ja kiinnostavia brändejä! Niitä, jotka suoristavat ryhdit ja luovat vahvan yhteishengen ja innostuksen. Teidän yrityksenne on varmasti huikea ja kiinnostava. Onko brändinne?

Te olette paras versio itsestänne. Saammeko auttaa teitä kehittämään brändinne samalle tasolle?

Lähde: https://enterprise.plus.shopify.com/rs/932-KRM-548/images/FOC_PDF_FA.pdf

Mari Mansikkamäki
Mari Mansikkamäki
Visual Fridayn perustaja ja luova toimitusjohtaja luotsaa projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Kokeneelle valokuvaajalle ja luovalle johtajalle kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.