Valokuvausten järjestäminen, mitä se vaatii?

Usein valokuvausta saatetaan ajatella vaan kuvaushetkenä, mutta itse kuvauspäivä on vain pieni osa kokonaisuutta. Haluamme avata tässä kirjoituksessa prosessimme alusta siihen saakka kun saat brändillesi ihastuttavan, vaikuttavan ja viimeistellyn kokonaisuuden valmiita valokuvia.

Tarjouksesta valmiiden valokuvien toimittamiseen

Olemme onnellisia, että saamme paljon hyvää palautetta meidän valokuvista. Se jos mikä lämmittää mieltä, sillä valokuvauksien toteuttaminen yrityksille on meidän valokuvaajille ja tiimille suuri intohimo. Kun saat brändillesi ihastuttavan, vaikuttavan ja viimeistellyn kokonaisuuden valmiita valokuvia, et ehkä tiedäkään, mitä vaiheita niiden luomiseen on kuulunut. Nuo vaiheet haluamme avata tässä kirjoituksessa!

Usein kuvausta ajatellaan vaan lyhyenä kuvaushetkenä, mutta varsinkin isommissa, järjestelyjä vaativissa kuvauksissa itse kuvauspäivä on vain pieni osa kokonaisuutta.

Mikään valokuvassa ei ole sattumaa (paitsi jos sattuu oikein taianomainen hetki, niin se). Suurimmaksi osaksi valokuva syntyy kuitenkin tietoisista valinnoista. Valokuvaajan kymmenet valinnat tehdään aina yhtä aina tarkoitusta varten: jotta brändisi mukaiset valokuvat saisivat oikeat ihmiset tuntemaan ja toimimaan.

 

Suomalaisen lastenvaatemerkin Miniatyylin kuvausten järjestelyjä. Sanni stailaa vaatteita kuvaa varten.

Näin valokuvausten järjestäminen etenee meillä

Näiden vaiheiden kautta avaamme näkymän siihen, mitä valokuvaajamme ja muu tiimi tekevät niissä hetkissä, kun kukaan ei näe. Kerromme, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu ja miten ne johtavat lopullisiin kuviin.

  1. Tarjous 0 %
  2. Ennakokysymykset asiakkallle 2 %
  3. Kuvauspalaveri asiakkaan kanssa 3 %
  4. Kuvaussuunnitelma 10 %
  5. Tuotanto- ja kuvausjärjestelyt 25 %
  6. Kuvauspäivä 10 %
  7. Editointi / koevedokset 30 %
  8. Asiakkaan valintojen viimeistely 15 %
  9. Kuvien toimitus 5 %

= 100 % brändisi mukaiset kuvat, jotka saavat oikeat ihmiset tuntemaan ja toimimaan. ❤️

Miniatyylin kuvauksiin kuului paljon rekvisiittaa ja lapsi- ja eläinmalleja.

1. Tarjous 0 %

Kun otat yhteyttä ja tiemme kohtaavat ensimmäisen kerran, juttelemme alustavista ajatuksista joko puhelimitse tai kahvin äärellä. Sinulla on luultavasti ajatus siitä, mitä olet etsimässä. Keskustelun kautta saamme alustavat tiedot siitä, millaisista kuvauksista on kyse, ehkä jopa ideoimme jo yhdessä ja teemme tarjouksen! Alustava tarjous havainnollistaa sinulle sitä, mistä aloitamme ja mitä lähdemme tekemään. Kun pääsemme kuvaussuunnitelmaan asti, olemme ideoineet kuvia jo pidemmälle ja voimme tarkastella tarjousta uudelleen tarvittaessa. Lopulliseen hintaan vaikuttavat mm. kuvauslokaatio(t), tarvittava järjestelyjen määrä, hankitaanko rekvisiittaa, stailataanko tiloja ja tarvitaanko malleja.

2. Ennakkokysymykset 2 %

Oikeastaan ennakkokysymykset ovat ensimmäinen vaihe valokuvausten järjestämisessä. Tarjouksen jälkeen lähetämme sinulle tarvittaessa ennakkokysymykset, jotka ovat apuna niin meille valokuvaajille kuin myös sinulle. Niiden kanssa pystyt pysähtymään toiveittesi äärelle ja pohtimaan valokuvien tarkoitusta. Ennakkokysymysten lomassa voit lähettää meille esimerkkikuvia ja referenssejä, joista pidät ja mitkä vastaavat toiveitasi.

Miniatyylin kuvaukset olivat erityiset – studiolla kuvauksissa oli mukana paljon lapsia, minihevonen sekä kani 🙂

3. Kuvauspalaveri 3 %

Ennakkokysymysten jälkeen on aika tavata ja keskustella asioista yhdessä! Jos yritykselläsi on Brand Book, keskitymme tapaamisessa valokuvausten järjestämiseen liittyviin asioihin, kuten valokuvien tavoitteisiin ja käyttätarkoituksiin. Jos Brand Bookia ei ole, käytämme aikaa myös kohderyhmän, arvoihin yms. asioiden läpikäymiseen, jotta pystymme luomaan tarkoituksenmukaisia kuvia. Kun tiedämme, minkä tyyliset kuvaukset halutaan toteuttaa, keskustelemme myös budjetista rekvisiitan ja mallien suhteen.

4. Kuvaussuunnitelma 10 %

On aika koota keskustelut ja visiot yhteen, konkreettiseen suunnitelmaan! Valokuvaajamme laatii Mood boardin tyylisen kokonaisuuden, mistä näet esimerkkikuvien kautta valokuvien tyyliä, tunnelmaa ja värejä. Suunnitelmassa käydään läpi kuvauspaikka tai lokaatio(t), aikataulu, tarvittava mallit, ohjeet malleille, miten valmistautua kuvauksiin, mahdolliset tuotannon kustannukset ja mallien palkkiot, rekvisiitat ja niiden hankkiminen.

Saat valmiin kuvaussuunnitelman itsellesi, missä aiemmat keskustelut ovat “mustaa valkoisella”. Voit tarkentaa ja korjata suunnitelmaa tai hyväksyä sen sellaisenaan.

5. Tuotanto- ja kuvausjärjestelyt 25 %

Suunnitelmasta alkaa valokuvausten yksi aikaa vievin osuus. On aika järjestellä! Tässä kohtaa tehdään mallihaku. Teemme ilmoituksen, käymme ehdokkaat läpi ja valitsemme. Meillä on myös vuosien saatossa kertynyt mittava oma mallipankki, jonka käymme aina ensimmäisenä läpi.

Valintojen jälkeen alkaa palapeli, eli aikataulujen yhteensovittaminen. Organisoimme valittujen mallien sekä oman stailaajamme ja meikkaajamme kanssa aikataulut.

Sitten selvitämme rekvisiitan. Mietimme mitä kuvauksiin tarvitaan ja löytyykö sopivia omasta varastostamme tai luonnosta. Mikäli ei, käännymme yhteistyökumppaniemme puoleen ja käymme katsomassa tarpeistoa. Valitsemme sopivimmat ja haemme ne studiollemme. Jos kuvaamme miljöössä, käymme katsomassa kuvauslokaatiot ja selvitämme tarvittaessa luvat. Kun kuvataan omalla studiollamme, katsomme että kaikki on siellä valmiina kuvauksia varten. Stailaamme tilan ja rakennamme kuvauksiin oman visuaalisen maailman. Kuvauspäivän aamuna stailaamme myös mallit. Kun valokuvauspäivä on ohi, hoidamme kuvausluvat, rekvisiitan palautuksen ja siivouksen. Tätä kaikkea liittyy siis kuvausten tuotanto-osuuteen.

Pienet mallit valmistellaan myös kuviin (Miniatyyli)

6. Kuvauspäivä 10 %

Magic happens! Valokuvaajamme kuvaavat suunnitelman mukaisesti, kuitenkin myös omaa luovuuttaan ja hetkeä kuunnellen. Sekä suunnitelmallisuus että hetkessä eläminen ovat tärkeitä aineksia, kun halutaan pysäyttää jotain taianomaista. Aidolta näyttävien tilannekuvien salaisuus on huolellinen suunnittelu, jolla varmistetaan rauhallinen ilmapiiri itse kuvaustilanteeseen. Silloin kaikilla on mahdollisuus uppoutua hetkeen. Rauha ja tilan antaminen houkuttelevat aitouden esiin. Kun tunteet on houkuteltu pehmeästi pinnalle, taidokas kameran käyttö pitää huolta siitä, että hetki ei mene ohitse, vaan tallentuu brändinne kosketuspinnoille.

Aina kun tehdään jotain erityisen luovaa ja mielikuvituksellista, visuaalisten elementtien suunnittelu ja rakentaminen vaatii panostusta ajankäytössä ja toteutuksessa. Erityisesti silloin luotu setup kannattaa hyödyntää kuvaamalla monipuolista materiaalia. Pyrimme aina ottamaan pientä “behind the scenes” -materiaalia, jotta voitte itse palata hetkeen ja vaikka jakaa sen myös muille. Teemme Agalma Filmsin kansssa yhteistyötä ja sen ansiosta pystymme tarjoamaan valokuvauksen lisäksi videokuvaamisen samalla setupilla.

Miniatyylin Eeva-Maria Bailey valitsee seuraavan setin kuvausvaatteita.

7. Editointi 30 %

Valokuvausten järjestäminen on valmis! Kuvauspäivän jälkeen valokuvaajamme nukkuu yön yli ja aloittaa editoinnin kirkkaalla mielellä. On aika käydä valokuvausten anti läpi ja tehdä tarvittava karsinta. Editointi on kuvausten aikaa vievin osuus. Tässä vaiheessa kuvia voi olla läpikäytävän jopa 1000-2000 kpl, riippuen kuvauspäivän pituudesta. “Ei niin onnistuneet” poistetaan ja “jes, näissä on sitä jotain!” säilytetään. Valitut valokuvat editoidaan jo kevyesti tässä vaiheessa. Kuvia rajataan, mahdollisesti säädetään sävyjä ja valoisuutta. Editoinnista valokuvat siirretään koevedosten galleriaan, jonne sinä pääset katsomaan, mitä tuli! Galleriasta voit valita tähdillä sen määrän kuvia, mitä olemme sopineet. Jos haluatkin enemmän kuvia, voit ilmoittaa siitä valokuvaajalle ja se onnistuu.

8. Viimeistely 15 %

Tähdillä merkatut kuvat saavat entistä keskittyneemmän, jakamattomalla huomilla tehdyn viimeistelyn. Viimeisessä editoinnissa luodaan täydellinen ja viimeistelty kuvien tyyli ja tunnelma, mikä on aiemmin sovittu. Editoinnissa suurin tavoite on varmistaa, että katsojan fokus on halutussa asiassa.

9. Valokuvien toimitus 5 %

Melkein valmista! Editoinnin jälkeen valmiit kuvat toimitetaan galleriaan. Sieltä löydät digikanaviin sopivat versiot ja painokelpoiset kuvatiedostot. Galleriasta on helppo ladata valmiit kuvat omaan käyttöön.

Ja nyt sinulla on…

100% pysäyttävät, brändisi mukaiset valokuvat, jotka saavat oikeat ihmiset pysähtymään, tuntemaan ja toimimaan! ❤️

PS. Kirjoituksessa on kuvattu isommat, paljon järjestelyjä vaativat kuvaukset. Kun kuvausten suunnitteluun ja järjestelyyn voidaan varata riittävästi aikaa, kokonaisuudella saadaan aikaan usein ne luovimmat ja häikäisevimmät kuvat. Teemme toki myös kevyempiä toteutuksia. Lopullinen kuvaus määritellään aina asiakkaan yrityksen tarpeista ja toiveista käsin.

PPS. Jutun kuvituksena on käytetty suomalaisen lastenvaatebrändin kuvauksista syntyneitä ”behind the scenes” kuvia. Kurkista ihastuttavan Miniatyylin verkkokauppaan https://miniatyyli.fi/.

Kuvaajien (Mari Mansikkamäki ja Sanna Kostamo) mielestä parasta valokuvauksessa on kun hyvin valmistellut ideat ja suunnitelmat konkretisoituvat kuvauspäivänä ja valmiiden kuvien muodossa.

 

Mari Mansikkamäki
Mari Mansikkamäki
Visual Fridayn perustaja ja luova toimitusjohtaja luotsaa projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Kokeneelle valokuvaajalle ja luovalle johtajalle kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.