Verkkokauppatrendit 2021 – poimintoja pienemmille brändeille

Pandemia on saanut ihmiset siirtymään entistä enemmän verkkoon ostoksille. Verkkokauppa ei ole kuitenkaan vaan isojen yritysten ja toimijoiden pelikenttä. Kuluttajat ovat entistä valveutuneempia ostopäätöksissään ja pienillä brändeillä ja yrityksillä on nyt upeat mahdollisuudet menestyä verkossa. Tässä jutussa kerromme muutamia syitä miksi ja miten.

MAHDOLLISUUKSIA PIENEMMILLEKIN BRÄNDEILLE

Lähes jokainen verkkokauppa aloittaa pienenä toimijana. Pieni ei saa silti olla synonyymi tylsälle, hajuttomalle ja mauttomalle. Yleiset “kaikkea kaikille” sekatavarakaupat eivät enää toimi. Myös pienempi verkkokauppa voi rakentaa kauppapaikastaan elämyksen. Verkkokaupan ja yrityksen koko ei ratkaise, vaan se millaista arvoa ja elämyksiä voimme tuottaa asiakkaalle. Valtavan valikoiman ja kasvavan kilpailun joukossa pärjäävät ne, joilla on selkeä konsepti, mielenkiintoinen tuote ja elämyksellinen verkkokauppa. Tämä mahdollistaa myös kasvun juuri omien tavoitteiden mukaisesti.

Verkkokaupan perustaminen on varmasti vuonna 2021 helpompaa kuin koskaan. Teknologia ja verkkokauppa-alustat ovat kehittyneet käyttäjäystävällisemmiksi. Jos osaamista riittää, toimivan verkkokaupan saa rakennettua pienillä kustannuksilla itsekin. Soitellen ei kuitenkaan kannata lähteä sotaan. Hyvä tuote ja teknisesti toimiva verkkokauppa eivät yksin takaa menestystä. Nämä ovat menestymisen peruspilareita, mutta sen lisäksi pitää pystyä rakentamaan kohderyhmää kiinnostava brändi ja elämyksellinen ostopolku, jolle halutaan lähteä seikkailemaan.

Tähän blogijuttuun keräsimme vuoden 2021 verkkokauppatrendeistä neljä mielenkiintoista poimintaa, joita hyödyntämällä pienemmätkin verkkokaupat voivat menestyä ja kasvaa.

1. INHIMILLISYYS ELI “HUMAN TOUCH”

Inhimillisyyden rooli kasvaa vastuullisuuden rinnalla. Kuluttajat haluavat toimia brändien kanssa, jotka vastaavat heidän arvomaailmaansa. Nyt kun ihmiskontaktit ovat merkittävästi vähentyneet, ihmiset kaipaavat henkilökohtaista palvelua digikanavissa. Tässä yksityisillä verkkokaupoilla on etulyöntiasema verrattuna verkkokauppajätteihin kuten esim. Zalandoon tai Amazoniin. Näissä ostokokemusta ei voi kutsua henkilökohtaiseksi tai persoonalliseksi.

Kuluttajien listaamat, tärkeimmät syyt asioida yksityisten verkkokauppojen kanssa:
Paikallisen tukeminen (33%)
Uniikit tuotteet (33%)
Hyvä asiakaspalvelu (31%)

Nousevina trendeinä ovat hyväntahtoisuus, auttaminen ja yhteisöllisyys. Auta asiakasta, keskustele heidän kanssaan, vastaa viesteihin ja osallista mukaan. Siirry kasvottomasta verkkokauppiaasta näkyväksi ja kuuluvaksi asiakaspalvelijaksi. Luokaa yhdessä elämyksiä ja kokemuksia. Kasvata omaa uskollista “heimoa”.

Arvioi verkkokauppasi brändiä. Onko se kylmäkiskoinen ja persoonaton? Korosta persoonaa ja paikallisuutta, tee pienuudesta vahvuus. Lisää “human touch” elementtejä verkkokauppaasi. Poista verkkokaupasta geneeriset, mitään sanomattomat kuvat ja panosta tunteita herättäviin lifestylekuviin ja sisältöihin, jotka erottavat brändisi muusta tarjonnasta.

Tee verkkokaupastasi inhmillinen ja helposti lähestyttävä, tarjoa helppoja yhteydenottotapoja ja ostamisen vaivattomuutta. Palvele erinomaisesti, tee hyvästä asiakaspalvelusta tärkein tehtäväsi. Ole ihminen ihmiselle.

2. VASTUULLISUUS

Vastuullisuuden vaatimus on vahva trendi ja arvoihin pohjautuva ostaminen kasvaa vuonna 2021. Kuluttajat suosivat brändejä ja kauppoja, jotka jakavat saman arvomaailman. Edelleen pinnalla on ympäristöystävällisyys, kotimaisuus ja lähituotannon suosiminen. Kuluttajille on tärkeää tietää, mistä tuotteet tulevat ja miten ne on tuotettu, pakattu ja kuljetettu. Vastuullisuutta arvostavat kuluttajat ovat valmiita maksamaan enemmän tuotteesta ja brändistä, jolla on heille merkitystä.

Yksityisen valmistajan ja verkkokaupan on helppo kertoa tuotteidensa alkuperä ja kehittää tuotteita ja palveluja, jotka vastaavat kuluttajien vastuullisuuden vaatimukseen. Jos tuotteessa, palvelussa, pakkauksissa tai muussa toiminnassa on vastuullisuuden elementtejä, kerro niistä. Kehitä toimintaasi vastuullisemmaksi. Ole avoin koko tuotantoprosessista. Korosta kotimaisuutta. Varo kuitenkin astumasta “mukavastuullisuuden” ansaan. Kuluttajat ovat hyvin valveutuneita ja keinotekoisesti luodut markkinointiviestit vastuullisuudesta, tullaan kyllä huomaamaan. Kukaan ei halua saada epärehellisen verkkokauppiaan leimaa.

 

3. VISUAALINEN KAUPALLISTAMINEN (Visual Commerce) & ELÄMYKSELLISYYS

Nyt kun ihmiset tekevät ostoksia vähemmän myymäläympäristöissä, he eivät voi hypistellä tuotteita fyysisesti, tutkia niiden ominaisuuksia tai keskustella tuotteesta myyjän kanssa. Tehdäkseen ostopäätöksen, he ovat ovat sen tiedon varassa, mitä esittelet ja kerrot verkkokaupassasi. Siksi vastaavan elämyksen tuottaminen verkkokaupassa on ehdoton edellytys menestyvälle verkkokaupalle. Visual Commerce on yksi iso verkkokauppatrendi, johon myös pienemmän verkkokaupan on helppo (ja syytä) hypätä mukaan ja parantaa sitä kautta menestymisen mahdollisuuksia.

Visual Commerce tarkoittaa vahvaa kuvien ja muiden visuaalisten elementtien käyttöä koko sivustolla, ei pelkästään tuotesivuilla. Se tarkoittaa mm. laadukkaita ja yhdenmukaisia tuotekuvia, huolellisesti tuotettuja lifestylekuvia, jossa esitellään tuotteita niiden käyttöympäristössä, tuotelinkityksiä ja helppoa ostopolkua suoraan lifestyle kuvista. Visuaaliset elementit voivat kuvien lisäksi olla videoita, gifejä, grafiikka tai virtuaalisia ympäristöjä ja muita visuaalisia elämyksiä.

Jos et esittele tuotteita ja brändiä tehokkaasti ja houkuttelevasti, kuluttaja ei pysty tutustumaan tuotteeseen niin hyvin kuin ostopäätöstä varten tarvitsisi.

Tämä on yksi suuri syy hylättyihiin ostoskoreihin. Jäädään vielä miettimään onko tämä tuote tai brändi minulle se oikea. Ei olla pystytty vakuuttamaan ja hurmaamaan asiakasta.

Verkossa visuaalisuudella ja kuvamaailmalla pyritään vastaamaan suoraan asiakkaan tarpeeseen. Oikein implementoituna, ne parantavat brändisi koettua laatua ja tuovat lisää myyntiä.

Pyhitämme tälle tärkeälle asialle oman blogijutun, jossa avaamme aihetta vielä tarkemmin esimerkein ja vinkein.

4. PAKKAUSDESIGN

Tämä on mielenkiintoinen verkkokauppa trendi, jonka merkitys kasvaa jatkuvasti verkkokauppa-aallon mukana. Halusimme nostaa tämän listalle, koska tämä on myös asia, jossa yksityinen verkkokauppa ja pienempi brändi voi pienellä panostuksella erottua edukseen ja edistää myyntiä.

Miksi pakkaus on niin tärkeä? Sinulla on upea tuote, mutta pakkaus myy sen.

Pakkaus luo ensivaikutelman tuotteestasi ja on ehdottoman tärkeää, että se herättää mielenkiinnon. Jos pakkauksesi on laadukas ja erottuva, asiakkaat kokevat tuotteesi ja brändisi myös laadukkaaksi. On tietenkin tärkeää, ettei unohdeta pakkauksen alkuperäistä tarkoitusta – sen tulee suojata tuotteesi. Jos se ei sitä tee, asiakkaalle tulee helposti mielikuva, että et välitä tuotteesta tai asiakkaasta.

Pakkaus on erinomainen keino tehdä brändiäsi tunnetuksi. Huolellisesti suunniteltu pakkaus vastaa brändisi visuaalista maailmaa logoineen, väreineen ja herättää mielenkiinnon visuaalisuudellaan.

Pakkaus on verkkokaupalle erinomainen markkinointikanava. Asiakkaat jakavat mielellään kuvia esteettisistä pakkauksista sosiaalisessa mediassa, mikä edistää brändisi tunnettuutta ja toimii suositteluna.

Tutkimuksen mukaan 39% verkko-ostajista voisivat jakaa kuvan tai videon uudesta tuotteesta ja 60% tekisi sen todennäköisemmin, jos tuote toimitettaisiin kauniissa pakkauksessa tavanomaisen ruskean laatikon sijaan.

Ns. Unboxing videot ovat valtava ilmiö ja kasvava trendi. Vaikuttajat ja sosiaalisen median käyttäjät jakavat videoita YouTubessa ja sosiaalisessa mediassa, jossa he avaavat verkkokauppaostosten pakkauksia. Nämä videot ovat suosittuja ja niitä on katseltu miljoonia kertoja.

Tämä ilmiö ja sen hyödyntäminen on pienelle verkkokaupalle erinomainen keino erottua ja saada näkyvyyttä. Älä siis tyydy tylsiin pakkauksiin. Tee niistä brändisi jatke ja markkinointiväline, jolla ilahdutat asiakastasi.

Tulevissa blogijutuissa keskitymme vielä tarkemmin pakkauksiin ja niiden mahdollisuuksiin. Jaamme vinkkejä ja ideoita pakkaussuunnitteluun ja niiden hyödyntämiseen markkinoinnissa.

LOPUKSI

Toivottavasti nämä vinkit auttavat kehittämään verkkokauppaasi tai ideaasi eteenpäin. Pienilläkin muutoksilla voit saada merkittäviä tuloksia aikaan!

 

PS. Tiesithän, että me Visual Fridaylla autamme verkkokauppiaita niin kauppojen rakentamisen, kehittämisen kuin niiden markkinoinnin kanssa. Toimiva ja esteettinen pakkaussuunnittelu on meillä selkäytimessä. Olethan yhteydessä jos voimme olla avuksi.

Lähteet:

Shopify – Future of  ecommerce https://www.shopify.com/future-of-commerce/2021

https://blog.shift4shop.com/future-of-ecommerce-2021
https://www.crowdspring.com/blog/packaging-design-trends-2021/
https://www.linkedin.com/pulse/deciphering-product-unboxing-video-trend-somdutta-singh/
https://medium.com/visual-commerce/what-is-visual-commerce-and-why-it-matters-for-online-retail-e03673fa258c
https://www.linkedin.com/pulse/great-packaging-key-product-success-period-somdutta-singh/

Paytrailin verkkokauppatrendit 2021 -raportti
https://www.paytrail.com/blog/verkkokaupan-trendit-2021-julkaistu
https://www.bigcommerce.com/ecommerce-answers/what-is-visual-commerce/

 

Mari Mansikkamäki
Mari Mansikkamäki
Visual Fridayn perustaja ja luova toimitusjohtaja luotsaa projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Kokeneelle valokuvaajalle ja luovalle johtajalle kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.