Mitä sisältömarkkinointi on?

AjankohtaistaMarkkinointi

Nykypäivän markkinointi voidaan jakaa karkeasti kahteen:

1. myyntiin tähtäävään markkinointiin

2. sisältömarkkinointiin.

Siinä missä näistä ensimmäinen on enemmän taktista ja lyhyen tähtäimen, myynnillisiä tuloksia tavoittelevaa, sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä, bränditunnettuutta ja asiantuntijuutta vahvistavaa markkinointia. 

Kumpaa yrityksesi kannattaisi tehdä ja miksi?

Yksinkertainen vastaus on: molempia. Ne nimittäin tukevat täydellisesti toisiaan, sillä tavoitteellinen ja määrätietoinen sisältömarkkinointi tuo yrityksesi tekemisen äärelle uusia silmäpareja ja myyntiin tähtäävä, taktinen markkinointi tavoittaa heidät kun ostaminen on ajankohtaista. Molemmat tukevat toinen toistaan ja saavat myös lojaalit asiakkaat palaamaan.

Myyntiin tähtäävän markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin erot

Kuten yllä olevasta vertailusta voit nähdä, nämä kaksi markkinoinnin tapaa ovat monelta osin toistensa vastakohtia ja sen vuoksi ne täydentävätkin toisiaan. Voimme ajatella potentiaalisen asiakkaan matkaa kohti ostopäätöstä eräänlaisena polkuna, jossa ideaalitilanteessa hän kohtaisi polun alkupäässä yrityksesi juuri sisältömarkkinoinnin kautta. Se voi tarjota hänelle viihdettä, ratkaisun ongelmaan, opettaa tai yksinkertaisesti tuottaa hänelle arvoa tavalla tai toisella. Tavoitteena on rakentaa luottamusta ja asiantuntijastatusta tarjoamalla hyödyllistä, informatiivista tai viihdyttävää sisältöä, joka vastaa yrityksenne kohdeyleisön kysymyksiin ja tarpeisiin.

Kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi, yrityksesi ratkaisu ja sen ostaminen – oli se sitten tuote tai palvelu – tuntuu luontevalta ja helpolta päätökseltä. Monesti vertailu kilpailijoihin saattaa jäädä kokonaan tekemättä, sillä henkinen ostopäätös on tehty pikkuhiljaa, sisältömarkkinoinnin tarjoaman hyödyn ja puhuttelevuuden kautta.

Markkinoinnissa ei siis ole kyse vain näkyvyydestä – vaan myös siitä, mitä tapahtuu näkyvyyden jälkeen.

Nopeasti konvertoivat kampanjat voivat tuoda välittömiä tuloksia, mutta pitkällä tähtäimellä asiakassuhteet ja brändiuskollisuus rakentuvat laadukkaan sisällön varaan. Yritysten ei siis tarvitse valita joko-tai, vaan parhaat tulokset saavutetaan kun molemmat strategiat kulkevat käsi kädessä kohti yhteistä tavoitetta.