Visual Friday

Luova mainostoimisto. Design we love, in digital we trust.

Katse brändiin ennen verkkosivu-uudistusta

Mikäli mietit verkkosivujen uudistamista, tarkista ensin, että varpaasi osoittavat oikeaan suuntaan. Tarkastele ensin yrityksesi brändiä ja sitten vasta verkkosivuja. Me kerromme miksi: haluamme sinun menestyvän.

Vain kirkas brändi puhuttelee

Saamme paljon yhteydenottoja verkkosivujen uudistusta kaipailevilta yrityksiltä. ”Te olette tehneet hienoja verkkosivuja – meidänkin pitäisi uudistaa omamme!” Kerron teille salaisuuden. Parhaat sivustot ja verkkokaupat ovat syntyneet brändityön jatkeena. Ne ovat sen ilmentymä.

Emme suosittele kenellekään investointia uuteen sivustoon tai verkkokauppaan, ellei yrityksen brändi ole hiottu niin, että sen spektri häikäisee unelma-asiakkaan silmää ja puhuu suoraan sydämeen.

Unelma-asiakas on meille äärimmäisen tärkeä. Luovassa toimistossa uusien ideoiden pyörittely ja materiaalien tuottaminen on jokapäiväistä työtä. Visual Fridayn erikoisosaamista ovat unelma-asiakasta puhuttelevat brändit, ja niiden kanssa työskennellään maanantaista perjantaihin. Ei tarvitse olla kauaakaan talossa, kun brändin merkitys sulautuu jo päivän selväksi asiaksi, josta kaikki ajattelu lähtee.

Ja kun me puhumme brändistä, puhumme siitä brändiviestinnän näkökulmasta eli miltä yritys kuulostaa ja näyttää, miten se viestii. Tämä tulee olla kirkas tai kirkastettu ennen kuin verkkosivuja kannattaa lähteä uudistamaan.

 

Tärkeintä on hurmata asiakkaasi

Jokainen aloittaa alusta. Mutta edes meidän suomalaisten parhaat tuotteet tai palvelut eivät myy itse itseään. Silti usein yritystä perustaessa alkuinvestoinnit ovat sen verran suuria, että suunnitelmien hännille päätyy brändin suunnittelu kun siitä pitäisi aloittaa. Lähdetään liikkeelle verkkosivuilla, jotka nyhjäistään tyhjästä ja jotka kertovat suurin piirtein, mitä yrityksellä on tarjota. Sen jälkeen kokeillaan laittaa mainoksia eri paikkoihin. Tästä jatkuu kivinen tie oman myynnin ja markkinoinnin tekemiseen. Jokainen markkinointitoimenpide on työn ja tuskan takana kun ei tiedetä mitä ollaan, miten viestitään tai miltä näytetään. Saati, että tiedettäisi puhutteleeko mikään oikealla tavalla tavoittelemaamme asiakasta.

Ajan kuluessa saatetaan paikata nurkkia sieltä täältä mutta kokonaisuus jää repaleiseksi. “Tyhjää parempi”, sanotaan usein omista verkkosivuista. Itseasiassa huonot verkkosivut ovat yrityksen menestykselle ja maineelle huonompi vaihtoehto kuin ei verkkosivuja lainkaan. Tällaiselle pohjalle ei kannata rakentaa markkinointia, koska menevät nimittäin rahat hukkaan. Älä käytä (digi)markkinointiin senttiäkään rahaa jos et pysty hurmaamaan asiakasta brändilläsi ja verkkosivuillasi.

Mistä sitten tiedän, onko meidän brändi kunnossa? Sen arviointiin voidaan käyttää omaa harkintaa, tutkimusta tai ulkopuolista alan ammattilaista, jolta saat rehellisen arvion. Ja parhaassa tapauksessa vinkkejä mitä kannattaisi lähteä kehittämään ja miksi.

Brändi ei ole = verkkosivut

Kun brändiä sitten lähdetään uudistamaan, sitä ei pidä suunnitella verkkosivujen kautta tai ”siinä sivussa”. Vaikkakin verkkosivut ja verkkokauppa ovat varmasti brändin tärkein ilmentymä. Ja juuri siitä syystä, kun halutaan uudistaa yrityksen verkkosivut, pitää peruuttaa siihen, mihin olisi kannattanut investoida jo heti alkuun: brändiin.  Vasta sen jälkeen brändi jalkautetaan verkkosivuille ja markkinointimateriaaleihin. Kun uudet verkkosivut ovat unelma-asiakasta puhuttelevan brändin mukaiset, asiakkaat voidaan ohjata hyvillä mielin sivuille. Ja voin luvata, että siitä eteenpäin markkinoinnin tekeminen on hurjan paljon helpompaa ja mukavampaa. Ja ennen kaikkea tehokkaampaa.

Karkeasti marssijärjestys on tämä:

  • Brändi-identiteetti
    • Kilpailijat & unelma-asiakas
    • Ydin
    • Viestintä
    • Visuaalinen ilme
  • Verkkosivut tai verkkokauppa
  • (Digi)markkinointi

Brändin suunnittelu perustuu aitouteen ja rehellisyyteen. Se ei ole koskaan kiiltokuva mikä liimataan päälle. Asiakkaat huomaavat kyllä, kun jokin ei täsmää tai jos brändin lupauksia ei lunasteta. Siispä brändin suunnittelu alkaa yrityksen ytimestä, siitä mitä aidosti ollaan, mitä ei olla ja mikä tekee meistä erilaisen (mm. kilpailijoihin nähden) ja erinomaisen. Sen jälkeen määritellään kuka on meidän unelma-asiakas, ketä me halutaan puhutella ja hurmata ja ennen kaikkea miten! Näiden määrittelystä ja kiteytyksestä siirrytään näkyvimpään eli visuaaliseen ilmeeseen, joka on prosessissa viimeinen palanen (vaikka ehdottoman tärkeä). Visuaalisen ilmeen tulee olla myös yrityksen persoonan jatkumo ja hivellä unelma-asiakkaan sielua ja silmiä.

Vertaan usein brändiä talon rakentamiseen. Taloa ei suunnitella sitä rakentaessa. Siitä tulee olla etukäteen laaditut tarkat piirrustukset, jotta talosta tulee varmasti toimiva ja sellainen kuin asukkaat haluavat. Taloa ei myöskään rakenneta höttöisen hiekkakasan päälle. Jotta talo pysyy terveenä ja pystyssä sukupolvelta toiselle, vaatii se vahvan perustan.  Huolella suunniteltu brändi on yrityksesi rakennuspiirrustus ja kivijalka, jonka päälle voidaan rakentaa menestystä sekä tuloksekasta markkinointia esim. digikanavissa.

Ja voi pojat ja tytöt miten paljon kevyempää yrittäjän, toimitus- ja markkinointijohtajan on hengittää.

Ja olla ylpeä yrityksestään ja työpaikastaan.

Taita vieretysten maratonilla, älä yksin sprintissä

Usein uudet verkkosivut houkuttavat niin paljon, että ne halutaan uudistaa heti. Uudistuksen halutaan näyttävän paremmalta ja toimivan paremmin – ja tuottavan enemmän. Mikäli brändiasiat eivät ole kunnossa, päädytään kuitenkin juoksemaan sitä samaa 100 metrin matkaa, vaikka tavoitteena olisi maraton.

Brändi on nimittäin se, missä kirkastetaan tavoitteet ja omat vahvuudet. Haluamme aina varmistua siitä, että yrityksellä on aidosti unelma-asiakasta puhutteleva ja kilpailjoista erottuva brändi ennen kuin lähdemme suunnittelemaan uusia verkkosivuja. Niin vahvasti uskomme kolmen liittoon: brändin, verkkosivujen ja digimarkkinoinnin voimaan sekä niiden toteuttamisen marssijärjestykseen.

Jos siis haluat kiivetä huipulle tai olla kilpailussa mukana maratoonarina, syvenny ensin yrityksesi brändiin, ennen kuin investoit mihinkään muuhun. Jos brändisi on kunnossa ja taitat matkaa vieretysten unelma-asiakkaasi kanssa, uudistamme mielellämme verkkosivunne. Sillä silloin tiedämme, että investointisi on kannattava pitkällä matkalla, eikä ole vain nopea pyrähdys.

 

Jos nyt mietit, onko teidän brändiasiat kunnossa, ota yhteyttä niin jutellaan hetki.  Annamme mielellämme parhaat vinkkimme ja autamme eteenpäin! Meidän sydän sykkii yrittäjien ja yritysten auttamiselle – ja tietenkin brändeille. Näemme päivittäin miten suuri merkitys brändillä on yritysten menestykselle.

Tutustu myös meidän Friday Rocket brändipakettiin, jolla saa erinomaisen startin brändin rakentamiseen!

 

Kirjoittaja

Mari Mansikkamäki
Partner / Creative Director
mari@visualfriday.fi
0400 919 763

Visual Fridayn toinen perustaja johtaa luovasti projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Pitkän linjan markkinoinnin ammattilaiselle ja ”brändipaasaajalle” kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.

 

Lisää luettavaa

Pandemia on saanut ihmiset siirtymään entistä enemmän verkkoon ostoksille. Verkkokauppa ei ole kuitenkaan vaan isojen yritysten ja toimijoiden pelikenttä. Kuluttajat ovat entistä valveutuneempia ostopäätöksissään ja pienillä brändeillä ja yrityksillä on nyt upeat mahdollisuudet menestyä verkossa. Tässä jutussa kerromme muutamia syitä miksi ja miten.
Meiltä kysytään usein tarvitseeko yritys sloganin. Tässä artikkelissa pohdimme, mikä rooli sloganilla on, onko se välttämätön ja millainen on hyvä slogan. Avaamme myös miten meidän oma slogan syntyi. Lopussa saat vinkkejä oman sloganin ideointiin.