Visual Friday

Luova mainostoimisto. Design we love, in digital we trust.

3 syytä miksi valokuviin kannattaa panostaa digimarkkinoinnissa

Tiesitkö, että mainoksiin, jossa on laadukas kuva, reagoidaan 94% todennäköisemmin? Tässä blogijutussa avaamme tutkittuja syitä miksi valokuvat ovat tärkeitä myynnissä ja markkinoinnissa.

Kuvittele, jos sosiaalisesta mediasta ja verkkosivuilta vietäisiin kaikki visuaalinen sisältö. Ei olisi kuvia, videoita tai infografiikoita. Olisi vain tekstejä.

On ihan varmaa, että selailu alkaisi tuntumaan vaivalloiselta ja mielenkiinto sisältöihin vähenisi niin, ettei somessa tai verkkosivuilla kiinnostaisi enää käydä.

Jokaisella yrityksellä on kerrottavaa ja näytettävää. Ihmisiä aidosti ilahduttavia tuotteita sekä palveluja. Monella on kuitenkin se tilanne, ettei käytössä ole valokuvia, joilla markkinointia voisi tehdä tehokkaasti. Ja kynnys niiden itse ottamiseen, saati julkaisemiseen on suuri. Ja kun ei ole kuvia, hyvät ideat jäävät helposti pöytälaatikkoon ja markkinointi jää ajatuksen tasolle.

Miksi sitten yritysten kannattaisi panostaa ammattilaisen ottamiin laadukkaisiin kuviin? Syy on kovin yksinkertainen. Digimarkkinointi on aika turhaa ilman korkealaatuisia kuvia.

”Mainoksiin, jossa on laadukas kuva, reagoidaan 94% todennäköisemmin.

Jotta vakuuttuisit väitteestämme, kerromme yhden sijasta kolme syytä, miksi valokuviin kannattaa panostaa etenkin digimarkkinoinnissa.

Asiakas: Valkoinen Sulka

1. Sinulla on 0.3 sekuntia aikaa tehdä ensivaikutelma

Kukaan ei mene sosiaaliseen mediaan nähdäkseen mainoksia. Siksi mainoksen pitää olla kiinnostava. Sen täytyy tulla lähelle ihmistä ja tarjota jotain katsomisen arvoista.

Ja sen täytyy tehdä se 0.3 sekunnissa.

Digimarkkinoinnin suunnittelu alkaa tavoitteen asettamisesta. Siitä, mitä mainonnalla halutaan oikeasti saavuttaa. Tavoitteena voi olla esimerkiksi liikenne verkkosivuille tai sisältöihin sitoutuminen tykkäyksillä, jaoilla ja kommenteilla.

Kuvan sisältö vaikuttaa siihen, mitä on mahdollista saavuttaa. Hauskat ja mielenkiintoiset kuvat sitouttavat. Huonosti valaistu, epätarkka kuva ei toimi, sillä sisällön pitää olla jollain lailla koukuttava. Kun halutaan liikennettä verkkosivuille, silloin mainokseen valitaan laadukas valokuva tai mielenkiintoinen graafinen kuvitus. Jokainen mainos on vaikuttamassa siihen mielikuvaan, minkä ihmiset yrityksestä saavat. Ja koskaan ei voi tietää, kenelle mainos antaa ihka ensimmäisen vaikutelman.

”Valitettavasti huonolaatuiset kuvat antavat brändistä halvan vaikutelman ja viestivät asiakkaalle, että brändisi on persoonaton ja epäluotettava.

Tärkeintä on herättää huomio ja saada sormi tai hiiri pysähtymään ruudulla. Jos haluat antaa hyvän ja uskottavan ensivaikutelman, tarvitset korkealaatuiset kuvat. Kuvan tulee olla tarkka, valaistuksen tulee olla erinomainen ja sommitelman miellyttävä. Ja jos haluat, että ensivaikutelma vastaa brändiäsi, tulee valokuvan sisältö välittää oikeaa tunnelmaa ja mielikuvaa yrityksestäsi.

”Kuluttajat ottavat 60% todennäköisemmin yhteyttä niihin brändeihin, jotka käyttävät mainonnassaan laadukkaita kuvia.

Kuvapankeista voit löytää korkealaatuisia kuvia, mutta sama kuva voi olla kenellä tahansa muullakin. Niiden sisältö ei myöskään kerro yrityksesi persoonasta tai aidosta toiminnasta paljoakaan. Jos siis haluat antaa hyvän ensivaikutelman, miksi et tekisi sitä “omilla kasvoillasi”?

2. Se oikea tavoitetaan puhuttelevalla valokuvalla

Kun tavoite on selvillä, tiedetään mitä halutaan. Sen jälkeen mietitään, kenet halutaan.

Kuvitellaan, että laitat mainoksesi lehteen, jonka levikki on 200 000. Luku on aika miellyttävä, jos jokainen lehden saanut näkisi, katsoisi ja reagoisi mainokseen. Niin ei kuitenkaan käy, sillä kaikessa markkinoinnissa on kyse kohdentamisesta. Siitä, että juuri se oikea näkee, katsoo ja reagoi.

Ja erityisesti digimarkkinoinnissa kohdentaminen on tärkeää, sillä jo pelkästään Facebookissa on 2,8 ja Instagramissa 2,4 miljoonaa suomalaista käyttäjää. Pelkästään se, että jokainen käyttäjä näkisi mainoksesi, on silkka mahdottomuus. Ja vaikka se olisi mahdollista, se ei ole tarkoituksenmukaista, koska yrityksesi kohderyhmä ei kata jokaista käyttäjää.

Sen sijaan miljoonien joukosta tulee löytää se oikea, jolle tuote tai palvelu on tarkoitettu. Digimarkkinoinnissa valokuvat ovat ne, jotka saavat kohderyhmäsi huomion pysähtymään. Sitten siirrytään vasta sisältöön. Erilaiset ihmiset haluavat erilaisia kuvia. Jos valokuva on kohderyhmää puhutteleva ja kiinnostava, mainosta klikataan ja yritykselläsi on mahdollisuus vakuuttaa se oikea.

Ja luultavasti tuo klikkaus vie verkkosivuillesi, jossa valokuvien rooli jatkuu. Jos kiinnostavan mainoksen valokuva on laadukas, mutta klikkauksen takana olevat kuvat tai sivut ylipäätään eivät, se oikeakaan ei tuhlaa aikaansa sivuilla. Mainoksen välittämä lupaus tulee täyttää myös verkkosivuilla. Jos lupaamme hyvää somessa, meidän tulee tarjota sitä muuallakin. Tämä jatkumo on iso osa brändikokemusta, jolla tehdään kauppoja.

”67% on sitä mieltä, että laadukas tuotekuva on erittäin tärkeä, kun valitaan tai ostetaan tuotteita verkkokaupasta.

Otetaan tähän väliin tarina oikeasta elämästä:

Yritys alkoi markkinoimaan kauneudenhoitoon liittyviä palveluitaan. Digimarkkinointisuunnitelma oli laadittu tarkkaan. Yrityksellä oli pitkään rakennettu, vahva brändi. Tiedettiin mitä tavoitellaan, keitä tavoitellaan ja mistä kanavista. Otettiin valokuvat ja tehtiin sisällöt. Kun mainoksia alettiin julkaisemaan, jostain syystä ketään ei kuitenkaan tuntunut kiinnostavan. Homma ei ottanut tuulta siipiensä alle. Alettiin tutkimaan kohderyhmää ja huomattiin, että kohderyhmän seuraamilla brändeillä olikin äärimmäisen laadukkaat kuvamateriaalit. Yrityksen hienot valokuvat jäivät auttamatta muiden brändien varjoon. Niinpä valokuviin päätettiin panostaa. Uudet, ammattivalokuvaajan kuvaamat valokuvat saavuttivat kohderyhmän ja löivät kampanjan läpi niihin tavoitteisiin, mitä oli asetettu. Mikään muu ei markkinoinnissa muuttunut, vain kuvat uusittiin.

3. Ammattilaisen valokuvat maksavat itsensä aina takaisin

Kun tavoite ja kohderyhmä on selvillä, digimarkkinoinnin suunnittelu siirtyy kanavien valintaan. Käytettävät kanavat tarkentavat sisältöä ja vaikuttavat siihen, millaisilla spekseillä valokuvat otetaan. 

Kovin usein markkinointia lähdetään miettimään siitä, mitä kanavia on jo käytössä. Halutaan sovittaa mainonta siihen sopivaksi. Tutut kanavat palvelevat kuitenkin vain, jos tavoiteltava kohderyhmä on siellä. Niinpä kanava valitaan tavoitteen ja kohderyhmän mukaan. 

Jos valokuvat otetaan ennen kuin tiedetään, missä niitä käytetään, voi lopputuloksena olla paketillinen vaakakuvia, vaikka mainontaa pitäisi tehdä stoorien puolella.

Kanavat määräävät myös sen, millaisia kuvia tarvitaan. Kun kuvat tilataan ammattilaiselta, joka ymmärtää digimarkkinoinnin periaatteet, valokuvapaketista tulee monipuolinen ja valokuvia voi hyödyntää erilaisissa kanavissa. 

Jokaisessa kanavassa tarvitaan valokuva, jotta mainos voidaan tehdä. Hakusanamainonta on ainoa digimarkkinoinnin muoto, missä valokuva ei ole pakollinen osa mainosta. Sosiaalisen median lisäksi verkkosivuilla ja erityisesti verkkokaupassa valokuvat ovat tärkeitä, sillä:

”Kuluttajien mielestä laadukkaat kuvat ovat tärkeämpiä verkkokaupassa kuin tuoteinfo tai arvostelut.

Digimarkkinointia voidaan tehdä kyllä ilman laadukkaita kuvia, mutta se on tehotonta ja sen vuoksi kallista. 

Siksi valokuvat ovat väärä paikka säästää. Kaikki digimarkkinointi on riippuvainen valokuvista. Jos mainoksien tai verkkosivujen valokuvat ovat huonoja, ne ohitetaan millisekunneissa. Ensivaikutelma yrityksestä muodostuu valokuvan perusteella. 

Digimarkkinoinnin tehokkuus on paljolti valokuvista kiinni. Jos laadukkaisiin valokuviin ei panosteta, digimarkkinointi ei yksinkertaisesti toimi. 

Korkealaatuinen, ammattilaisen ottama valokuva maksaa itsensä aina takaisin. Sen lisäksi se rakentaa yrityksesi brändiä ja tarjoaa ihmisille jotain katsomisen arvoista. Liikkeelle kannattaakin lähteä luomalla yritykselle oma, laadukas kuvapankki.

Ja silloin tavoittelemasi ihmiset, jotka eivät todella selaa sosiaalista mediaa nähdäkseen mainoksia, voivat ilahtua nähdessään sellaisen. 

Lähteet:

Bullas, Jeff 2017: 6 Powerful Reasons Why you Should include Images in your Marketing – Infographic. [viitattu 16.12.2020] https://www.jeffbullas.com/6-powerful-reasons-why-you-should-include-images-in-your-marketing-infographic/

Solve 2020: The importance of images in marketing – why a picture is worth 1000 words. [viitattu 16.12.2020]
https://solve.co.uk/seo-tips/importance-of-images-in-marketing/

Suomen virallinen tilasto (SVT): Tietotekniikan käyttö yrityksissä [verkkojulkaisu]. ISSN=1797-2957. 2019, Liitetaulukko 2. Sosiaalisen median käyttötarkoitukset vuonna 2019 1) . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 16.12.2020]. Saantitapa: http://www.stat.fi/til/icte/2019/icte_2019_2019-12-03_tau_002_fi.html

 

Kirjoittaja

Mari Mansikkamäki
Partner / Creative Director

Visual Fridayn toinen perustaja johtaa luovasti projekteja ja ihmisiä kohti mielekkäämpää maailmaa. Tuossa todellisuudessa ihmisten yritykset saavuttavat tavoitteensa ja ympärillä on aina inspiroivaa katsottavaa ja koettavaa. Kokeneelle valokuvaajalle ja luovalle johtajalle kiinnostavien ja strategisesti toteutettujen brändien luominen on yhtä luonnollista kuin jatkuva uuden ideointi. Kirjoituksissaan Mari muistuttaa meitä aina siitä, mikä on brändeissä oleellista.

Tutustu myös näihin:

Yrityksen kuvapankki-paketilla alkuun

Visual Fridayn kuvaportfolio

Mainoskuvauspaketti

 

Lisää luettavaa

Facebook -yrityssivujen ylläpitäjiä muistutellaan usein 2-vaiheisen todennuksen tärkeydestä, eikä syyttä. Mutta mikä on 2-vaiheinen todennus, miksi se on niin tärkeää ja miten se otetaan käyttöön?
Visual Fridayn Tekijät tutuksi- blogisarjassa tutustumme meidän ihmisiin ja heidän ajatuksiinsa mm. omista unelmista, työnkuvasta ja inspiraation lähteistä.