Mitä digimarkkinointi tarkoittaa?
Digitaalinen markkinointi
Digitaalinen markkinointi on lyhyesti markkinointia digitaalisissa kanavissa. Näitä kanavia voivat olla esimerkiksi sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook, Instagram, LinkedIn tai Twitter. Uskaliaimmat saattavat kokeilla myös TikTokia, Jodelia tai vaikkapa Pinterestiä. Sosiaalisen median lisäksi hakukonemainonta ja eri mediayhtiöiden display-mainonnan verkostot (bannerimainonta) ovat suosittuja ja yleensä ensimmäisiä kosketuksia digimarkkinointiin. Näiden lisäksi yrityksen verkkosivut ovat digitaalisen markkinoinnin perusta.
Digitaalisen markkinoinnin etuja perinteiseen markkinointiin verrattuna ovat mm. tarkempi kohdentaminen ja tulosten mittaaminen. Mainontaa voidaan kohdentaa kanavasta riippuen esim. sijainnin, sukupuolen, iän ja mielenkiinnon kohteiden mukaan. Mainosalustat tarjoavat myös monipuolisia mahdollisuuksia kohdentaa mainontaa sen mukaan, miten käyttäjät käyttäytyvät verkkosivuillasi. Kaikki mainonta on tarkasti mitattavissa ja näet reaaliajassa sen, miten mainonta toimii ja mitkä toimenpiteet johtavat esim. ostoon verkkokaupassa. Näistä mainonnan tarkasti määritetyistä tuloksista käytetään termiä konversio. Mikäli mainonnasta ei mitata konversiota, voidaan silti mitata vaikkapa sitoutumista, klikkien määrää tai mainoksen näyttökertoja. Liiketoiminnan kannalta tärkein on kuitenkin konversio, koska sillä nähdään markkinoinnin todellinen hyöty liiketoiminnalle.
Verkkosivut digimarkkinoinnin pohjana
Digikanavissa markkinoinnin halutaan aina johtavan johonkin toimenpiteeseen asiakkaan suunnalta, yleisimmin tavoitteena on mainoksen klikkaus. Klikkaus vie yleensä yrityksen verkkosivuille, verkkokauppaan tai kampanjaa varten erikseen luodulle laskeutumissivulle. Se, mihin asiakkaan mainoksesta johdatat on erityisen tärkeää, sillä se on sinun ja asiakkaan ensitapaaminen ja ensivaikutelmaa ei tunnetusti voi tehdä kuin kerran. Huolehdi siis siitä miltä näytät ja kuulostat, kun asiakas tulee sinua tapaamaan.
”Asiakkaan kohtaaminen digikanavissa on yhtä tärkeä tapahtuma kuin kivijalassakin, tee siis lähtemätön vaikutus.”
Sisältömarkkinointi verkkosivujen avulla
Verkkosivut tarvitsevat sisältöä ja sisältö on sitä, millä tuotetta tai palveluasi markkinoit. Kiinnitä siis huomiota verkkosivujesi sisältöön, tarjoa sisällölläsi apua asiakkaan ongelmiin sekä kerro tarkemmin palveluistasi ja yrityksestäsi. Pidä huoli, että kuvamaailmasi on yhtenäinen ja viestisi on selkeä sekä brändisi mukainen.
Kun tuotat sivuillesi sisältöä ja markkinoit sitä digitaalisissa kanavissa, puhutaan sisältömarkkinoinnista. Sisältömarkkinointi on tehokas tapa sitouttaa asiakkaita, hankkia liidejä myynnille ja kasvattaa kävijämääriä.
Tämäkin blogipostaus on sisältömarkkinointia. Todennäköisesti päädyit lukemaan tätä klikkaamalla mainosta sosiaalisessa mediassa tai hait tietoa siitä, mitä digitaalinen markkinointi on. Saatoit myös päätyä sivuillemme jonkin toisen sisällön kautta, mutta et lähtenyt pois, koska sait vastauksen johonkin toiseen kysymykseesi ja jäit lukemaan lisää.
Oikeanlaisten sisältöjen kirjoittamiseen saat apua mm. analytiikasta ja avainsana-analyysien avulla. Avainsana-analyysi kertoo tiivistetysti sen, mitä aiheita ja millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät. Avainsana-analyysin pohjalta saat kerrytettyä listan asioista, mistä sinun kannattaa sisältöjä tehdä ja millaisia sanoja sisällössä käyttää, että löydyt hakukoneesta. Avainsana-analyysi toimiikin aina sisältöjen hakukoneoptimoinnin (Search engine optimization = SEO) pohjana. Analytiikasta näet puolestaan sen, mitä sisältöjä verkkosivujesi vieraat lukevat ja miten he sivuillasi kulkevat.
Kävijäseuranta, eli analytiikka
Ilman analytiikkaa voit vain arvailla ovatko verkkosivusi oikeasti toimivat. Analytiikka kertoo sinulle mistä asiakkaat sivuillesi tulevat, kauanko he siellä viipyvät, mitä linkkejä klikkaavat ja mitä sisältöjä lukevat. Jos teet maksettua mainontaa vaikkapa Facebookissa, näet kyllä klikataanko mainostasi, mutta vasta analytiikka kertoo, mitä tämän klikkauksen jälkeen tapahtuu.
Analytiikka asennetaan verkkosivuille lyhyen koodin avulla. Tästä koodista käytetään nimitystä tagi. Kävijäseurannan lisäksi sivuille voidaan asentaa myös muita tageja, kuten Facebookin seurantapikseli tai erilaisia konversioseurantoja. Näiden tagien avulla pystyt mittaamaan, johtaako klikkaus mainoksesta haluttuun toimenpiteeseen, esim. ostoon, yhteystietojen jättämiseen tai jonkin ladattavan kohteen lataukseen. Näiden lisäksi voit seurantatagien avulla tehdä uudelleenmarkkinointia, eli re-marketingia. Tämä tarkoittaa sitä, että mainosverkostoon tekemääsi mainosta näytetään esim. juuri tietyllä sivuilla käyneille tai vaikkapa ostoskorin hylänneille asiakkaille.
Tagit asennetaan verkkosivuille yleensä Googlen Tag managerin avulla. Tag manager on itsessään pieni pala koodia, joka lisätään sivustolle. Tag manageriin puolestaan lisätään kaikki halutut seurantatagit. Näin voit tehdä sivuston laajuisia muutoksia helposti yhdessä paikassa ilman, että sinun tarvitsee muokata varsinaista verkkosivustoa.
Hakukonemarkkinointi
Hakukonemarkkinoinnilla (Search engine marketing=SEM) tarkoitetaan yleisesti Googlen mainosverkostossa tehtävää mainontaa, eli lyhyemmin Google-mainontaa. Google-mainonta jakautuu hakusanamainontaan, display-mainontaan, Youtube-mainontaan ja Google Shopping -mainontaan. Google ei ole ainoa hakukone, mutta selvyyden vuoksi pysyttelemme nyt sen parissa.
Hakusanamainonta
Hakusanamainonnan avulla tavoitat parhaiten ne asiakkaat, jotka jo etsivät tiettyä tuotetta, palvelua tai apua johonkin ongelmaan. Yksinkertaistettuna hakusanamainonta tarkoittaa sitä, että tietyllä haulla verkkosivusi nousevat Googlen hakutulosten kärjessä oleville mainospaikoille.
Hakusanamainonnan pohjana on sisällön optimointia varten tehty avainsana-analyysi ja sen pohjalta kirjoitetut hyvät sisällöt. Hakusanamainontaa varten analysoidaan edelleen mitä asiakkaat hakevat ja määritetään millä sisällöillä näihin hakuihin voidaan vastata. Hakutulosten kärkeen ei päästä pelkästään suurella budjetilla, vaan sen lisäksi paljonko olet valmis maksamaan mainoksesi klikkauksesta, Google arvottaa jokaisen mainoksesi laadun. Laatuun taas vaikuttaa ennen kaikkea se, miten käytetty hakusana tai -termi vastaa mainostasi ja sivun, jolle mainos ohjaa, sisältöä. Kun käyttäjä kirjoittaa haun Googleen, osallistut huutokauppaan, jossa käytännössä paras käyttäjäkokemus voittaa. Siksi verkkosivut ja sisältö ovat tässäkin tapauksessa se tärkein osa kokonaisuutta.
Display-mainonta
Display-, eli tuttavallisemmin bannerimainonnan avulla voit tavoitalla uusia asiakkaita tai kohdentaa mainontaa sivuillasi käyneille asiakkaille tai samankaltaisille yleisöille. Display-mainokset voivat olla valmiita kuvia tai responsiivia, eri kuvista, teksteistä ja logoista automaattisesti koostettuja mainoksia.
Jos hakusanamainonnalla tavoitetaan jo ostoaikeissa olevat asiakkaat, on display-mainonta hyvä keino herättää ostoaikeet ja kiinnostus yritykseesi. Mainontaa voit kohdentaa tietyn tyyppisten henkilöiden lisäksi myös sisältöjen perusteella. Näin saat mainoksesi näkymään esim. tuotteisiisi liittyvillä sivustoilla, keskustelufoorumeilla tai uutispalstoilla. Samoin kuin hakusanamainonnassa, olet mukana huutokaupassa ja asetat jokaiselle mainoksellesi hintatarjouksen. Mainosten toimivuutta täytyy siis seurata jatkuvasti, jotta löydät parhaiten toimivat mainokset ja oikean hintatason, etkä maksa liikaa tai toisaalta jää kilpailussa muiden taakse.
Youtube-mainonta
Youtube-mainonta vastaa perusperiaatteiltaan display-mainontaa, mutta varsinaisena mainosmuotona käytetään yrityksen Youtube-kanavalla olevia videoita. Kohdentamalla oikein videomainokset, tavoitat juuri ne henkilöt, jotka ovat yrityksellesi tärkeimpiä. Videoita kulutetaan nykypäivänä valtavia määriä ja Youtube-mainonta onkin kasvattanut suosiotaan huomattavasti. Voit mainostaa eri pituisilla videoilla joko muiden videoiden alussa, aikana tai jälkeen, Youtuben hakutuloksissa tai Googlen videokumppaneiden sivustoilla.
Didplay-mainonnan tavoin voit kohdentaa mainontaa valmiiksi luomillesi yleisöille tai vaikka tietyn aihepiirin videoita katsoville.
Google Shopping -mainonta
Google Shopping mainokset eroavat muusta hakusamainonnasta siinä, että avainsanojen sijaan mainosten näkyvyys perustuu tuotetietoihin. Tuotetiedot puolestaan lähetetään Googlen Kauppiaskeskukseen suoraan verkkokaupastasi tuotesyötteenä.
Mainokset näkyvät hakutulosten vieressä tai erillisellä ”ostokset” -välilehdellä. Google Shopping -mainonta toimii samalla huutokauppaperiaatteella kuin hakusanamainontakin ja maksat ainoastaan klikkauksista.
Sosiaalisen median markkinointi
Sosiaalisen median markkinoinnilla (Social media marketing=SMM) tarkoitetaan esim. Facebookissa tai Instagramissa tapahtuvaa maksettua mainontaa. On kuitenkin hyvä muistaa, että kaikki mitä yrityksesi sosiaalisessa mediassa tekee, on markkinointia vaikka julkaisujen näkyvyyttä ei rahalla ostettaisikaan. Sosiaalisen median näkyvyys jaetaan kolmeen kategoriaan:
– Orgaaninen, eli se näkyvyys minkä tekemäsi julkaisut saavat ilman erillisiä ponnisteluita
– Maksettu, eli mainonnan kautta saatu näkyvyys
– Ansaittu, eli käyttäjien sitouttamisen myötä saatu näkyvyys. Arkikielellä voidaan puhua puskaradiosta
Tuloksekas sosiaalisen median markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta niin sisältöjen kuin kanavavalintojenkin suhteen. Facebook ja Instagram ovat ylivoimaisesti käytetyimmät alustat, mutta liiketoiminnasta riippuen voi olla kannattavampaa panostaa enemmän esimerkiksi LinkedIniin. Sisällöt ratkaisevat myös sosiaalisessa mediassa, hyvät sisällöt sitouttavat olemassaolevia asiakkaita ja ohjaavat uusia tutustumaan yritykseesi.
Maksettu mainonta sosiaalisessa mediassa
Maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa tehdään kunkin palvelun omilla mainosalustoilla. Mainonnan kohdentaminen tapahtuu pitkälti samoilla kriteereillä kuin hakukonemainonnassakin. Käytettävissä on valtava määrä tietoa siitä, miten ihmiset näillä alustoilla käyttäytyvät ja mistä he ovat kiinnostuneita. Mainontaa voidaan kohdentaa alueellisesti ja sen mukaan, missä käyttäjät kulloinkin ovat ja missä he ovat käyneet. Lisäksi seurantatagien avulla voidaan luoda kohderyhmiä verkkosivuilla kävijöistä. Budjetoinnin osalta voit määrittää maksatko mainosten näyttämisestä, klikkauksista vai vasta konversioista.
Mitä digimarkkinointi maksaa?
Digimarkkinoinnin hinta koostuu aina kahdesta osasta, mediakulusta ja markkinoinnin parissa tehtävästä työstä. Mediakulu on se summa, minkä maksat mainontaa näyttävälle palveluntarjoajalle, esim. Googlelle. Oikea mediabudjetti määrittyy sen mukaan, kuinka paljon mainostat, missä mainostat, mikä on tavoitteesi ja kuinka suuri on kohderyhmä, jolle mainostetaan. Kun mainontaa tehdään pitkäjänteisesti ja sitä mitataan oikein, saadaan tulosten lisäksi myös tietoa siitä, miten mainontaa kannattaa budjetoida. Tieto siitä, kuinka monta mainoseuroa kuluu esim. yhden uuden asiakkaan hankintaan tai tuotteen ostoon saadaan, kun sekä mainonnan tavoitteet että mittarit on asetettu oikein.
Mitä puolestaan sisältyy markkinoinnin työhön? Kuten edellä on useamman kerran todettu, sisältö ratkaisee. Sisällöt ovat tekstiä, kuvia ja videoita varsinaisissa mainoksissa sekä verkkosivuilla. Sisältötyöhön kannattaa panostaa ja sisällöt kannattaa aina räätälöidä kanavakohtaisesti. Jos teet esimerkiksi kaksi mainosta, jotka näkyvät Facebookissa ja Instagramissa, tarvitset molempiin useamman kuvan ja tekstin, jotta mainoksesi näyttää hyvältä molempien palveluiden aikajanalla ja vielä erityisen suositussa Stories -muodossa. Samaa viestiä ei kannata monistaa samanlaisena kaikkiin kanaviin, sillä käyttäjät ja käyttäjien odotukset ovat usein erilaisia riippuen siitä, missä heidät tavoitetaan.
Hyvät sisällötkään eivät auta, jos markkinointia ei suunnitella. Suunnittelussa sisältöjen lisäksi tarkastellaan ajankohtia, kohderyhmiä, kanavia ja ennen kaikkea tavoitteita. Suunnitteluvaiheessa määritetään myös eri kanavien budjetit ja hintatarjousstrategiat, millä mainonta aloitetaan. Lisäksi päätetään mittarit ja varmistetaan, että kaikki seurannat verkkosivuilla on kunnossa, jotta mainonnan tuloksia voidaan ylipäätään mitata. Maksetun mainonnan lisäksi suunnitellaan muu tekeminen, jotta myös orgaaninen näkyvyys on kunnossa. Mikäli olet aloittamassa mainontaa, täytyy myös mainostilit ja niiden perusrakenteet, maksutavat ja tietoturva olla kunnossa.
Kun suunnitelma, pohjatyöt ja sisällöt ovat valmiina, voidaan vasta luoda varsinaiset kampanjat. Tämäkin on vielä markkinoinnin lähtösuora, sillä mainontaa ei kannata koskaan jättää oman onnensa nojaan rullaamaan, vaan sen toimivuutta täytyy seurata ja sisältöjä sekä budjetointia optimoida analytiikasta saatavan tiedon pohjalta. Tämä työ näkyy mainonnan kustannustehokkuutena ja viimeisimpänä esim. verkkokaupan myyntinä. Pitkäjänteisellä suunnitelmallisella tekemisellä varmistat yrityksesi näkyvyyden ja voiton maalisuoralla.
Kumppani markkinointiin
Me Visual Fridaylla teemme digitaalista markkinointia monikanavaisesti ja asiakaslähtöisesti. Teemme suunnitelmat yhdessä asiakkaan kanssa ja mainonta tehdään aina asiakkaan omistamilla mainostileillä. Näin asiakas voi myös itse seurata tuloksia ja mainonnan kuluja reaaliajassa. Myös kaikki data on tällöin asiakkaan omistuksessa. Haluamme auttaa asiakkaitamme ja olla ymmärrettäviä digitaalisen markkinoinnin termiviidakossa. Lisäksi koulutamme kiinnostuneita digitaalisen markkinoinnin työkalujen käytössä ja markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Jos siis kaipaat apua oman yrityksesi digimarkkinointiin, niin ota rohkeasti yhteyttä!